tanulmány
Az egyre növekvő infláció és az energiaárak gyors emelkedése a német mobilitás átalakulásának is gátat szabhat. A fenntarthatóság – különösen a járművek esetében – egyre inkább felértékelődik. Ezt támasztja alá az is, hogy a megkérdezettek 44%-a állítja, hogy a jövő az e-mobilitásban rejlik. A szűk többség viszont már nem veszi figyelembe ennek létjogosultságát, tekintve a magas energiaárakat, és a benzin literenkénti 2,80 eurós árát. Könnyen a háttérbe kerül a klímabarát közlekedésre való átállás, ha a költségeket is figyelembe veszik. A válaszadók fele nem hajlandó többet költeni egy környezetbarát járműre, mint egy hagyományosra. Az elektromos jármű vásárlás kontra érvei között a kitöltők 43%-a a magas költségeket jelölte meg.
A nagy többség szerint a kormányoknak támogatások révén kellene biztosítaniuk az e-mobilitás térnyerését, illetve azt, hogy a közlekedés megfizethető maradjon. A Continental tanulmányai már több, mint egy évtizede nyújtanak hiteles betekintést a mobilitási trendek globális alakulásába és az új technológiák elfogadottságának felmérésébe. A legutóbbi tanulmány eredményei azt mutatják, hogy az emberek világszerte azt szeretnék, hogy az autózás biztonságosabb, kényelmesebb, fenntarthatóbb, de mindenekelőtt megfizethetőbb legyen.
A Continental hetedik alkalommal végezte el reprezentatív kutatását, a neves infas piackutató céggel együttműködve. A cég 2022. májusában 6000 fő 18 és 70 év közötti állampolgárt vont be a személyes mobilitási igényeket felmérő kutatásba Németországban, Franciaországban, Norvégiában, az Egyesült Államokban, Japánban, valamint Kínában.
Az e-mobilitás akadályozó tényezői: információ-hiány és energiaválság
A tanulmány alapján megállapítható, hogy az energiaárak növekedése és a nem megfelelően kialakított infrastruktúra az, ami gátolja az e-mobilitás térnyerését. A németországi felmérésben részt vevők mintegy kétharmada érzi úgy, hogy nem kap megfelelő tájékoztatást arról, mennyibe is kerül egy elektromos autó megvásárlása és üzemeltetése (karbantartása). A kiugró villamosenergia-költségek miatt a kitöltők 67%-a bizonytalan az elektromos jármű vásárlás terén. Összességében az emberek nem érzik úgy, hogy megengedhetik maguknak ezt az alternatív járműhajtás típust.
A válaszadók túlnyomó része viszont kiemelkedően fontosnak tartja, hogy a járművéhez felhasznált anyagok környezetbarátok és fenntarthatóak legyenek. Szem előtt tartják azt is, hogy a teljes gyártási folyamat során tiszteletben tartsák a szociális normákat és az emberi jogokat, felárat azonban már nem fizetnének a járművekben alkalmazott újrahasznosított anyagokért. Ugyanez vonatkozik a megújuló energiaforrásokból nyert üzemanyagokra, például a zöld hidrogén használatára is.
Kormányzati szabályozás révén pénzügyi támogatás
A kérdőívet kitöltők 73%-a aggódik amiatt, hogy az energiaárak emelkedése miatt nem lesz megfizethető számukra a mindennapi közúti közlekedés. Az emberek szerint ezt a problémát a kormányzatnak kell orvosolnia, sőt feladatának tekintik annak biztosítását is, hogy a környezetbarát mobilitás olcsóbbá váljon, mint a hagyományos koncepciók. Norvégiában a kormány számos adókedvezménnyel és konkrét tájékoztató kampányokkal támogatja az elektromos meghajtású autók vásárlását. A norvég kormány ezáltal elősegíti az e-mobilitás térnyerését, amelyre a kérdőív is rámutatott: az itt megkérdezettek körében az elektromos vagy hibrid járművek aránya (26 százalék) jóval magasabb, mint a többi vizsgált országban. A dízelmotoros járművek aránya 41 százalék volt Norvégiában - amelyet következetesen az e-mobilitás úttörőjeként emlegetnek -, míg Franciaországban ez az arány 46 százalék.
Az autók a világjárvány nagy nyertesei - továbbra is a közlekedés legfontosabb formája marad
A Continental Mobility Study 2022 című tanulmányából egyértelműen kiderül, hogy az autók a világjárvány nagy nyertesei - és a világjárvány nyomán a legfontosabb mobilitási forma maradnak. A válaszadók túlnyomó többsége arról számolt be, hogy legalább hetente egyszer használja az autóját. Az Egyesült Államokban a kitöltők több mint fele (59 százalék) még naponta is használja.
Ezzel szemben az emberek ötöde legalább hetente egyszer használja a tömegközlekedési eszközöket, és csak minden tizedik válaszadó használja naponta. A felmérésben résztvevők nagy része- akik a világjárvány idején használták járművüket -, azt állították, hogy a világjárvány elmúltával is ugyanolyan mértékben (84 százalék) vagy még inkább (60 százalék) igénybe veszik majd az autójukat.
Az autók egyre nagyobb részét képezik az emberek személyes életterének
Németországban az autót nem csak közlekedési eszközként definiálják, hanem a személyes élettér lényeges részeként is. A többség például azt szeretné, ha autója naprakészen csatlakozna az internetre, hogy letölthesse a legújabb szoftvereket, valamint a közlekedési és környezeti információkat. A válaszadók fele az elektronikus asszisztensrendszereket alapfelszereltségnek tartja. Minden negyedik ember pedig szeretne egy olyan funkciókat, mint amilyen az automatikus vezetés is a forgalmi dugók idején.
Az embereknek azonban ezen a területen is vannak fenntartásaik. Aggódnak a technológia használatából eredő, potenciálisan ellenőrizhetetlen következmények miatt - például amiatt, hogy a szoftver hibái ronthatják az autó működését vagy biztonságát, illetve azért is, hogy a technológia túl bonyolulttá teheti az autók kezelését. A többség ugyanakkor úgy véli, hogy az automatizált vezetés megelőzheti a baleseteket. A válaszadók többsége jelezte, hogy a csatlakoztathatóság, az automatizálás és a felhasználói élmény döntő szerepet játszik az új jármű vásárlásakor. A kényelmi funkciók tehát kulcsfontosságú tényezőkké válnak az ügyfelek vásárlási döntéseiben.