közösségi közlekedés
Aggodalmát fejezte ki a Magyar Buszgyártók Szövetsége (Mabusz) lapunk kérdésére a Volán társaságok járműcseréjének megvalósulásával kapcsolatban. Vincze-Pap Sándor elnök emlékeztetett, hogy tavaly még 2000 jármű vásárlását tartották szükségesnek a fejlesztési tárca és a vagyonkezelő illetékesei, ez a szám idén tavaszra 1400-1500-ra mérséklődött. Az elnök szerint a kormányzat oldaláról az elmúlt hetekben távoztak azok a döntéshozók, akikkel a gyártók évek óta tárgyaltak, és az idő rövidsége miatt félő, hogy elmarad a járműcsereprogram a Volán-társaságoknál – hamarosan meg kell jelenniük a közszolgáltatási pályázatoknak, és jövő január 1-jén már csak az új szerződések alapján lehet helyközi közúti személyszállítást végezni Magyarországon.
Miközben tehát késik a Volán-flotta felújítása – ami veszélyezteti, hogy ezek a cégek sikerrel vegyenek részt a közszolgáltatásért kiírandó pályázatokon – a személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvénybe módosításokat javasolt a fejlesztési tárca. A szakszervezetek, ellenzéki politikusok attól tartanak, hogy ezek eredményeként a tőkeerős vállalkozások megszerezhetik az állami Volán-társaságok elől a közösségi közlekedés piacát.
Volánbusz elővárosi szolgálatban. Az év végén lejárnak a közszolgáltatási szerződések
Lapunk kérdést tett fel a törvénymódosítások céljával kapcsolatban a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnak (NFM). A tárca válasza szerint a kormány az autóbuszos közszolgáltató társaságoknál a hatékonyságnövelő szervezeti változtatások és a járműállomány-korszerűsítés mellett a szabályozási környezet fokozatos átalakításával is készül a piacnyitásra. A javaslat ennek egyik első lépéseként kezdeményezi, hogy a közszolgáltatásokkal egyébként megfelelően ellátott területeken a közszolgáltató állami finanszírozás (támogatás és kedvezmények) nélkül, piaci alapon működtethessen önfenntartó járatokat.
A tárca állítása szerint a törvénymódosítás elvi lehetőséget biztosít az új vagy meglévő menetrend szerinti közforgalmú járatok saját üzleti kockázatra alapozott közlekedtetésére. A tervezetben meghatározott szigorú, együttes feltételek teljesülése esetén egyes vonalakra vagy vonalak meghatározott csoportjára köthető közszolgáltatási szerződés.
Az NFM leszögezte, a gazdasági szempontból alátámasztható, létező utazási igényt kiszolgáló párhuzamos szolgáltatások akkor sorolhatók ebbe a körbe, ha ez a hatékonyabb közpénzfelhasználást segíti elő. A bevételekkel nem fedezett költségtérítés így csökkenthet, miközben valós, fizetőképes kereslet esetén piaci alapon gyors, közvetlen eljutást biztosító járatok közlekedhetnek egyes kiemelt idegenforgalmi célpontokba, például fürdővárosokba.
Jámbor Gyula
Megjelent a Napi Gazdaság 2015. 06. 04-i számában