Volkswagen
Az autó gyakorlatilag gördülő számítógép, sőt számítóközpont lesz a jövőben még inkább – jellemezte a mobilitás változását a professzor. Elmondta, egy Volkswagen Golfban 1,5 kilométer hosszú kábel és ötven vezérlőegység van, az autó egy óra alatt 25 GB adatot dolgoz fel. Az autó bitekből és bájtokból áll.
Winterkorn kifejtette, a VW-nál negyvenezer fejlesztőmérnök dolgozik azon, hogy a jövő kihívásainak meg tudjanak felelni. A jövőt pedig a hálózatba kapcsolt közlekedés jelenti.
Megtudhattuk az előadáson, Európában az új autók harminc százaléka rendelkezik internetkapcsolattal, tíz év múlva ez az arány száz százalék lesz.
- Minden második vevőnk elvárja, hogy az autóban legyen internet, a harminc év alattiaknál ez a szám nyolcvan százalék, jelezte a professzor, hogy az informatika az autóiparban is új távlatok előtt áll.
A Porsche 918 Syder középkonzolon elhelyezett szórakoztató és információs rendszere.
Három innovációs területről beszélt részletesen előadásában Martin Winterkorn. A szórakoztató és tájékoztató rendszerekről, a Car2X-ről és rajintelligenciáról.
Ami az elsőt illeti: ennek lelke a MIB, a moduláris infotainment. Segítségével elérhetjük az online közlekedési információkat, konkrét célra kereshetünk, s persze a Google és a Facebook is ott van az autóban.
A modul alapciklusát hét évben jelölte meg a professzor, hozzá tette, hogy a modul cserélhető, frissíthető.
Prof. Dr. Martin Winterkorn a CeBIT 2014 megnyitóünnepségén Hannoverben Angela Merkel kancellárral.
Az új Poloban például a képernyő már az emberi kezet is felismeri, ha nyúlunk felé, azt a részletet nagyítja fel, amelyet használni akarunk.
-A MirrorLink segítségével az androidos okostelefonok képernyője megjelenik az autó kijelzőjén, aminek segítésével több mint százezer rádióadás közül választhatunk, 28 millió parkolóhelyet találhatunk – jelezte Martin Winterkorn, hogy az okostelefonok és tabletek bevonása a mobilitásban már nem a jövőt, hanem a jelent jelentik.
A MirrorLink összeköti az okostelefont és az autót.
A Car2X technológia segítségével okostelefonunkkal a jármű vezérelhetővé válik, klímát tudunk állítani vagy éppen ajtót vezérelni.
- A jövőben az autók nem csak kommunikálnak, meg is értik egymást – fogalmazott Martin Winterkorn Budapesten.
- A járműipar a digitalizálódás egy újabb korszaka előtt áll. Az autókat összekötjük a vezetővel, a többi autóval, a közlekedési infrastruktúrával és a környezettel is. Ezáltal még kényelmesebbé, biztonságosabbá, környezetkímélőbbé és vonzóbbá tesszük autóinkat - mondta az igazgatótanács elnöke.
2018-ra kétmillió olyan autó fog közlekedni a német utakon, amelyeknek modulja kapcsolódik az Ingolstadtban levő szuperszámítógéphez. Ennek kapacitása 15 ezer terrabájt. Addig persze sok feladat vár még a gyártókra és a politikai döntéshozókra. Adatvédelmi szempontok messzemenő figyelembételével járnak el, a számítóközpontba küldött adatokhoz más nem férhet hozzá, csak akkor, ha lopás esetén például az autó tulajdonosa hozzájárulását adja.
Az előadásra megtelt a terem.
- Minél több autó csatlakozik a hálózathoz, annál nagyobb kényelmet és biztonságot élveznek az autóvezetők – mondta el a professzor, aki szerint száz teherautó hálózatba kapcsolása elegendő lenne arra, hogy a sebességkorlátozásokról naprakész adatokkal rendelkezzen minden autós. Jelenleg ugyanis ha az útkezelő reggel megjelenik egy úton, s felújításba kezd és kirakják a korlátozó táblákat, ezt gyakorlatilag senki sem tartja számon.
„Hosszú távon a hálózatosodás magát az autóvezetést is megváltoztatja – egészen a teljesen magától közlekedő autóig – vizionálta a jövőt Martin Winterkorn, jelezve azt, előállhatnak helyzetek, amikor nem öröm a vezetés, az autó önműködővé tehető. Ez persze még nem a közeli jelen, megoldásán azonban már dolgoznak.
Radarok, szondák, ultrahangos érzékelőkkel látják el a járművet, a nagy hatótávolságú radar például 250 métert érzékel, a kisebbek 1-től kilencven méterig látják az útvonalat.
- Nagyon hosszú távú perspektíváról beszélek, s a jogi hátteret is tisztázni kell, az ember ugyanis nem vonható ki ebből a folyamatból, a döntés, a felelősség mindig az emberé – hangsúlyozta Martin Winterkorn Budapesten tartott előadásában.