ANK

Magyarok a világ járműgyártásában – a járműipar Oscar-díjasaival

2017.03.25.

Megnyitotta kapuit a Hungexpo G pavilonjában pénteken a Magyarok a világ járműgyártásában kiállítás. Knezsik István, az Autós Nagykoalíció elnöke ezúttal is kiválóságok sorát szólította a színpadra, közöttük a járműipar Oscar-díjasainak is nevezhető dr. Anisits Ferencet, dr. Hanula Barnát és prof. Stefan Lengyelt.

Ha elég szorgalmas és tehetséges vagy, eljuthatsz a világ tetejére! – idézte az ANK elnöke az ötödik alkalommal megrendezett kiállítás mottóját, s kilencven perces élő showban bizonyítékokkal is szolgált, mind a múltban, mind pedig a jelenben sokan voltak és vannak olyan honfitársaink, akikre mind a 15 millió magyar büszke lehet.

Lepsényi István államtitkár ( a kép bal szélén ) megnyitja a kiállítást. A jobb szélen Knezsik István, az ANK elnöke. 

A képre kattintva képgaléria nyílik.

Fotók: Besenyei Gergely

Le vagyok nyűgözve a kiállítástól – ezekkel a szavakkal nyitotta köszöntőjét Lepsényi István államtitkár. Felidézett néhány történelmi személyiséget a múltból, mint Bánki Donát vagy Galamb József, akik hozzájárultak jó hírnevünkhöz a világban, majd a jelen járműgyártásáról beszélt. Elmondta, a magyar gazdaság jelentős mértékben függ a járműgyártástól, ebben a szektorban több mint 700 vállalat tevékenykedik, ezek adják az ország exportteljesítményének több mint 35 százalékát. A járműgyártás 144 ezer munkavállalót foglalkoztat, az ágazat éves értékesítése meghaladja a 800 milliárd forintot.

Beszélt arról is, a magyar kormány támogató klímát teremtett a járműgyártásban dolgozó cégeknek, hogy minél hatékonyabbak legyenek, minél jobban be tudjanak kapcsolódni a kutatás-fejlesztési munkába.

A jövő vagy inkább már a jelen nagy kihívásai között az önvezető autót és az elektromos mobilitást említette. Előbbi kapcsán elmondta, csütörtökön Rómában 27 európai uniós és két unión kívüli ország részvételével szándéknyilatkozatot írtak alá annak támogatására, hogy az autonóm járművek korlátozás nélkül terjedhessenek Európában. A járművekre ugyanazok a jogszabályok, közlekedési szabályok, telekommunikációs feltételek vonatkoznak majd. Ami pedig az önvezető autót illeti, Magyarországot a gyártáson túl a kutatás-fejlesztés területén is a világ járműiparának térképére helyezi a zalaegerszegi tesztpálya megépülése, amely az autonóm, önvezető járművek kipróbálására szolgál majd. Az államtitkár szólt arról, hogy a magyar kormány kiemelt figyelmet fordít az e-mobilitás folyamatos fejlesztésére, a cél az, hogy 80 kilométerenként állítanak fel elektromos járművek töltésére alkalmas töltőállomásokat.

Győri Gyula helyettes államtitkár a megnyitón. A képre kattintva képgaléria nyílik.

Köszöntötte a kiállítást két államtitkár helyettes is, Győri Gyula és Mosóczi László. Én is le vagyok nyűgözve a kiállítástól – fogalmazott Mosóczi László, aki szerint a magyarok mindig jelen voltak, ahol nagy dolgok születtek a világban. Joggal lehetünk büszkék Csonka János, Bánki Donátra vagy éppen Galamb Józsefre. Győri Gyula pedig arra emlékeztetett, egykoron piros zászlót tartó ember futott az autó előtt, jelezve, hogy jármű közeledik, manapság pedig már az önvezető autók korszakáról beszélünk.

A járműipar Oscar-díjasai közül elsőként Hanula Barnát, a győri Széchenyi István Egyetem Audi Hungaria Járműmérnöki Kar dékánját szólította színpadra Knezsik István. Hanula Barna a Bugatti Veyron 1001 lóerős motorjának kifejlesztőjeként szerzett magának és hazájának világhírnevet.

A magyar járműipar Oscar-díjasai: balról Stefan Lengyel, Hanula Barna és Anisits Ferenc.

Arra a kérdésre, miért jött haza, így reagált: olyan hülye ötletnek tűnt, hogy rögtön igent mondtam. Majd hozzá fűzte azt is, jó érzés fiatalokkal dolgozni. Nem rosszabbak semmivel, mint amilyenek mi voltunk. Majd felidézte azt, hogy láncfűrészes kalandja is volt. Egy nagy cég kérte fel arra, hogy a favágóknak fejlesszenek ki négy ütemű láncfűrészt. Ez azonban jóval tovább fűrészelt, mint a kétütemű, a favágók pedig morogtak, mert fél óránként nem tudtak szünetet tartani tankolás ürügyén. Le kellett kisebbíteni a tankot – mondta el Hanula Barna.

Egy újabb Oscar-díjas, Anisits Ferenc következett, akit a BMW dízel pápájaként ismer a világ. - Nem vagyok hozzá szokva a dicsérethez, minden dicséret manipuláció – reagált Knezsik István szavaira, aki élő legendaként konferálta fel.  Az élet nem csak arról szól, hogy egyik hegycsúcsról átugrunk a másikra, időnként völgyek is vannak, amiket át kell hágni – osztott meg hallgatóságával egy újabb bölcsességet. Majd elmondta azt is, az elégedettség nem ő hangulatállapota. A mérnök sosem lehet elégedett, a mai napig tanul, s addig szép élni, míg tanulhat.

Anisits Ferenc a BMW dízelpápája

Anisits Ferenc úgy vélekedett, a magyarok mindenütt megállták helyüket a világban, s megemlítette Gyarmathy György, Gaál István és Cser Gyula nevét.

A dízelmotorról azt mondta, van egy evolúciós fejlődése, amelynek során eléri azt a pontot, amikor már nem érdemes tovább fejleszteni, s biztosan lesz valami, ami leváltja a dízelmotort. Az e-mobilitásról úgy fogalmazott, ha a szél és vízi erőművekből nyerik a töltéshez szükséges áramot, az rendben van, ha szénerőművekből, akkor az sokkal nagyobb emissziós terhet jelent a környezetnek.

Stefan Lengyel és az a bizonyos Aral benzinkút

Harmadik Oscar-díjasként Stefan Lengyel dizájner professzor lépett a színpadra. Negyven éve Németországban él, s tanítványai szinte a világ összes vezető cégénél megtalálhatók. Rajta keresztül számos világcég talált kapcsolatot a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemhez, korábbi munkahelyéhez, többek között a Mercedes vagy éppen a Bosch.

Színpadon voltak a Mercedes tanműhely tanulói élükön Németh Ákossal és az ANK elnökével.

A professzor felidézte, hogyan született meg az Aral kék dizájnos benzinkútja. Akkoriban egy oszlopnál egyfajta üzemanyagot lehetett tankolni, ha éppen sok volt a benzinüzemű autó, akkor hosszú sor volt, a dízelnél pedig senki – idézte fel, hogy született saját tapasztatain alapulva az olyan kútoszlop, ahol több féle üzemanyag van. Ez forradalmasított mindent – fogalmazott a professzor.

Amikor Knezsik István közös fotózásra színpadra szólította az Oscar-díjasokat, akik eljutottak a világ tetejére, akkor Lengyel professzor megjegyezte, amit Németországban is gyakran hangoztat: A magyar nem náció, a magyar tehetség.

A járműipari Oscar-díjasok és vendéglátójuk.

A három kiemelkedő személyiség mellett 90 perces show keretében felidéződött múlt, jelen és jövő is. A hazai járműipar zászlóshajói, a kecskeméti Mercedes, a győri Audi, a szentgotthárdi Opel és az esztergomi Suzuki, akik természetesen kiállítóként is jelen vannak a Magyarok a világ járműgyártásában. A Suzuki képviseletében Urbán László vezérigazgató helyettes lépett a színpadra, s arról beszélt, az idén ünnepli a Suzuki a magyarországi gyártás megindulásának 25. évfordulóját, s az idén elkészül a 3 milliomodik autó Esztergomban.

Kik léptek még színpadra? Simon László, Kocs polgármestere. A kocsi mestereknek köszönthetjük a 15. században a kocsi megszületését. A Marosy Gábor ötletére és vezetésével kifejlesztett  MASAT-1 miniatűr műhold is bemutatkozott. Pacher Tibor a Puli Spacet hozta el, amely a Holdra és a Marsra is készül.  Kerülő Balázs az emberszállító drónt prezentálta. Színpadon voltak a Mercedes tanműhely tanulói élükön Németh Ákossal, akik két egyedi Mercedest alakítottak ki. Ott volt Lenkei Balázs, a MOME adjunktusa, aki az Intercity dizájnját készítette.

Fotók segítségével pedig több száz magyart idézett meg a kiállításon Knezsik István, ahogy fogalmazott, példaképeink lehetnek, büszkék lehetünk rájuk, mert eljutottak a világ tetejére.


A képre kattinva újabb galéria nyílik.

A Magyar a világ járműgyártásban című kiállítás vasárnap estig várja a látogatókat a Hungexpo G pavilonjában. Emellett pedig a 12. AutoMobil & Tunig Show kínál további látványos programokat a teljes hétvégén.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
Az M3-as autópályán, a keleti országrész felé rendkívül erős a forgalom. Gödöllőtől Bagig 20 km-en....
2024.03.29
A megszokott programok, és a felhőtlen jókedv mellett, idén néhány különleges látványossággal is....
2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....