utánpótlás
Okozott e valamilyen változást a biztosítóknál a kötelező gépjárműfelelősség biztosítás tekintetében a pandémia első, és második hulláma?
Amennyiben a kérdés a díjak alakulására vonatkozik, úgy azt tudom mondani, hogy a kevesebb járműhasználat következtében a kárgyakoriság a tavalyi második negyedévben valamelyest visszaesett, aztán tavaly nyáron ismét elkezdték az emberek használni az autóikat. Összességében elmondható, hogy a kárgyakoriság a tavalyi egész évet figyelembe véve alacsonyabb volt, mint az azt megelőző évben. A díjakat azonban sok egyéb tényező is alakítja (alkatrészárak, szervízek költségei, stb.) és azt is figyelembe kell venni, hogy a most befizetett díjaknak az elkövetkező időszak kockázatait is fedezniük kell, hiszen a jövőre vonatkoznak.
Különbséget tehet e kárrendezésnél a biztosító balesetet szenvedett károsult autóknál, lejárt forgalmis autók között? (Ha egyiknél kiderül, hogy műszakilag megfelelő állapotban volt, míg a másiknál a gumiabroncsok, vagy üzemi fék berendezés nem rendeltetésszerűen működött)
Az egész KGFB-nek az az alapelve, hogy a vétlen károsult mindig a pénzéhez jusson. Csak a károkozónál merülhet fel, hogy ha súlyos gondatlanság okozta a balesetet, akkor a baleset jellegétől és sok más összetevőtől függően előfordulhat, hogy a biztosító viszont keresettel él, vagyis regressz eljárás keretében behajtja az okozott kárt. (A regressz a viszonkereseti eljárás - a szerk.) A biztosító nem a forgalmit és az okmányok lejártát vizsgálja, (hiszen az érvényes rendelet szerint a veszélyhelyzet utáni hatvan napig el kell fogadni a lejárt okmányokat is). Viszont a kgfb. törvény rögzíti azt, hogy a forgalomban csak megfelelő műszaki állapotban lévő autóval vehetünk részt, függetlenül attól, hogy van-e, vagy nincs műszaki vizsgánk.
Tisztában vannak azzal az emberek, hogy lejárt forgalmi engedélyű autóikkal nem hagyhatják el az országot?
Nem tudok ezzel kapcsolatos statisztikáról, és ez a kérdés nem is a MABISZ-hoz tartozik. Ha ismeretlen gépjármű, külföldi rendszámú jármű vagy lejárt, esetleg kötelező felelősségbiztosítással nem rendelkező okozta a kárt, ezeket az ügyeket intézzük a MABISZ-nál. Én azt feltételezem, hogy egy minimális felelősségtudattal rendelkező autós utána néz annak, hogy milyen feltételek mellett tudja elhagyni az országot, és megnézi, hogy a jármű műszaki állapota mellett az okmányai is megfelelnek-e a határátlépés követelményeinek.
Miért érdemes időben, még a veszélyhelyzet vége előtt leműszakiztatni a lejárt érvényességű forgalmi engedéllyel rendelkező gépjárműveket?
Hivatalból erre nem tudok válaszolni, mert ez nem biztosítással összefüggő kérdés. Magánemberként azt tanácsolom, hogy ha valaki nem akarja utolsó percre hagyni a vizsgáztatást, és az ezzel járó "papírmunkát", illetve nem szeretne a nagy tömeggel együtt vizsgáztatni, akkor érdemes kihasználni a jelenlegi nyugalmi időszakot, hiszen a nyári szabadságolások idején talán mindez sokkal egyszerűbb.
Mi a biztosítói gyakorlat kárrendezés esetében?
A biztosítok a károkozónál sem elsődlegesen a papírt, hanem a baleset körülményeit vizsgálják, tehát azt, hogy a műszaki állapot mennyiben idézhette elő a balesetet. Ha valaki él is azzal, hogy az autó papírjai már lejártak, de él a jogszabály adta lehetőséggel, ezt felülírja a KGFB törvény, miszerint a forgalomban csak megfelelő műszaki állapotú járművel vehetünk részt. Ha sikeres műszaki vizsgát tettünk fél évvel ezelőtt, amit hivatalos okmánnyal is tudunk bizonyítani, de járművünk fékrendszere nincs rendben vagy a gumiabroncsok lekoptak, akkor, ha ez egy balesetnek az érdemleges hozzájárulásához segített, annak lehetnek (de nem minden esetben) következményei a biztosító részéről. Több esetben lehetett hallani a műdiában azt, amikor valaki azt hangoztatta, hogy lejárt forgalmi engedélyét a törvényi rendelettel élve szerette volna érvényesíteni egy baleset esetén, de a biztosította behajtotta rajta a kárt. Azt viszont már nem hangoztatják, hogy azért, mert a jármű műszaki állapota alapján összefüggésbe hozható a balesettel. Jó tudni, hogy ilyen esetben a rendőrség is vizsgálatot indít főleg súlyos sérültekkel járó káresetben. Ezt a rendőrség is vizsgálja, főleg súlyos sérülésekkel jár balesetnél.