AMTS 2016

Magyar találmány a dupla csuklós midibusz

2016.03.19.

Az AMTS-en is meg lehet tekinteni a Fiat Ducatóból átalakított magyar városi midibuszt, a Hunnoidot is.

A „Best of windings- kanyarban a legjobb” projekt arról kapta a nevét, hogy a közel 11 méter hosszú, Fiat-alapra épített Hunnoid midibusz a két csuklójának köszönhetően közel akkora helyen is meg tud fordulni, mint egy átlagos személyautó.

A Magyar Kormány által is támogatott projektet az hívta életre, hogy a százhalombattai KF Service Solutions- Kamion Fényező Kft. felismerte, hogy a szűk utcákkal rendelkező városrészekben is szükség lenne a tömegközlekedés fejlesztésére, nagy kapacitású buszjáratok indítására, de ezeken a területeken a 18 méteres normál buszok képtelenek bevenni a szűk kanyarokat.

 

A merev rudas csuklószerkezetek biztosítják, hogy a Hunnoid Z alakban nem törhet be, illetve, hogy tolatni is lehessen vele úgy, mint egy utánfutós személyautóval. A 3 különálló kocsitestet egyedi csuklószerkezettel kötötték össze, minden kocsitest különálló futóművet kapott. Tolórudak segítenek a járműnek kijönni a kanyarokból. Csak az első tengely kormányzott, ami jelentősen csökkenti a gyártási költségeket, pedig a csuklós buszoknál általában a leghátsó tengelyt is kormányozhatóvá szokták tenni.

A jármű 2 darab kétszárnyú ajtóval rendelkezik, ezért a le-és felszállás gyorsan megvalósítható. Utastere kimondottan kényelmes és hangulatos, látszik, hogy sokat dolgoztak rajta a formatervezők. Nagyon sok fényt engednek be a nagyméretű oldalablakok, ami összhangban van azzal az elképzeléssel, hogy a Hunnoidot elsősorban óvárosi, műemlék jellegű városrészekbe szánják, ahol sok a turista látnivaló. Éppen ezért egy tetőablakot is beépítettek a harmadik kocsitestbe.

A 10,92 méter hosszú jármű szélessége 2050 mm, vagyis jóval keskenyebb egy hagyományos busznál. Az ajtók belépési magassága mindössze 28 centiméter, a belső tér kapacitása 45 utas, a jármű tömege üresen 5,4 tonna. A jármű meghajtásáról a Fiat Ducato háromliteres, 177 lóerős dízelmotorja gondoskodik, jóval kisebb fogyasztás mellett, mint amit a hagyományos buszok motorjánál lehet tapasztalni.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.04.17
A HangZóna mai vendége Piri András, az Inter Cars partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
2025.04.17
Az észak-amerikai közlekedésbiztonsági biztosító intézet, az IIHS 2025-re megszigorította átfogó....
2025.04.17
A Porsche jelentősen növelte az elektromos járművek értékesítési arányát 2025 első negyedévében:....
2025.04.17
Balesetek és útépítések nehezítik a közlekedést országszerte ezen a nyárias csütörtök délután. ..
2025.04.17
Közlekedési balesetben elhunyt Varga Ákos, az első magyar motorversenyző, aki teljesítette a Dakar-....
2025.04.17
Bár csak egyetlen métert tett meg fejjel lefelé, a teljesítmény így is lenyűgöző. ..
2025.04.17
Ki mondta, hogy egy dobozos áruszállító nem lehet izgalmas? Hogy fölösleges légterelőt és a....
2025.04.17
A Porsche Hungária az ország öt szakképző intézményének adományozott egy-egy oktatási célra....
2025.04.17
Van olyan sztrádaszakasz, ahol 15 km-es a torlódás és akár 1,5 órát meghaladó menetidő-növekedéssel....
2025.04.17
A Rotax motorral szerelt Can-Am márkát elsősorban strapabíró quadjairól és brutális teljesítményű....