miki házhoz megy

Máté Gergely: A tervek és megvalósítások embere

2015.01.31.

A cégalapító Máté Márton szerint az Autó Máté Kft. stabilitása és folyamatos fejlődése annak köszönhető, hogy két fia – Gergely és Márton – mindenkor és mindenben mellette állnak, valamint felkészültségük és alaposságuk nem csupán atyai elfogultság miatt tekinthető kiemelkedőnek. Továbbra is az emberi tényezőkre fókuszálva és a rangidőssel kezdve, a két fiú aspektusából is kivesézzük a fenti állítás részleteit.

Kép és szöveg: Horváth Miklós

Alig több mint fél évvel ezelőtt beszélgettem a családi vállalkozás kezdetét megelőző és az azt követő időszakról id. Máté Mártonnal. Az interjúban a jelenlegi ügyvezetésről és a mindennapi operatív teendőkről nem véletlen, hogy csak kevés szó esett, hiszen a rovatnak egyébként sem célja elmélyülten kitárgyalni efféle szakmai kérdéseket, ráadásul a témában érintett személyekkel már kezdetektől fogva tervben volt egy találkozás. Eljött hát az idő, a decemberben Krisztusi korba lépő idősebb testvérrel történő beszélgetésre.

Máté Gergely (balra), id. Máté Márton és ifj. Máté Márton - képre kattintva galéria nyílik

Máté Gergely névjegyén az áll, hogy az Autó Máté Kft. dunaújvárosi telephelyének ügyvezetője, mint ahogy édesapjának és fivérének névjegyén is ugyan ez a pozíció megnevezés szerepel más lokációval. Azonban az ügyvezetés itt mást takar, mint általában. Mivel három telephelyen (Balatonboglár, Siófok és Dunaújváros) immár négy márkával operál a cégcsoport, ezért a menedzsment egy nagyon praktikus vezérelv szerint irányít. Ha egy telephelyen, mint például a dunaújvárosi, több márka értékesítése, szervizelése, használtautós divíziója is megtalálható, akkor az ügyvezető feladata nem könnyű. Egy személyben kell mindent kézben tartania és átlátnia, miközben az operatív feladatok minden területét is kontrollálnia kell(ene). A multifunkciós vezetőség helyett azonban itt mindenki a felett diszponál, amihez valóban ért, és ennek köszönhetően az ügyvezetést egyfajta rotációban végzi az apa és két fia.

Gergő számára az ideális munkakörnyezet alapja a kiegyensúlyozott és nyugodt csapat - Ennek érdekében a probléma megoldására fókuszál mindig, ahelyett, hogy a hibást keresné

A fentiek alapján gondolom egyértelmű, hogy a lényeg a hatékonyságon van, mivel a vezetők figyelme egy, kettő, vagy három területre összpontosul, az esetleges tizenkettő helyett, ami kimondottan ritkaság manapság a versenyszférában. Apropó, az említett négy márka magyarázatra szorul! Az Autó Máté Kft. portfóliójában kezdetekben csak a Peugeot szerepelt, aztán bővült a teríték a Citroen-nel és 2008-tól a Ford is szerepel a kínálatban. Idén szeptembertől azonban a Citroen bejelentette, hogy a DS modelleket önálló brandként kezeli, így mint prémiumterméket a kereskedésekben is elszeparáltan kell majd elhelyezni az érintett modelleket. Ebből következik, hogy az Autó Máté Kft-t immár négymárkás dílerként jegyzik.

És a negyedik márka a DS

Arra a – remélhetőleg már sokakban megfogalmazódott - kérdésemre, hogy vajon milyen terület tartozik Gergőhöz, azt a meglepő választ kaptam a gépészmérnök végzettségű, reáltárgyakhoz vonzódó cégvezetőtől, hogy az értékesítés, a marketing és kis mértékben ugyan, de a csapatépítés is. Nos, ez már csak azért is érdekes, mert az ifjabb Márton, aki viszont közgazdász, az én mércém szerint közelebb áll ezekhez a nem reál alapú területekhez. A család legfiatalabb tagjáról egyébként egy későbbi interjúban bővebben szót ejtünk, most azonban Gergő kereskedői affinitásának részleteit vizslatjuk. A négy évvel idősebb testvér elmondása szerint a cég működésében mindig az életkoruknak és a tudásuknak megfelelő szerepet kaptak, gyerekként is. „Nem úgy volt, hogy srácok eddig gyerekek voltatok, mostantól viszont alkalmazottak lesztek, hanem a nyári szünet ideje alatt egy hónapig autót mostunk, majd egy hónapig raktárkezeléssel, vagy munkafelvétellel foglalkoztunk, végig járva mindent, megismerve a különböző munkaterületeket és munkafázisokat. Az édesapánkkal való időtöltéshez minden esetben valamilyen autós elfoglaltság társult. Életem első értékesítői tapasztalata egy Lada Samarához és a pécsi vásárhoz kapcsolódik, ahová minden hétvégén együtt ment a család. Tizenöt éves lehettem, amikor egy beszámított Samara alkuját rám bízta édesapám. Adott volt a kiírt ár, amiből egy komoly érdeklődő alkudni szeretett volna. Apa azt mondta, hogy Gergőkém tiéd a pálya, érvelj úgy, hogy az alkuár feletti összeg a tiéd lehet. Az üzlet megköttetett és nagyon jó volt megízlelni ezt a fajta sikert, amiben természetesen hatalmas felelősség is hárult rám.”

Az új Cactus - mivel nem egy tipikus flotta autó - kicsit nehezebb lesz eladni, mint a Samarát

Mintha az édesapa tudatosan trenírozta volna nagyobbik fiát ezen a területen, hiszen Gergő emlékei szerint, ha például egy búcsúban megtetszett neki valami, akkor azt a feladatot és egyben atyai jótanácsot kapta, hogy nézze meg több helyen mennyibe kerül, válassza ki a legkedvezőbb ajánlatot és próbáljon meg alkudni az árból. Ezek az instrukciók és az édesapa mérnöki nyomdokai abszolút meghatározóak lettek Gergő életében, ahogy az eltelt idő és az üzleti sikerek is bizonyítják mindezt. A balatonboglári általános iskola után a fonyódi Mátyás Király gimnázium következett, ahol matematika tagozatos és fizika fakultáns évfolyamban folytatta Gergő a tanulmányait, majd az érettségi után a Budapesti Műszaki Egyetemre jelentkezett. Itt az autógépész szakirányt célozta meg a közlekedés mérnöki karon belül, majd 2007-ben konstruktőri diplomát szerzett. Szakmai gyakorlatra, valamint kutatási projekt tapasztalatra a Knorr Bremse-nél tett szert Gergő, ahol az elektro-mechanikus fékek fejlesztéséhez szükséges algoritmus megalkotása volt a feladata. A végrehajtás olyan jól sikerült, hogy a cég szabadalmaztatta az összefüggéseket tartalmazó tanulmányt és természetesen munkát is ajánlottak a fiatal tervező mérnöknek.

Hogy volt-e dilemma, vagy hezitálás az ajánlattétel után, naná, hogy megkérdeztem, hiszen a Knorr Bremse ajánlata bárkit elcsábított volna, ha egy hazai, majd külföldi munkát ígérnek és azt, hogy akár minden legyártott alkatrészben szerepelhet majd a neve. A válasz újfent meglepő volt, ugyanis egy határozott nemet kaptam és azt a magyarázatot, hogy a családi vállalkozás ugyan kicsi, de nagyon mélyek a gyökerei és Gergő mivel bele született és ebben nőtt fel szinte elválaszthatatlan részévé vált és fordítva. A cég ugyanúgy része Gergő életének, mint Gergő a cég mindennapjainak.

Azért ezt a nevet sem megvetendő viszont látni egy cégtáblán - kisebb a cég, de nem kevesebb a munka vele

Az értékesítési sikerekre visszatérve, egy bogláron történt estet is elmondott interjúalanyom. A kilencvenes évek elején, egy vasárnap délután a szalon udvarán éppen egy Peugeot 306-os szalonbeállás előtti előkészületei zajlottak. Gergő éppen az autót glancolta, miközben a résnyire nyitva hagyott kapun bejött egy idős házaspár és érdeklődni kezdtek az autó felől. Az általános iskolás fiú készséggel bemutatta az autót az érdeklődőknek, brosúrával és minden információval ellátva őket. Az eset utáni héten az idős házaspár ismét eljött a szalonba és azt mondták, hogy szeretnének egy olyan autót, amit a szőke hajú fiúcska mutatott meg nekik. Gergő mivel iskolában volt nem állhatott eléjük ismét, de miután megtudta, hogy általa jött létre az adás-vétel ismét bátorítva érezte magát, hogy ezt tovább csinálja. 2008-ig főként a magánszemélyek vásárlásai voltak előtérben, azóta viszont inkább a kis- és középvállalkozások, valamint az állami szféra tenderei, melyekre azért fókuszált az utóbbi időben jobban a cég, mert Gergő megítélése szerint ezzel lehetett leginkább emelni az értékesítés hatékonyságát. Elmondása szerint az M6-os autópálya több szakaszán is sikerült pályázatot nyerniük, ahol akár 1,5-2 év telhet el a kapcsolatfelvételtől a megrendelésig és itt nagyon is számít a bevezetőben említett felkészültség, alaposság és kitartás. A műszaki igény egy része a gyári felszereltségből biztosítható volt, azonban ahol szükséges volt, ott az Autó Máté Kft. saját tudást és munkát fektetett be. Például, ha a Peugeot színpalettájában nem szereplő speciális narancssárga színt kért a megrendelő, akkor alap fehér színnel rendelték meg az autókat, darabokra szedték és a kívánt színre fújták az elemeket. Hasonlóképp az irányítás- és fénytechnikai berendezéseknél is, nem egy külső alvállalkozót vontak be a tenderbe, hanem megcsinálták saját apparátussal a szükséges átalakításokat, biztosítva ezzel a jobb árajánlatot a versenytársakkal szemben. A Dunántúli Regionális Vízmű esetében is hasonló módon értek el sikereket.

Gergő szerint egy jó értékesítő bármit el tud adni, de jelenleg a legnagyobb kihívás az, hogy megtalálják a valódi ügyfeleket, ugyanis a 2008-as válságot nagymértékben az szülte, hogy olyan vásárlók is megjelentek a szalonokban, akiknek nem kellett volna, és olyan kereskedők is jelen voltak, akiknek szintén nem lett volna helyük a piacon. „Az ügyfelek oldaláról nézve a történteket, látható, hogy az óvatosság nélküli időszakot egy túlzott óvatosság követi és úgy tűnik lassan helyreáll a rendszer. Öröm az ürömben, hogy kitisztult az autós szakma és azok maradtak talpon, akik nem egy nyáron akarnak meggazdagodni, valamint nem sajnálják, és nem hiányolják a befektetéshez szükséges anyagi és nem anyagi erőforrásokat. A családi vállalkozásra azért vagyunk büszkék, mert nemcsak megmaradtunk létszámleépítés nélkül, hanem fejlődtünk is. A Citroen márka értékesítése és a dunaújvárosi szalon nyitása 2008-ban történt, a Fordot pedig 2010-ben vettük fel a kínálatunkba. Importőri oldalról is több elismerést kaptunk már, annak köszönhetően, hogy városaink lélekszámához képest, nagyobb mennyiségű eladásokat produkáltunk, mint egyik-másik megyeszékhelyen működő kereskedő társunk.”

Mindenki mosolygott és nem láttam a semmi jelét annak, hogy előzőleg heves vita zajlott volna

„A három férfi természete nagyban eltérő, de a különbözőségünk eredője mindig pozitív” – mondta Gergő mosolyogva, amikor a heti rendszerességgel tartott megbeszélések felől érdeklődtem. „Ha valaki kívülről látná (lenémítva), hogyan zajlik az érvek és ellenérvek ütköztetése, azt hinné, hogy egyszer csak tragédiába torkollik majd a megbeszélés. Általában eltérő nézőpontot képviselünk, de amint konszenzusra jutunk mindenki mögé áll és egy irányba húz.”

A tavaly májusban nősült mérnök egyébként a magánéletben is legalább olyan rendszerető és terv szerint haladó, mint a munkában. Közgazdász feleségével kilenc éve vannak együtt és mielőtt össze költözött volna vele megkérte a kezét, hasonlóképp a gyermekvállalást megelőzően pedig frigyre léptek. Merthogy egy mérnök embernél rend a lelke mindennek…

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.11.26
Útszéli bajok és műszaki elakadások, amiket tudatlansággal még tovább lehet fokozni, ráadásul....
2022.11.26
Egy egyedi építésű, kedvező árú hobbidriftautó mellett a Toyota bemutatta Las Vegasban a GR86 gyári....
2022.11.26
Az Euronews is nosztalgiával számolt be legendás buszainkról.     ..
2022.11.26
Az eredetileg kiválasztott 27, Európában legkésőbb 2023-ban forgalmazásra kerülő új típusból már....
2022.11.26
Egy magyar autós vesszőfutása irányította rá figyelmemet egy eléggé általános csapdahelyzetre.....
2022.11.26
Gyakori helyzet, hogy bezárul például egy napsütéses időjárási „ablak”, nyaralók balszerencséjére,....
2022.11.26
A Forma-1-ben teljesen természetes, ha a nem megfelelő teljesítményt nyújtó versenyzőt lecseréli....
2022.11.26
Az országan 69 ezer 524 autót gyártottak októberben, 7,4 százalékkal többet az egy évvel korábbinál....
2022.11.26
Három baleset is történt az érintett útszakaszon, Torony és Gencsapáti között. ..
2022.11.26
Egy év kihagyás után újra rali Európa-bajnoki (ERC) versenyt rendezhet Magyarország a Zempléni-....