szabadalom

A Mazda szénszálas karosszériával hódítaná meg a világot

2024.03.13.

A Mazda a világon elsőként szabadalmaztatta a szénszálas karosszériát, amely megoldást kínálna a modern járműipar súlyosbodó problémájára, az „autós túlsúlyra”.

A dilemma kulcsa az ősidők óta ismert fizikai jelenségben, a tehetetlenségi nyomatékban rejlik: minél súlyosabb egy autó, annál nagyobb teljesítmény kell a mozgatásához, a nagyobb teljesítményhez pedig nagyobb motor kell, újabban pedig – az elektromosítás korszakába lépve – nagyobb akkumulátor.

 A hibrid és tisztán elektromos meghajtású járművek növekvő népszerűségével ez a probléma időszerűbb, mint valaha, az akkumulátorok súlytöbblete ugyanis határt szab a teljesítmény növelésének, ezért aztán javában dúl az autógyártók között a verseny, amely arról szól, hogyan lehet minél kisebb térfogatba és tömegbe, minél több elektromos energiát préselni.

A gyakran külön utakat járó Mazda erre is egy forradalmi megoldást kínál, és a súlycsökentési versenyben nem az akkumulátor, hanem a karosszéria tömegének csökkentésével próbálkozik.  A japán autógyártó szénszálas technológiában gondolkodik, kihasználva a karbonalapú anyag ama tulajdonságát, hogy pihekönnyű és nagy szilárdságú.

A Mazda szabadalmában lefektetett eljárás lényege, hogy a szénszálas idomok keresztirányú rétegekből vannak összepréselve, így "kvázi-izotróp" anyag jön létre, amely minden irányban egyenletes szilárdsággal rendelkezik, és nagy ellenállást tanúsít a deformációs vagy feszítő erőkkel szemben.

A Mazda a szénszálas kasztni, illetve alváz kifejlesztéséhez a karbonkompozitok gyártásában nagy tapasztalattal rendelkező Nippon Steel Chemical & Material vállalat szaktudására támaszkodott. A partnerség révén a Mazda hozzáférhet a japán vállalat fejlett technológiáihoz és létesítményeihez.

A súlycsökkentés mellett a szénszálas karosszéria környezetvédelmi előnyökkel is jár. Az acél vagy alumínium gyártása jelentős energiabefektetést igényel, míg a szénszálas kompozit anyagoknak kisebb a szénlábnyomuk. Emellett a könnyebb járművek kevesebb üzemanyagot fogyasztanak, ami alacsonyabb károsanyag-kibocsátást eredményez.

Lehetne még sorolni a technológia számos más előnyét is, de szem előtt kell tartani, hogy egy szabadalom annyit ér, amennyit megvalósítanak belőle. A levédett autóipari ötleteknek ugyanis se szeri, se száma, és gyakran maguk a vállalatok se tudják előre, hogy valaha szárba szökken-e a korszakalkotónak tűnő innovációjuk, ezért jobbnak látják, ha addig is „lepapírozzák” az ötletüket.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.27
Kezdetét vette a június 8-ig tartó, Közlekedik a család elnevezésű országos közlekedésbiztonsági....
2024.04.27
Összesen hatan utaztak a sérült járművekben – jelentette az Országos Katasztrófavédelmi....
2024.04.27
A Nissan kiterjesztette a következő generációs NissanConnect szolgáltatásainak elérhetőségét....
2024.04.27
Mercedes-Benz minden mennyiségben. Gyönyörűen felújított, karbantartott, retró Mercedeseket....
2024.04.27
A Toyota a Pekingi Autószalonon mutatta be a két új elektromos szabadidő-autóját, amelyekből tavaly....
2024.04.27
A közúti közlekedés biztonságát, folyamatosságát befolyásoló események az Útinform jelentése....
2024.04.27
Mikor készítik a fotót a közlekedési lámpák kamerái?   ..
2024.04.26
Mentőautó ütközött össze egy személyautóval Budapesten a Nagykörúton, a Király utcánál péntek este....
2024.04.26
Izgalmas, sokoldalú és attraktív szakma, melynek minősége és tudásszintje rohamosan nő. ..
2024.04.26
Elődjeik sikereire alapozva érkezik meg az új CUPRA Formentor és az új CUPRA Leon. ..