Mazda6
A Mazda6-os az idei év elején vonult vissza, miután a japán gyártó jelezte, hogy nem fog versenybe szállni az amerikai és európai piacon a német luxus szedánokkal. A közkedvelt hátsókerék-meghajtású, soros, hathengeres motorral szerelt autó nem kapott új generációt, kivéve Kínában. Helyette rengeteg SUV-modellt kínál jelenleg a Mazda.
Azonban nemrégiben a márka egyik termékmenedzsere azt nyilatkozta, hogy korai lehet temetni a Mazda6-ost. Kohei Shibata a Drive ausztrál részlegének adott interjút, amelyben azt mondta, hogy egy hátsókerekes szedán mégis megjelenhet a Mazda palettáján, mivel az emberek ismét elkezdtek szalonautókat venni.
Személy szerint az FR (front-engined, rear-wheel drive, azaz elülső motoros, hátsókerék-meghajtásos) szedánt tartom a jó álomnak mindenki számára. Az újságírók mindig azt mondják nekünk, hogy gyártsunk szedánokat, de a piac túl kicsi. Vagyis… ha az emberek elkezdenék vásárolni azt a fajta autót, akkor mi is tudnánk gyártani azt a modellt.
Shibata nem szigorú értelemben a Mazda modelljeiról beszéltem, hanem arról az érdekes helyzetről, amelyben a szalonautók, vagyis a szedán-kombi-hatchback hármas jelenleg vannak. Az SUV-őrületet minden gyártó átvette és sok márka már nem is árulja a három hagyományosabb kivitelt.
Az amerikai gyártók rég kivitték a szedánokat a kontinensről, de európai példával élve a Ford nem gyártja a népszerű Fiestát, Mondeót és Focust sem. Hasonlóan gondolkozott a Mazda is a 6-os modell kiiktatásával, de a Toyota Corolla és Camry, valamint a dél-koreai gyártók modelljei megmutatták, hogy igenis van – mégpedig igen magas – kereslet a szedánokra. Persze ez sem egyöntetűen igaz, a Kia Stinger például nem lett akkora siker, mint várták, bár személyes véleményem szerint gyönyörű autóról van szó.
A Mazda nagyobb autóinak palettája jelenleg csak SUV-kból áll: a CX-60, CX-70, CX-80 és CX-90-es modellekből. Egy szedán soha nem volt realisztikus ebben a körben, sem az a nagyobb sportkupé, amelyet Joachim Kunz, az európai divízió vezető mérnöke elképzelt a piacra pár éve. Minden a kereslet és kínálat kérdése, ami 2024-ben minél több SUV-t jelent és alig a hagyományos kasztniformákat.
Azonban itt jön a csavar és a hatalmas kérdőjel. A Mazda a nyáron közölte, hogy a kínai EZ-6 elektromos modellt Európában is árulni fogja. A kínai Chanlan Shenlan SL03-as modelljének alapjaira épített modell nem teljesen Mazda, de mindenesetre hátsókerekes szedán. És hogy hol van ebben a sorhatos motor? A teljesen elektromos modell mellett hibrid hajtást is kínálnak és Shibata szerint van esély arra, hogy ha a modell jól teljesít a piacon, sima benzinesként is piacra dobhatják. Ez persze semennyire sem készpénz, sőt. De reménykedni mindig lehet.
Képek forrása: Mazda