Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE)
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) értékelésében, amelyet 2023. első negyedéves új gépjármű forgalomba helyezési piacáról adtak ki, az olvasható: „Természetesen figyelembe kell venni, hogy 2022 első felében aránylag gyengén teljesített a magyar piac, de mindenképpen pozitív fejlemény, hogy a használt gépjárművek kivételével az összes többi kategóriában növekedni tudott a piac. Mindez különösen pozitív fejlemény, ha figyelembe vesszük, hogy az energiaárak jelentős növekedése miatt valószínűleg sokan halasztják el az autóvásárlást, ami természetes ebben a bizonytalan időszakban, ugyanakkor kétséges, hogy hosszútávon megéri a halasztás a folyamatosan növekvő listaárak mellett.”
A növekedés azt mutatja, hogy az orosz-ukrán háború okozta ellátási nehézségek többségét már megoldották a gyártók. Bár a félvezetők 2021 óta tartó hiánya továbbra is problémákat okoz, ami a megszokottnál hosszabb szállítási időket eredményez, a helyzet lassan, de biztosan javul és a szállítási idők közelítenek a korábbiakban megszokottakhoz. Különösen jelentős növekedést láthatunk az elektromos és plug-in hibrid autók esetében és a motorkerékpároknál. A legjelentősebben az autóbuszok forgalomba helyezési adatai javultak a tavalyi év azonos időszakához képest, ami különösen pozitív fejlemény.
A használt autók forgalomba helyezési adatai jelentősen elmaradnak a tavalyi év elejéhez képest, ami a jelenlegi árfolyamok és a használt autók iránti kereslet csökkenése miatt nem okoz meglepetést.
Új Személyautók és kihaszonjárművek
2023 első 3 hónapjában növekedett a személygépjárművek piaca, 873 darabbal több autót helyeztek forgalomba, mint 2022 azonos időszakában. Ez a növekedés elsősorban a 2022 elején még szinte minden gyártó esetében jelentős ellátási problémákat okozó félvezető-hiány javulásának köszönhető. Bár a 2021-es szintre még nem ért vissza a piac, a növekedés mindenképpen bíztató jel.
Jelentős fejlődés történt az elektromos autók terén, 30 százalékkal több elektromos személyautót helyeztek forgalomba 2023 első negyedévében, mint 2022 első három hónapjában. A plug-in hibrid modellek piaca is növekedett, 12 százalékkal több tölthető hibrid került forgalomba az előző évhez képest. Az elektromos autók így a piac 5,5-, a plug-in hibridek pedig 4,8 százalékát adják. Ez egyértelmű előrelépés, de továbbra is alacsony arány a nyugat-európai piacokhoz képest.
A szegmensek esetében továbbra is az alsó-közép kategória a legnépszerűbb 21 százalékos piaci részesedéssel. A városi terepjárók népszerűsége töretlen, különböző kategóriáikat összesítve több, mint a piac felét adják ezek a modellek.
Nagyhaszonjármű, autóbusz, közúti pótkocsi
A nagyhaszonjárművek piacán 2023 első negyedéve növekedést (14,2 százalék) hozott. 2022 erős év volt a nagyhaszonjárművek piacán, így a növekedés mindenképpen jó jel a 2023-as évet tekintve.
Az autóbusz piac 119 százalékos növekedést produkált az első három hónapban, ami jó hír, de elsősorban a gyenge 2022-es évnek köszönhető a növekedés. A piac növekedése rendkívül fontos fejlemény, ugyanis a személyszállítás további és gyors megújítása biztonsági és környezetvédelmi okból sürgető igény. Erre vonatkozóan kormányzati tervek vannak a tisztán elektromos hajtású akkumulátoros, illetve a hidrogén hajtású, üzemanyagcellás buszok elterjesztésére. A jelenleg futó állomány igen magas életkorú, 12 év feletti, ami aggasztó, különös tekintettel arra, hogy a jövőben a városokban a tömegközlekedés fokozottabb előtérbe kerülése várható.
A közúti nehéz pótkocsi értékesítés trendjében követi a nagyhaszonjármű piac alakulását. A tavalyi első három hónaphoz képest 9 százalékos növekedést láthatunk az adatokban.
Motorkerékpár
A motorkerékpár piac jelentősen növekedett az év első három hónapjában, ami mindenképpen pozitív jel, különösen ha figyelembe vesszük, hogy 2022 első három hónapja erős időszak volt a motorkerékpár forgalombahelyezések tekintetében. Továbbra is szükségesnek látjuk a robogók azonosításának megoldását regisztrációval, vagy KGFB plakettel.
Használt személyautó
Jelentős visszaesést látni a használtautók piacán, 25 százalékkal kevesebb autó érkezett az országba, mint a tavalyi év első három hónapjában. A használt autók piaca 2022 június óta folyamatos visszaesésben van, aminek oka elsősorban forint- euró árfolyam növekedése, a négyszáz forintos árfolyam számos használtautó-importőr számára jelentős határ volt. Az árfolyam változása miatt jelentősen megemelkedtek a használtautók árai, így ezzel együtt a kereslet is visszaesett. Továbbra is jelentős probléma a magyar autópark magas átlagkora, 2022-ben 15,35 éves volt egy átlagos magyar autó.
2023. előrejelzés
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete minden évben elkészíti becslését a következő év várható forgalombahelyezési adatairól. A 2022-es évhez képest csökkenésre számítunk a személyautók piacán, ami természetes a jelenlegi gazdasági környezetben. A további, körülbelül 10%-os csökkenés jelentős, de nem drámai és várhatóan a magyar autópiac továbbra is a százezres darabszám felett fog teljesíteni 2023-ban.
Jelentős növekedésre számítunk az elektromos autók iránti keresletben. Ebben szerepet játszhat az üzemanyag- és energiaárak alakulása, a vásárlók ezeket a szempontokat biztosan figyelembe fogják venni, amikor hajtásláncot választanak. Szintén pozitív évre számítunk a motorkerékpár eladásokat tekintve, további 10 százalékos növekedést prognosztizál az MGE.
Az olyan szegmensekben, amelyek esetében a kereslet egyik fő alakítója az építőipar aktuális helyzete, stagnálásra vagy csökkenésre számítunk. A magas infláció, a növekvő listaárak miatt minden bizonnyal számos magánszemély és cég elhalasztja a vásárlást, annak ellenére, hogy az árak csökkenése valószínűtlen.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!