Audi TT 3. generáció

Marbellán vezethettük az új győri Audi TT Coupét

2014.09.18.

Az egy négyzetkilométerre jutó győri autók számában rekordot döntött szeptember közepén a spanyolországi Marbella. A luxusüdülőhelyen ragadhatta meg a nemzetközi sajtó a kizárólag Győrben készülő harmadik generációs TT Coupé sportautók kormányát. Padlógázon pörögtek a motorok az Ascari Race Resort versenypályán.

Marbellán a szeptember még nyári hónapnak számít. Harminc fok feletti a levegő, huszonnégy a tenger hőmérséklete. A világ luxusa itt hatványozottan van jelen. Újságíróból is akad sok tucat a világ minden részéből, akik ezúttal nem az itt nyaraló hírességekre, hanem egy autóra koncentrálnak. Egy magyar hungarikumra, az Audi TT-re, ahogy Thomas Faustmann, a győri gyár első embere a sportautót előszeretettel aposztrofálja.

A spanyol vidék is méltó volt az autó szépségéhez. A képre kattintva képgaléria nyílik.

A hozzáértőbbek rögtön le is csapnak a TT legerősebb verziójára, a TTS-re. Háromszáztíz lóerős motorja 4,6 másodperc alatt éri el a százas tempót. Csak óvatosan – kapjuk a figyelmeztetést a német kísérőktől. Nem csak bennünket óvnak, a pénztárcánkat is. Spanyolországban ugyanis Európa más országaival ellentétében csak 120 kilométer/órás sebesség engedélyezett az autópályákon.

Világújdonság a klíma: a befuvókákon a kijelző és a szabályozó gomb. A képre kattintva képgaléria nyílik.

A hat sebességből három elég, hogy ezt a tempót elérjük. S akkor még maradt három. Bőven elég arra, hogy az ember adrenalin szintjét maximálisan kiaknázza. Amíg valaki nem érzi át a kétszáz kilométer közeli sebesség élményét, legfeljebb elképzelni tudja, mi hajt sok embert az autóversenyzés közelébe. Ha megtapasztalja, maga is függővé válik.

Thomas Faustmann, a győri Audi ügyvezetésének elnöke Marbellán, a sajtótájékoztatón.

Nem népautó az Audi TT, a gyár sem annak szánja. Ezt nem csak 11,5 millió forintos induló ára jelzi, hanem az a hihetetlen erő, amelyet a motorba a győri és az ingolstadti mérnökök belepréseltek. Sebességfüggő emberek autója a TT, mint általában minden sportautó. Lehetetlenség lassan menni vele, az őrületes sebesség pedig felelősséggel jár, másokért is, magunkért is.

TFSI és TDI motorral is rendelhető. A csúcsmotor 310 lóerős. A képre kattintva képgaléria nyílik.

A spanyol nyaralóhelyen szeptember közepén akkora a forgalom, hogy a gyorshajtás szinte kizárt. Lassan araszolva is élvezhető a győri TT. Kényelmes a sportos ülés, kifogástalan a zenei hangrendszere, a műszerfal világújdonságával pedig vonzza a tekintetet. Ez az első autó, amely analóg kijelzők helyett digitális műszerfalat kapott. A vezető tetszés szerint kétféle kijelzési mód közül választhat. Hagyományos nézetben a sebesség és fordulatszám mérő van a középpontban, háttérben pedig diszkréten meghúzódik a navigációs térkép. Egy gombnyomásra fordítható a helyzet, a GPS térképe ural mindent, a virtuális műszerek pedig diszkréten kisebbé válnak. A digitális cockpit feleslegessé tette a középkonzolon kiemelkedő képernyőt, amit legfeljebb az anyósülés utasa sajnál, mert a navigációs térkép jól csak a sofőrülésről látszik.

Digitális cockpit: a hagyományos nézetben a fordulatszám- és a sebességmérő uralja a műszerfalat. A képre kattintva képgaléria nyílik.

Lassú forgalomnál egy másik világújdonság is feltűnik az új győri TT-ben. A klíma kijelzője és beállító gombja egyetlen helyen összpontosul, a befuvókákon. Az Audin kívül ezt sem alkalmazza még egyetlen autógyártó sem.

A lassú forgalomnak búcsút intünk, amikor megérkezünk a hegyekben fekvő Ascari versenypályára. Egy gazdag spanyol építette autóőrültek számára, évi hatvan ezer euróért várja a klubtagokat, ahol rendőrség és traffipaxmentes környezetben élvezhetik a sebességet. Most mi vagyunk ebben a különleges helyzetben, miután az Audi kibérelte a pályát.

Ascari, tesztpálya.

A TTS volánja mögé ülve az első kört a Safety Car mögött tesszük meg, hogy megismerjük a pályát. A második kör után a biztonsági kocsi eltűnik, s újságírók padlógázzal menetelhetnek. Legalábbis azon a két egyenes szakaszon, ahol kétszáz közelébe járnak a digitális óra számai. A kanyarokban jó előre bólyák jelzik, hol fékezzünk, az adrenalin könnyen elveheti az ember eszét. Az autó útfekvése kiváló, a fékek nagy sebességénél is gyorsan lefékezik az 1230 kg önsúlyú járművet. Élmény a vezetés, kár, hogy öt kör után ki kell szállni a TTS-ből, maradna még az ember a volánnál.

Merballán büszkén prezentálja a harmadik generációs TT-t a nemzetközi újságíróknak Thomas Faustmann, a győri Audi ügyvezetésének elnöke, aki nem csak arról beszél a sajtótájékoztatón, hogy a TT kizárólag az Audi győri gyárában készül, hanem arról is, hogy időközben a kisalföldi gyár évek óta őrzi a világ legnagyobb motorgyára címet is.

Egy gomnyomásra megváltozik a műszerfal nézete. A navigációs térkép uralja a műszerfalat.

A TT újdonságait és erősségeit hosszasan lehetne sorolni. A legtalálóbban talán Ulrich Hackenberg, az Audi AG fejlesztésért felelős igazgatósági tagja foglalta össze. Az 1998-ban megjelent első generációs TT erőssége a szokatlan, új design volt, a 2006-ban debütált második generációs sportkocsi az erőre és a sportosságra koncentrált, a most megjelenő harmadik generációs TT pedig a designben is, a sportosságban is tovább erősített.

Thomas Faustmann, a győri Audi ügyvezetésének elnöke portálunk főszerkesztőjével, Koloszár Tamással Marbellán.

Ami a három TT-ben még közös: valamennyi csak és kizárólag Győrben készült. Az első kettőből - a Coupé és a Roadsterrel együtt - 510.000 került a világ piacaira. Marbella után kockázatmentesen kijelenthető, a harmadik generáció is sikerre van ítélve. Az USA-ban, az Egyesült Királyságban és Németországban mindenképpen, ebben a három országban adják el a legtöbb Győrben készült autót.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.24
Mikor láthatjuk utakon az első újkori Jaguar modellt és miért éppen ebbe az irányba mentek el a....
2025.12.24
Az Európai Unió nagysebességű vasúti hálózat kiépítésével, valamint a légi és a vízi közlekedésben....
2025.12.24
A Kia Seltos a gyártó egyik legnépszerűbb autója és a crossover jövőre Európában is kapható lesz. ..
2025.12.24
Baleset miatt megállították az M5-ös autópálya forgalmát Örkény térségében, a Budapest felé vezető....
2025.12.24
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a karácsonyi ünnepi időszakban és szilveszterkor a megváltozó....
2025.12.24
A határátkelés megkönnyítése érdekében 116 digitálisan vezérelhető kijelzőt telepítenek tizenhárom....
2025.12.24
2026. július 1-jétől vége a kiskapuk korának: a 2,5–3,5 tonnás kisteherautók is ugyanabba az....
2025.12.24
A BMW Group müncheni üzeme készen áll a következő nemzedék sorozatgyártására. A gyártóberendezések....
2025.12.24
Az Európai Unióban idén novemberben összességében és az év eleje óta is nőtt az új személygépkocsik....
2025.12.24
Fontos lépés történt Kínában, amely az „intelligens járművezető-támogató rendszerekre” vonatkozó....