export
A RIA Novosztyi hírügynökség az orosz autókereskedők szövetségére hivatkozva azt írta, hogy az alábbi kínai vállalatok exportálnak hivatalosan Oroszországba: Chery, Haval, Geely, Exeed, Omoda, Changan, Jac, Faw, Tank, Great Wall, Kaiyi, Dongfeng, Voyah és Gac.
Egyes kínai gyártók már most is széles modellválasztékkal képviseltetik magukat, mások még csak most kezdtek utat törni az orosz piacon. A legnagyobb képviselettel rendelkezik az állami kézben lévő Chery vállalatcsoport, amelyhez a listán szereplők közül négy márka tartozik: maga a Chery, az Exeed, az Omoda és a Kaiyi. A Chery jelenleg Kína kilencedik legnagyobb autógyára. 1997-ben alapították, de már négy évvel később kezdett exportálni. A Chery 2003-ban a legnagyobb személygépkocsi-exportáló vállalat lett Kínában, amely termékeinek negyedét értékesíti jobbára a távol- és közel-keleti, afrikai, dél-amerikai piacokon, illetve Oroszországban és Ukrajnában.
A kínai márkák közül ugyancsak igen tevékeny Oroszországban a Great Wall Motor konszern, amely a felsoroltak közül a hozzá tartozó Haval gyár pickupjait és crossoverjeit, illetve nem régóta a Tank SUV-okat is értékesíti. Szárnyaló sikereket mutatott fel a Geely és a Changan is, különösen az utóbbi, amely az idén jelentősen mértékben növelte a modellválasztékát
A kínai autógyárak azután kezdtek rohamosan terjeszkedni az orosz piacon, hogy tavaly Oroszország ukrajnai invázió miatt bevezetett nyugati szankciók következtében a nyugati cégek kivonultak az országból, és véget vetettek az exporttevékenységüknek is. A kínai hivatalos export azóta is folyamatosan és hihetetlen léptékben növekszik, és az idei évben komoly lendületet kapott. Különösen a Changan autógyár tudta növelni a kiadásait, de például a JAC J7-es áprilisban a D-szegmens vezetője lett.
Az Autostat statisztikai ügynökség összesítése szerint májusban az Oroszországban három legtöbbet értékesített személygépkocsi közül kettő, a Haval és a Geely kínai volt. Őket csak a piacvezető Avtovaz tudta megelőzni, vagyis továbbra is a Ladák a legkelendőbb autók. A szóban forgó három autógyár személygépkocsi-értékesítései az összes eladás 51 százalékát adták, ráadásul egymagában a Lada részesedése meghaladta a harminc százalékot. A legnépszerűbb modell Oroszországban továbbra is a Lada Granta: áprilisban 15 791-et adtak el belőle, hatszor többet, mint a tavalyi év áprilisában. A második a kínai Haval Jolion, amely 6,5-szert növelte eladásait, a harmadik pedig a Geely Coolray, amely növekedése nyolcszoros volt.
Autópiaci szakértők szerint jelenleg az orosz autópiacon a kínai márkák részesedése negyven százalékos, az év végére azonban akár hatvan százalékot is kihasíthanak az orosz autópiac tortájából.
Az idei év első negyedévében Kina – megelőzve Japánt – a világ legnagyobb autóexportőre lett, és ezt javarészt annak köszönhette, hogy a nyugati szankciók sújtotta Oroszországban megnövekedett az elektromos autók iránti kereslet. A kínai elektromos járművek exportja az év első negyedévében – éves összevetésben - csaknem megduplázódott, és elérte a 380 ezer darabot. Ennek eredményeként a teljes kínai export közel negyven százalékát tették ki.