ContiTech
A tartós munkabékéhez Makón alapfeltétel, hogy meglegyen az új kollektív szerződés, és azt aláírja minden érintett. – Egy 20 éves kollektív szerződést kell a mai autóiparhoz és az új munka törvénykönyvéhez igazítani, illetve rugalmasabbá tenni, a korábbi jogokat nem akarjuk csorbítani. De kell az új, a tárgyalások már több hónapja folynak, november végéig szeretnénk aláírni az új kollektív szerződést a szakszervezetekkel. Akár a mediátor bevonását is támogatjuk, ha az a megoldás irányába mutat. Nekünk nem opció, hogy nem beszélünk, a végsőkig fogunk tárgyalni a kollégákkal – vázolta a helyzetet Szűrszabó Levente, hozzátéve, nem is tehetnek mást, hiszen december végén lejár a jelenlegi kollektív szerződés. (Írásunk első részét itt olvashatják.)
Szűrszabó Levente és néhány "cikkszám" a sok ezer közül.
Megtudtuk, a jövő évi költségvetésbe benne van a bér- és cafeteriaemlés is. Ez mellett végkielégítésben és felmondási időben is többet biztosít most a dolgozóinak a ContiTech, mint amit a munka törvénykönyv, kötelezően előír. – Ezt meg is szeretnénk tartani, sőt, akkor is marad a kedvező plusz, ha nem sikerülne aláírni a kollektív szerződést december végéig – hangsúlyozta az igazgató.
A háttérbeszélgetésen szóba került a szeptember elején sajtóban is nagy vihart kavart úgynevezett csendrendelet. „A makói gyárban a felettes engedélyéhez kötötték, hogy egy dolgozó szót váltson egy másik üzemrészből érkezővel.” Ez azután végig is futott a hazai portálokon. – Utólag már látszik, talán szerencsétlen volt a szövegezés, félreérthető lehetett a munkautasítás, ezt elismerem. De véleményem szerint hibázott a szakszervezet is, hogy nem a kerítésen belül akarta megoldani, hanem azonnal kivitte a gyárkapun. Jobb lett volna nagy sajtónyilvánosság nélkül rendezni a félreértést – tekintett vissza az igazgató, hozzátéve, azóta módosították, és véleményezésre megküldték az új javaslatot az üzemi tanácsnak.
Vita van arról, fél vagy egy éves legyen a munkaidőkeret.
Újságírói kérdésre szóba került, hogy rugalmasabb munkarendet szeretnének a dolgozók. Kiderült, ha az autógyárak egyszer csak kérnek valamit, azt meg kell oldani, de ha nem tudnak időben a kollégákhoz fordulni, akkor nem jönnek be, pedig időkeretbe beleférne. Fontos, hogy mennyivel előtte tudják értesíteni a dolgozókat a túlórákról, illetve a hétvégi munkáról.
– Vita van arról is, hogy fél vagy egy éves legyen a munkaidőkeret. Jobb lenne megegyezni és mi is azt szeretnénk – mondta az igazgató, hozzátéve, három szakszervezet van a gyárban, a dolgozók túlnyomó többségét lefedik.
Idén eddig 37 saját és 53 kölcsönzött alkalmazottal bontott szerződést a Continental makói üzeme, és az év végéig további 140 ember elbocsátása várható. Próbálnak először a kölcsönzött munkaerőtől megválni, és a régi elkötelezett törzsgárdát megtartani. Szűrszabó Levente határozottan cáfolta, hogy az eddig elküldött saját dolgozóktól a sztrájk miatt váltak volna meg. Hangsúlyozta, a döntést üzleti alapon hozták meg. A helyzetet az is bonyolítja, hogy a közel 1600 dolgozóból 250 szinte folyamatosan inaktív, betegség, terheség, illetve szülési szabadság miatt.
Közel 1600-an dolgoznak a makói ContiTechnél.
Kérdésre válaszolva az igazgató elmondta, sok százezer euró értékű új beruházások szükségesek ahhoz, hogy a jelenlegi 10-20-ról 20-30 százalékra tudják emelni a műanyagalapú termékek arányát. De ez csak a dolog egyik része, szükség van hozzá emberekre is.
A háttérbeszélgetésen szóba került az igazgató elhíresült vonatos hasonlata, amit nem sokkal érkezése után mondott a dolgozóknak a május eleje óta igazgató Szűrszabó Levente. “Gyorsvonatként jön velünk szembe a rengeteg változás, ezt meg kell tudnunk állítani, hogy felülhessünk rá. Aki a végletekig ragaszkodik a régi és megszokott gumitermékekhez, az nem tud velünk tovább utazni.”
Háttérbeszélgetésen prezentál az igazgató.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!