elektormobilitás

Már jövőre érkeznek a Peugeot tisztán elektromos haszonjárművei

2019.11.07.

A következő két év során akkumulátoros elektromos hajtáslánccal bővíti könnyű haszonjárműveinek választékát a Peugeot. A Boxer után most az Expert következik.

A következő évtized közepére a Peugeot minden személy- és áruszállító járműve elérhető lesz részben vagy teljesen elektromos kivitelben, azaz plug-in hibridként vagy villanyautóként. A fejlesztést a személyautók után könnyű haszonjárműveivel folytatja a márka.

Hat éven belül eléri végső célját az a nagyívű kezdeményezés, amelynek keretében elsőként a Peugeot 208 tisztán elektromos, a Peugeot 508 és 3008 modellcsaládok pedig hálózatról tölthető (plug-in) hibrid hajtásláncot kaptak. A villamosítási program célja, hogy éppen abban a környezetben csökkentsék nullára az egészségkárosító anyagok emisszióját, ahol azzal a legtöbb ember életminőségét javíthatják, illetve ahol a belső égésű motorok a legkevésbé képesek optimális hatásfokon üzemelni: a nagyvárosok zsúfolt forgalmában.

Habár az európai autógyártók érdekvédelmi szervezete, az ACEA adatai szerint idén szeptemberben 9,4 százalékkal visszaesett a 3,5 tonnánál nem nagyobb össztömegű könnyű haszonjárművek iránti kereslet, ez csupán a szigorúbb WLTP emissziós mérési norma szeptember elsejei, kötelező érvényű bevezetésének tudható be. Az év első kilenc hónapjában 4,4 százalékos növekedést produkáltak a kishaszonjárművek. A teljes uniós piaci forgalom ezzel elérte az 1,6 millió gépkocsit.

Ezekből az adatokból két tendencia olvasható ki egyértelműen: az európai vállalkozások részéről mind nagyobb az igény a városi vagy városközi forgalomra alkalmas, könnyű, mozgékony áruszállítók iránt, ugyanakkor a folyamatosan szigorodó emissziós előírások és határértékek (valamint a kontinens egyre több lakott településén hatályba lépő, ezekhez kapcsolódó behajtási tilalmak) miatt a jelenlegi portfolió már nem képes kielégíteni minden elvárást. Egyre inkább szükségessé válik a gazdaságosan fenntartható, csekély vagy zéró károsanyag-kibocsátású könnyű haszonjárművek megjelenése a piacon.

Ezért is döntött úgy a Peugeot, hogy a teljes modellpalettáját érintő, 2025-re előirányzott villamosítási programban elsőbbséget ad a 3,5 tonnánál nem nehezebb áruszállító modelleknek, valamint ezek személyszállító (busz vagy kombi) kiviteleinek. A korábban bemutatott Boxer Electric után most a közepes méretű Expert / Traveller modellcsalád kapja meg a vállalat új fejlesztésű elektromos hajtásláncát. Ez kétféle kivitelben lesz elérhető: a kisebbik, 50 kWh kapacitású akkumulátorcsomaggal szerelt verzió 200 kilométert tud megtenni a lítium-ion akkumulátorok teljes feltöltésével; a nagyobbik, 75 kWh kapacitású változat másfélszer ennyit, 300 kilométert mehet egy töltéssel. A vállalkozások tehát szállítási igényükhöz igazodva választhatnak modellt, így elkerülhető a feleslegesen nagy kapacitású akkumulátorokkal járó többletköltség, valamint csökkenthető a modellek teljes élettartamára vetített környezeti terhelés. Az emissziómentes hajtáslánc gyors és hatékony fejlesztését az tette lehetővé, hogy ez a modellcsalád arra a modern, moduláris EMP2 padlólemezre épül, amelyet eleve úgy terveztek meg, hogy minimális átalakítással alkalmas legyen a részben vagy teljesen elektromos hajtásrendszerek befogadására. Ugyanezt a padlólemezt alkalmazzák a Peugeot 508 és 3008 modellcsaládok is, belső égésű motorral és plug-in hibrid hajtáslánccal egyaránt.

A Peugeot Expert / Traveller páros elektromos változatai ugyanúgy az észak-franciaországi Hordain üzemében készülnek majd, mint a tradicionális dízelmotorokkal szerelt kivitelek; a kész karosszériába a kelet-franciaországi Trémery-ben építik be az elektromos hajtáslánc elemeit: a villanymotort, az akkumulátort és a szabályozó egységet.

Ezzel kettőre bővül a Peugeot elektromos haszonjárműveinek kínálata. Az idén májusban bemutatott Boxer Electric 225, illetve 270 kilométeres hatótávolsággal készül, karosszériahossztól függően. 2021 végéig pedig a Peugeot Partner / Rifter modellpáros is megkapja a maga tisztán elektromos hajtásláncát; ennek műszaki részleteiről későbbi időpontban nyilatkozik a Peugeot.

A francia márka most először kínál modern, eleve elektromos hajtásra tervezett haszonjárművet. Ugyanakkor kínálatában már korábban is szerepeltek emissziómentes kisáruszállítók. Az első generációs Partner Electric (1998-2005) hajtásáról egy 38 lóerős, 180 Nm forgatónyomatékú villanymotor gondoskodott, nikkel-kadmium akkumulátorcsomagja 95 kilométerre elegendő energiát volt képes tárolni. Az autót Franciaországon kívül a skandináv országokban, Nagy-Britanniában, Belgiumban és Svájcban is forgalmazták. Utódja 2010-ben került piacra, 67 lóerős állandó mágneses villanymotorral, 95 helyett 170 kilométeres maximális hatótávolsággal, 95-ről 110 km/órára növelt végsebességgel. A 22,5 kWh kapacitású Li-Ion akkumulátorcsomag kompatibilis volt a nemzetközi ChaDeMo gyorstöltő szabvánnyal. A típuscsalád 2017-ben személyszállító változattal is bővült. 

 

 

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
A Peugeot immár tizenegyedik alkalommal nyerte el a nagy presztízsű Red Dot formatervezési díjat.....
2024.04.26
A Datahouse adatai szerint 2023-ban 128 ezer 469 új személygépkocsit és kishaszonjárművet helyeztek....
2024.04.26
- A kínai többségi tulajdonú Volvo Cars a közös és társult vállalkozásokat nem számítva 6,8....
2024.04.26
- Akkor és Most Jármű Expo néven rendeznek a hétvégén a régmúlt, illetve a jelen két- és négykerekű....
2024.04.26
Nico Hülkenberg, a Haas Forma-1-es csapatának német pilótája jövőre a Saubernél, majd annak....
2024.04.26
A #5-ös nevű elektromos SUV-modellt az európai piacra szánják. ..
2024.04.26
Hello Budapest! Hello Belváros! Az eddig is nyüzsgő Károly körút újabb nevezetességgel bővült, itt....
2024.04.26
- Lezárták az M7-es autópálya Letenye felé vezető oldalát Balatonvilágosnál, ahol egy teherautó és....
2024.04.26
A YouTube-on jelent meg egy nem mindennapi felvétel, amin rendkívüli zajhatások közepette "görgőzi....
2024.04.26
Leküzdi még az árvizet is.   ..