Hamilton

Lewis Hamilton: „Nem szeretek vezetni”

2022.09.28.

A hétszeres Formula 1-es világbajnok egy interjúban kendőzetlenül beszélt félelmeiről, mindennapi stresszeiről és persze arról az emberfeletti küzdelemről és motivációról, ami újra és újra előre hajtja őt a versenypályán.

 

Amikor Lewis Hamilton Forma-1-es pilóta lett, a siker gyorsan jött, de a hovatartozás érzése nem – írja a Vanity Fair.

„Nem éreztem, hogy szívesen látnak, nem éreztem, hogy elfogadnak.” - meséli. „Isten tudja, hányan mondják: egy Forma-1-es pilóta nem ilyen. Nem így kell viselkedni. Nem így kell csinálni. Tetoválások? Nem! Egy Forma-1-es versenyzőnek nincsenek tetoválásai!”

Pedig Hamiltonnak van, több is. Az egyik kedvence az, amelyik mellkasának felső részén ível át: Powerful Beyond Measure, vagyis mérhetetlenül erős. A szavak Marianne Williamson írónő egy hosszabb idézetéből származnak, szabad fordításban: „A legmélyebb félelmünk nem az, hogy nem vagyunk megfelelőek. A legmélyebb félelmünk az, hogy mérhetetlenül erősek vagyunk. Ha megjátsszuk magunkat, mintha kicsik lennénk, az nem szolgálja a világot. Semmi megvilágosodás nincs abban, ha összezsugorodunk, hogy mások ne érezzék magukat bizonytalannak mellettünk. Mindannyian arra vagyunk hivatottak, hogy ragyogjunk és ezzel lehetőséget adjunk másoknak is, hogy ugyanezt tegyék.”

Hát ez Hamilton hitvallása, ezért varratta magára ezt az idézetet, ami eléggé merész húzás volt, mert kiragadva a három szót az eredeti szövegkörnyezetből, némi önhittség gyanúját veti fel, még egy ilyen nagyszerű versenyző esetében is.

Az ominózus tetoválás 

De ő ostoba és irigy pletykákkal sosem foglalkozott, a kritikák ellenére járta a saját útját, ami pedig kezdetben igencsak göröngyös volt.

Kisiskolásként diszlexiával küzdött és úgy érezte, soha nem is kapott esélyt a fejlődésre. „A tanárok azt mondták nekem: soha nem lesz belőled semmi. Emlékszem, hogy a fészer mögött álltam, sírva, és azt mondtam: nem lesz belőlem semmi. És egy másodperc töredékéig hittem ebben." Még ma is fel tudja sorolni azokat a tanárokat, akik megerősítették ezt a demotiváló üzenetet. Most mégis úgy beszél erről, mintha kegyetlenségük és közönyük egyfajta ajándékká vált volna: "Igazából nem neheztelek ezekre az emberekre, mert feltüzeltek.” – mondja.

És bár az iskolában csak bukdácsolt, hatéves korától csodagyerekként irányította a távirányítású autókat, legyőzte a felnőtteket és szerepelt a brit televízióban. Nyolcévesen a gokartozásban is hasonló tehetségről tett tanúbizonyságot.  Hamilton azt mondja, hogy attól kezdve, hogy először vezetett gokartot, alig várta, hogy újra a volánja mögé üljön. "Olyan volt, mintha szuperképességem lenne. Amikor beszálltam az autóba, felvettem a sisakot, nem lehetett látni a bőrszínemet. Csak sofőrként láttak. És képes voltam olyan dolgokra, amire mások nem."

Gokartozással kezdte

12 éves korában szülei, akik elváltak, megegyeztek abban, hogy apjával kell élnie, aki a legjobban tudja fejleszteni nyilvánvaló tehetségét. Apja három-négy munkahelyen dolgozott és minden pénzét a fia támogatására fordította.

A Forma-1-es sportág résztvevői általában sokkal kiváltságosabb háttérrel rendelkeztek, mégis, közel érezhette magát céljaihoz, amikor 13 évesen szerződést ajánlottak neki, egy helyet a McLaren pilótaképzési programjában. Aztán nem sokkal a 16. születésnapja után történt valami, ami majdnem kisiklatta az egészet.

Egy nap egy csúnya incidens volt az iskolai mosdóban. Hamilton egyik osztálytársát hat fiú súlyosan bántalmazta. Ő egyike volt a sokaknak, akiket odavonzott a felfordulás, de nem vett részt benne. Mégis, amikor a felelősöket kérdőre vonták, Hamiltont behívták az igazgatói irodába. Ahogy ő emlékszik, az igazgató azt mondta: "Végre, elég bizonyítékom van ahhoz, hogy megszabaduljak tőled". Hamilton állítólag megrúgta a sérült fiút. Azonnali hatállyal kicsapták. Hazafelé sétálva úgy érezte, vége a versenyzői szerződésének, a jövőjének, mindennek. "Emlékszem, hogy reszkettem, mint a nyárfalevél, amikor elmondtam apámnak. És ő megkérdezte, én tettem-e? Azt mondtam neki: nem én voltam, apa. Nem tennék ilyet. Ez egyszerűen nem az én világom." Az apja felvette a kapcsolatot más családokkal, akiknek a gyerekei igazolták Hamilton beszámolóját, majd kitartóan küzdött fia felmentéséért. Hónapokkal később a jegyzőkönyvet kijavították. Hamilton McLaren-szerződését nem érintették, folytathatta a versenypályán.

Az incidens után nem ment vissza az iskolába, életét az autósportra tette fel

A kezdeti nehézségek ellenére, tehetségének, küzdőszellemének és folyamatos bizonyítása vágyának köszönhetően, ma már ő a világ egyik leghíresebb sportolója. Hét világbajnoki címet nyert, de ez nem jelenti azt, még a jelenben sem, hogy neki minden simám megy.

Hamilton mondjuk nem is az a szabályokért rajongó ember, ahogy mondja, kifejezetten utálja a regulákat. Például, a hagyományos bölcsesség szerint a pilótáknak korán kell lefeküdniük a versenyszezonban, és tartózkodniuk kell minden zavaró tényezőtől. Hamilton választott útja más volt, amikor részt vett egy divatbemutatón New Yorkban, amelyet nagy buli követett, majd Szingapúrba repült a következő futamra. Valamiféle polgárpukkasztás és önigazolás volt ebben az akciójában is, amiről így nyilatkozott: „Ha rossz eredményt érek el, azzal bebizonyítom, hogy nekik van igazuk. De a valaha volt legjobb körömet futottam. Az emberek pedig azt kérdezték: Hogy a pokolba csinálja?!"

 

Legyőzhetetlen? 

Aztán történt valami, ami majdnem kikezdte még az ő erejét is. De csak majdnem.

Tavaly decemberben, az Abu Dhabi Nagydíj volt a 2021-es Formula-1 világbajnoki szezon utolsó fordulója. Lewis Hamilton és Max Verstappen pontegyenlőségben állt. Aki a másik előtt végez, az lesz a bajnok. Ha Hamilton, akkor ő lesz az első ember a történelemben, aki nyolc világbajnoki címet nyert.

Öt körrel a vége előtt a brit versenyző 11 másodperccel vezetett a holland pilóta előtt. Egy defektet vagy egy hirtelen motorhibát leszámítva nehéz volt elképzelni, hogy nem Hamilton lesz a befutó. De a bajnokság egy utolsó, átütő fordulatot tartogatott, olyat, amiről még évszázadok múlva is beszélni fognak.

A kanadai Nicholas Latifi öt körrel a vége előtt összetörte az autóját, kénytelenek voltak bevetni a Safety Car-t. Miközben Latifi Williamsét eltávolították, Verstappen gumit cserélt, Hamilton viszont nem, nyilván, a csapat úgy vélte, a Safety Car után vége is lesz a futamnak. Viszont az utolsó körre a versenyzők mégiscsak zöld zászlót kaptak, így Verstappennek volt még egy esélye, hogy a győzelemért menjen. És nyert.

Egy vizsgálat után, hetekkel később, a versenyigazgatót jóhiszemű emberi mulasztás vétsége miatt leváltották, de az eredmény állt. Hogy Hamilton mennyire érezte magát becsapva, arról így nyilatkozik: „Csak ültem hitetlenkedve. És ráeszméltem, hogy ki kell csatolnom az övemet és ki kell szállnom. Ez volt az egyik legkeményebb pillanat hosszú-hosszú idő óta."

Amikor kiszállt a kocsiból, az apja ott állt. "Átölelt, és azt mondta: szeretném, ha tudnád, milyen büszke vagyok rád." És Hamilton nem dühöngött, nem kiabált, nem harsogott igazságtalanságot, hanem odasétált a kikiáltott győzteshez, Verstappenhez, kezet fogott vele és gratulált neki.

A váratlan fordulatot hozó verseny

Hamilton Abu Dhabi után hetekig hallgatott, és elterjedtek a találgatások, hogy befejezte a versenyzést. Sokan úgy gondolják, elérte a maximumot, és talán nem is hosszabbítja meg a 2023-as szezon végéig szóló szerződését a Mercedes csapatával.

De a 37 éves pilóta még nem gondolkozik a befejezésen: "Én erre lettem teremtve. Még mindig a küldetésemnek érzem, még mindig kihívást jelent számomra. Szóval, nem igazán érzem úgy, hogy egyhamar abba kellene hagynom."

The show must go on! 

Hamilton beavat abba, hogy milyen sofőr ő a civilben. Kifejezetten megfontolt és óvatos vezető, aki soha nem száguldozik, és gyakran félreáll, hogy a türelmetlen autósokat elengedje. A mindennapi furikázáshoz nem is valami menő sportkocsit használ, hanem egy apró elektromos Smartot navigál.

És a hétszeres Formula 1-es bajnok nem szeret vezetni. Mármint a közutakon. Ott, ahol van szembeforgalom is, meg kereszteződések és gyalogosok, szóval elég sok helyre kell figyelni. „Egyszerűen stresszesnek találom. És igyekszem nem csinálni olyan dolgokat, amelyek nem tesznek hozzá az életemhez.”

Az eredetei cikk itt olvasható: https://www.vanityfair.com/style/2022/08/cover-story-lewis-hamilton-never-quits?fbclid=IwAR0TsulWHVCyVatDuSjO5zh2Q1iOEAZme0t5Ld5rfz89PcjjPLlGpQsEr-o

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
- Több mint öt hónap és a szakszervezetekkel lefolytatott tizenöt tárgyalási forduló után egyoldalú....
2024.03.29
Az M3-as autópályán, a keleti országrész felé rendkívül erős a forgalom. Gödöllőtől Bagig 20 km-en....
2024.03.29
A megszokott programok, és a felhőtlen jókedv mellett, idén néhány különleges látványossággal is....
2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..