sebességkorlátozás

Már jövőre jönnek a kötelező sebességhatárolók

2021.07.21.

Mi értelme lesz a sportmodelleknek, ha azok sem mehetnek majd gyorsabban egy hagyományos családi modellnél?

Emlékszem, amikor még 10 évvel ezelőtt arról írtam, hogy minden autógyár 2020-ra időzíti a teljes villanyos átállást, akkor nagyon távoli valóságnak tűnt az egész. Noha a koronavírus miatt csúsztak egy évet a bejelentések, a legtöbb mérvadó európai autógyár tényleg bemondta 2021-ben az all-int, és a legtöbben elkötelezetten jelentették be, hogy 2030-tól kizárólag emissziómentes járműveket gyártanak majd. Ugyanilyen távolinak, most pedig hirtelen szörnyen közelinek tűnik, hogy 2022-től minden autót sebességkorlátozóval szerelnek fel az Európai Unióban.

Pedig nem új a hír, már 2019-ben bejelentették, hogy minden 2022. július 6. után bemutatott autóban kötelező lesz az intelligens sebességhatároló, a már forgalomban lévő új modellek esetében pedig 2024 július 7-től. Nem a távoli jövőben, ez bizony már jövőre itt van! És itt most nem arról van szó, hogy az autópályákon, vagy például az iskolák környékén korlátozzák a sebességet, amit vagy betartunk, vagy nem. Mégcsak arról sem, amikor a helyi önkormányzatok maguk döntenek a forgalom lassításáról. Az új szabályozás konkrétan mindenre kiterjed. Mégsem beszélünk róla, valahogy elkerülte ez a tény a közvéleményt.

Hiába tűnik rendkívül közelinek a szabály, a részletek mégsem teljesen tiszták egyelőre. Az már biztos, hogy az új technológia egyszerre használja majd az autó által küldött GPS-jeleket, és a táblafelismerő kamera képét, hogy így módosítsák az autó sebességét. Ugyanakkor arról egyelőre nincs infó, hogy mivel és mennyire szankcionálnák a sebesség túllépést. Már most is rendelkeznek az új autók olyan funkciókkal, amik fény- vagy hangjelzéssel tudatják, ha túlléptük a táblafelismerő által beolvasott, vagy rosszabb esetben a navigációból kinyert sebességkorlátot.

Ugyanígy képesek az új generációs sebességkorlátozók, és tempomatok maguktól lassítani a táblafelsimerő segítségével. Mi dönthetjük el, hogy magától lassítson, ha felismer egy táblát, vagy akár gombnyomásra mi is adhatjuk az utasítást. Viszont mindezek továbbra is bármikor kikapcsolhatóak, ignorálhatóak, a sebességet túl lehet lépni, ha úgy kívánjuk. Illetve van még fontos szempont: a legtöbb autóban még mindig nem olyan fejlettek a táblafelismerők, hogy kérdés nélkül rájuk bízzam a tempómat. Egy bután kijelzett sebességérték, és egy indokolatlan fékezés még akár veszélyes is lehet. Remélhetőleg az elkövetkezendő egy évben többet megtudunk a tervekről.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.08.08
Az amerikai Jeep hivatalos képviselői bejelentették, hogy a „vállalat ügyeibe történő pekingi....
2022.08.08
A Mercedes a Continental prémium termékeivel szereli fel az EQ sorozat új, teljesen elektromos SUV-....
2022.08.08
A Continental legújabb tanulmánya szerint a válaszadók több, mint 70%-a aggódik a közlekedés....
2022.08.08
Létrejött a pesti nagykörúti kerékpársávok folytatása Budán – írta közleményében a Budapesti....
2022.08.08
Angliából lopott autót foglaltak le a rendőrök Békés megyében, a méhkeréki közúti határátkelőhelyen....
2022.08.08
A nagyközönség számára először idén júniusban bemutatott új Peugeot 408 Fastback most a Louvre-Lens....
2022.08.08
Az elmúlt 24 órában négy anyagi kárral végződő úgynevezett vadelütéses balesetekhez riasztották a....
2022.08.08
Nemrég jelentette be a BMW, hogy több funkciót is előfizetéses rendszerben fog kínálni vásárlói....
2022.08.08
Az előző versenyhétvégéhez hasonlóan Michelisz Norbert vasárnap a túraautó-világkupa (WTCR)....
2022.08.08
Az észt versenyző idei második sikerét szerezte, a hazaiak kedvence, Kalle Rovanperä csak 6,8....