magyarok a világ járműgyártásában

A magyar kultúra meghonosítása a Fordnál

2017.09.12.

A XX. század elején a Fordhoz kerülő magyarok nem csupán mérnöki tudásukat osztották meg munkaadójukkal. 

Az 1950-es években a Ford múzeum munkatársai életrajzi interjúkat készítettek azokkal a személyekkel, akik fontos szerepet játszottak a vállalat életében. Galamb József és Farkas Jenő, a Ford két magyar származású tervezőjének interjúiból már korábban idéztünk ITT (http://www.autoszektor.hu/hu/content/magyarok-vilag-jarmugyartasaban-galamb-jozsef

A két mérnök azonban nem csupán a munkájáról mesélt: „Henry Ford szerette a birkózóversenyeket. Emlékszem egyszer az Indianapolis versenyen voltunk és megszálltunk egy hotelben. Vacsora után sztoriztunk az asztalnál, amikor egyszercsak valaki felkiáltott: „Mi lenne, ha rendeznénk egy birkózást?” Ford örömmel beleegyezett és azt mondta: „Joe te remekül birkóztál, ugye?” Azt válaszoltam, hogy már évek óta nem gyakoroltam. A pizsamáinkban voltunk, s persze Sorensent kaptam ellenfélnek. A végére egyikünkön se maradt egy szál ruha se. Mindenki nagyon élvezte. Ford szerette az ilyen mulatságokat” - emlékezett vissza Galamb József arra, hogyan mutatta meg a magyaros virtust.

„Egyik délután egy norvég herceg látogatta meg Fordot. Ez röviddel a Model A tervezése után történt. A fogadószobában ott volt a zenekar. Megkérdezte, hogy milyen táncot szeretne táncolni? Egy skót táncot választott. Nem követte a ritmust, hanem dupla olyan gyorsan táncolt. Ez tetszett nekem. Majd Ford odahívott és azt mondta: „Mutasd meg a te táncod... Gyorsan bemelegedtem. Több fázisa van a táncnak. Lassan indul, de a végére begyorsul. Szólóban vagy partnerrel is be leehet mutatni. Amikor a végére értem, úgy tűnt mindenkinek tetszett. Azt mondták, hogy sohasem láttak ilyesmit” - mesélte büszkén Farkas Jenő, aki zenészeket is szervezett munkaadójának:

„1924-1925 táján Ford úgy döntött, hogy a Hungarian Village nevű detroiti étteremből szerződtet magának egy cimbalmost. Elmentem az étterembe, leültem és beszélgettem a fiatalemberrel. Az első világháborúban hadifogságba esett Oroszországban. Utána is ott tartották egy ideig, mert nagyon megbecsülték a zenészeket. Ott a hegedűn játszott. Meghallgattam, hogyan játszik cimbalmon. Kiváló volt. ...  Viszont tudtam, hogy a cimbalom egy idő után monotonná tud válni, így szereztem mellé egy hegedűst is”

A magyar lélek árnyoldalaival is megismerkedhettek az amerikaiak: Galamb József hagyatékában maradt fenn az a levél, amelyből kiderül, hogy 1909. táján Farkas Jenő és egy másik magyar Ford-alkalmazott, Haltenberger Gyula annyira összevesztek, hogy végül párbajra került sor!

Négyesi Pál

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.04.17
A HangZóna mai vendége Piri András, az Inter Cars partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
2025.04.17
Az észak-amerikai közlekedésbiztonsági biztosító intézet, az IIHS 2025-re megszigorította átfogó....
2025.04.17
A Porsche jelentősen növelte az elektromos járművek értékesítési arányát 2025 első negyedévében:....
2025.04.17
Balesetek és útépítések nehezítik a közlekedést országszerte ezen a nyárias csütörtök délután. ..
2025.04.17
Közlekedési balesetben elhunyt Varga Ákos, az első magyar motorversenyző, aki teljesítette a Dakar-....
2025.04.17
Bár csak egyetlen métert tett meg fejjel lefelé, a teljesítmény így is lenyűgöző. ..
2025.04.17
Ki mondta, hogy egy dobozos áruszállító nem lehet izgalmas? Hogy fölösleges légterelőt és a....
2025.04.17
A Porsche Hungária az ország öt szakképző intézményének adományozott egy-egy oktatási célra....
2025.04.17
Van olyan sztrádaszakasz, ahol 15 km-es a torlódás és akár 1,5 órát meghaladó menetidő-növekedéssel....
2025.04.17
A Rotax motorral szerelt Can-Am márkát elsősorban strapabíró quadjairól és brutális teljesítményű....