K+F

Mechatronikai képzés a jövőért - az EU támogatásával

2014.07.21.

A Nyugat-magyarországi Egyetem konzorciumi partnerségben a Budapesti Gazdasági Főiskolával, a Pécsi Tudományegyetemmel, a Zalaegerszeg Felsőfokú Oktatásáért Közalapítvánnyal és a Pannon Fejlesztési Alapítvánnyal indított közös projektet. A „Gépészeti Mechatronikai Hálózati kutatás és képzési együttműködés” 748 millió forint összköltségű projekt az Európai Unió támogatásával valósul meg. A projektről, annak fontosabb feladatairól Tatai Sándorral, a NyME adjunktusával, a projekt szakmai vezetőjével beszélgettünk.

Mi adta az alapját a projekt indításának?

Tatai Sándor
Magyarország ipari fejlődését a jármű- és gépiparra valamint a mechatronikára lehet alapozni. A mechatronika az intelligens gépek tudománya, a gépészet, az elektronika és a számítógépes irányítás egymás hatását erősítő integrációja. A térségnek állandóan meg kell újítania gazdasági és üzleti környezetét, hogy megfelelő szociális és gazdasági környezetet tudjon biztosítani a már ott működő járműipari vállalkozásoknak, valamint vonzóvá kell válnia új, elsősorban befektetők és kapcsolódó beszállítók számára.

A projekt több célkitűzést valósít meg. Hogyan oszlanak meg a feladatok a konzorciumi partnerek között?

Alapvetően a projekt hat nagy témakörre épül fel. Ezek az Ipari kereslet-kínálati program, a Szervezet és kapcsolatfejlesztési program, a Mechatronikai Képzési program, az Ágazati K+F együttműködések program, az Intézményközi szolgáltatásfejlesztési program, valamint az Intézmények együttműködés-fejlesztési programja. Ezeken belül vannak különböző alprogramok, s a konzorciumi partnerek a saját vállalt feladatuk mellett segítik a többi résztvevő munkáját egyes részterületek támogatásán keresztül.

Az egyetem mechatronikai laborja.
 

Milyen feladatai vannak a Nyugat-magyarországi Egyetemnek?

A Nyugat-magyarországi Egyetem, mint konzorciumvezető a projekt keretében oktatási, képzési és kutatási tevékenységek fejlesztését valósítja meg. Az NyME a konzorciumi együttműködés keretében 5 program 8 alprojektjének megvalósításában vesz részt. Ennek fontos része a térség iparvállalatainak képzéshez, kutatáshoz kapcsolódó igényfelmérése, valamint - tovább erősítve a zalaegerszegi oktatási és kutatási jelenlétünket - egy Gépipari és Mechatronikai Képzési és Kutatási Központot alakítunk ki.

A legfontosabb terület a Mechatronikai Képzési program. Hogyan épül fel ez a program?

Ez a program három nagyon fontos részterületből áll. Az egyik a duális mechatronikai mérnökképzés alprojekt, amely a mechatronikai mérnökképzés duális irányba történő továbbfejlesztését jelenti. Feladat az intézményi folyamatok kialakítása, vállalati együttműködési rendszer felállítása, a duális tananyagok fejlesztése, valamint bel- és külföldi hallgatói létszám bővítése. A zalaegerszegi mechatronikai mérnök BSc alapszakon 2012 óta működik duális formában is a képzés. Jelenleg 12 cég 25 duális hallgatót foglalkoztat. A másik alprojekt a logisztikai mérnökképzés elindításának megalapozása. Ezen alprojekt keretében az NyME a mechatronikai mérnök BSc alapképzésén belül egy termelési jellegű logisztikai specializációt dolgoz ki, amelyhez kapcsolódóan 10 tananyagot fejlesztünk ki. A harmadik nagy terület a műszaki szakoktató képzés alprojekt, amelynek feladata a vállalatok gyakorlati szakemberigényének biztosítása, a műszaki szakoktatói képzés duális irányba történő továbbfejlesztése.

Végére maradt az Ágazati K+F együttműködések program. Ebben milyen feladataik vannak?

Egy térség jövőbeni fejlődését nagyban meghatározza a kutatás és fejlesztés. E program keretében egy vállalati kutatási igényekre szabott kutatás-fejlesztési stratégia kialakítása a cél.

A projekt a jövő év áprilisában zárul. Milyen eredményekkel számolnak?

Úgy gondolom, a projekt közvetetten hat 2015-ig a foglalkoztatás bővülésére, az ipari termelésre, a növekvő exportra. A térség versenyképességének, szakember-ellátottságának növekedésére és tőkevonzó képességének erősödésre számítunk.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.24
A korábbi F1-es versenyző és versenybíró, Johnny Herbert úgy véli, 2026-ban senki sem érezheti majd....
2025.12.24
Szándéknyilatkozatot írtak alá heti két alkalommal közlekedő Pécs–München menetrend szerinti....
2025.12.23
Több mint egy évtizede nem változtak akkorát a szabályok, mint amekkorát jövőre fognak. Mutatjuk,....
2025.12.23
A Volkswagen jövőre ünnepli a GTI 50. évfordulóját. Egy exkluzív modell érkezik a jubileumra: a....
2025.12.23
Az Osztrák Autóklub (VCÖ) elemzése szerint Burgenland autópályáin egyes területeken jelentősen....
2025.12.23
Második helyezést ért el Azerbajdzsánban Novák Bence, a Széchenyi István Egyetem járműmérnök....
2025.12.23
A közforgalmú közlekedés jövőjéről szólt a 26. Nemzetközi Közlekedési Konferencia Szegeden. Szóba....
2025.12.23
Az ember mobilitása a talpra állásnál, a lábak mozdításánál, a járás képességénél kezdődik. A....
2025.12.23
Vármegyénk nagyvárosaiban a rendőrök a következő hónapokban több száz gépkocsi esetében ellenőrzik....
2025.12.23
Egy hónap alatt több mint 8 millió forint adomány gyűlt össze a magyar autóvezetők jóvoltából az....