K+F

Mechatronikai képzés a jövőért - az EU támogatásával

2014.07.21.

A Nyugat-magyarországi Egyetem konzorciumi partnerségben a Budapesti Gazdasági Főiskolával, a Pécsi Tudományegyetemmel, a Zalaegerszeg Felsőfokú Oktatásáért Közalapítvánnyal és a Pannon Fejlesztési Alapítvánnyal indított közös projektet. A „Gépészeti Mechatronikai Hálózati kutatás és képzési együttműködés” 748 millió forint összköltségű projekt az Európai Unió támogatásával valósul meg. A projektről, annak fontosabb feladatairól Tatai Sándorral, a NyME adjunktusával, a projekt szakmai vezetőjével beszélgettünk.

Mi adta az alapját a projekt indításának?

Tatai Sándor
Magyarország ipari fejlődését a jármű- és gépiparra valamint a mechatronikára lehet alapozni. A mechatronika az intelligens gépek tudománya, a gépészet, az elektronika és a számítógépes irányítás egymás hatását erősítő integrációja. A térségnek állandóan meg kell újítania gazdasági és üzleti környezetét, hogy megfelelő szociális és gazdasági környezetet tudjon biztosítani a már ott működő járműipari vállalkozásoknak, valamint vonzóvá kell válnia új, elsősorban befektetők és kapcsolódó beszállítók számára.

A projekt több célkitűzést valósít meg. Hogyan oszlanak meg a feladatok a konzorciumi partnerek között?

Alapvetően a projekt hat nagy témakörre épül fel. Ezek az Ipari kereslet-kínálati program, a Szervezet és kapcsolatfejlesztési program, a Mechatronikai Képzési program, az Ágazati K+F együttműködések program, az Intézményközi szolgáltatásfejlesztési program, valamint az Intézmények együttműködés-fejlesztési programja. Ezeken belül vannak különböző alprogramok, s a konzorciumi partnerek a saját vállalt feladatuk mellett segítik a többi résztvevő munkáját egyes részterületek támogatásán keresztül.

Az egyetem mechatronikai laborja.
 

Milyen feladatai vannak a Nyugat-magyarországi Egyetemnek?

A Nyugat-magyarországi Egyetem, mint konzorciumvezető a projekt keretében oktatási, képzési és kutatási tevékenységek fejlesztését valósítja meg. Az NyME a konzorciumi együttműködés keretében 5 program 8 alprojektjének megvalósításában vesz részt. Ennek fontos része a térség iparvállalatainak képzéshez, kutatáshoz kapcsolódó igényfelmérése, valamint - tovább erősítve a zalaegerszegi oktatási és kutatási jelenlétünket - egy Gépipari és Mechatronikai Képzési és Kutatási Központot alakítunk ki.

A legfontosabb terület a Mechatronikai Képzési program. Hogyan épül fel ez a program?

Ez a program három nagyon fontos részterületből áll. Az egyik a duális mechatronikai mérnökképzés alprojekt, amely a mechatronikai mérnökképzés duális irányba történő továbbfejlesztését jelenti. Feladat az intézményi folyamatok kialakítása, vállalati együttműködési rendszer felállítása, a duális tananyagok fejlesztése, valamint bel- és külföldi hallgatói létszám bővítése. A zalaegerszegi mechatronikai mérnök BSc alapszakon 2012 óta működik duális formában is a képzés. Jelenleg 12 cég 25 duális hallgatót foglalkoztat. A másik alprojekt a logisztikai mérnökképzés elindításának megalapozása. Ezen alprojekt keretében az NyME a mechatronikai mérnök BSc alapképzésén belül egy termelési jellegű logisztikai specializációt dolgoz ki, amelyhez kapcsolódóan 10 tananyagot fejlesztünk ki. A harmadik nagy terület a műszaki szakoktató képzés alprojekt, amelynek feladata a vállalatok gyakorlati szakemberigényének biztosítása, a műszaki szakoktatói képzés duális irányba történő továbbfejlesztése.

Végére maradt az Ágazati K+F együttműködések program. Ebben milyen feladataik vannak?

Egy térség jövőbeni fejlődését nagyban meghatározza a kutatás és fejlesztés. E program keretében egy vállalati kutatási igényekre szabott kutatás-fejlesztési stratégia kialakítása a cél.

A projekt a jövő év áprilisában zárul. Milyen eredményekkel számolnak?

Úgy gondolom, a projekt közvetetten hat 2015-ig a foglalkoztatás bővülésére, az ipari termelésre, a növekvő exportra. A térség versenyképességének, szakember-ellátottságának növekedésére és tőkevonzó képességének erősödésre számítunk.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.07
Volt olyan gépkocsi, amelyik 50 km/óra helyett 84 km/órával közlekedett. Ezért 58 ezer 500 forint....
2024.05.07
A KLM szerint ezzel komfortosabb, ezáltal kellemesebb munkakörülményeket teremthetnek dolgozóik....
2024.05.07
Elgázolt egy embert a vonat a Békés vármegyei Tótkomlóson egy átjáróban  - közölte a Mávinform a....
2024.05.06
A Stellantis akoljában nem sok egyéniség születik, az Opel Corsa picit mégis más, mint a többi....
2024.05.06
Megérkezett a tavaly év végén beharangozott, megújult Lexus UX hibrid: a minden részletében....
2024.05.06
Amíg nálunk egyelőre nem jelentették be a Mazda6 utódját, addig a hatalmas piacnak számító Kínában....
2024.05.06
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.05.06
Baleset miatt jelentős torlódás alakult ki az M3-as autópályán a Budapest felé vezető oldalon, a....
2024.05.06
Soha vissza nem térő alkalom, hogy befotózhattam a Toyota Gazoo Racing gyári tréningautójába,....
2024.05.06
Olvasóink jelzése szerint a motorosok hosszú kilométereken keresztül menekültek a rendőrök elől,....