Forma-1
Eldőlt a Forma-1 2014-es világbajnoki címe: Lewis Hamilton idei 11. győzelmével 50 pontot szerzett a dupla pontos szezonzáró Abu-Dzabi Nagydíjon, ezzel 67 pontos előnnyel megszerezte második világbajnoki címét. Hamilton előtt eddig csak Juan-Manuel Fangio szerzett egyéni világbajnoki címet a Mercedesnek 1955-ben.
Az idei címre egyedül a pole pozícióból rajtolt csapattársa, Nico Rosberg lehetett volna veszélyes, de a német versenyző már a rajtnál Hamilton mögé került, aztán pedig a futam 24. körétől műszaki problémákkal küzdött, amitől nagyon lelassult az autója. Valószínűleg a hibrid rendszer romlott el a Mercedesében, ezért körönként 2-3 másodpercet vesztett, így végül körhátrányban, pont nélkül, a 14. helyen fejezte be a szezonzáró versenyt a kivilágított Yas Marina pályán. Két körrel a vége előtt a csapat már azt tanácsolta neki, hogy adja fel, de ő azt válaszolta, hogy végig akar menni, és így is tett.
Rosberg lelassulása után már csak Felipe Massa jelentett veszélyt Hamilton újabb győzelmére. A Williams brazil versenyzője elhúzta az utolsó kerékcseréjét, és az akkor megkapott szuperlágy gumikkal remek tempót ment a futam utolsó 13 körében. Ebben a szakaszában a versenynek nagyjából 10 másodpercet faragott a hátrányából Hamiltonnal szemben, de a brit okosan osztotta be az előnyét, amiből maradt 2,5 másodperc a leintésig is. Massa ugyanakkor így sem lehet csalódott, mert a 2. helyezéssel idei legjobb eredményét érte el.
A másik Williamsben Valtteri Bottas nagyon rosszul rajtolt, azonnal öt helyezést vesztett, de a futam végére felkapaszkodott a dobogó legalsó fokára. Mögötte Daniel Ricciardo futott be a 4. helyen, az ausztrál teljesítményének értékét növeli, hogy a tegnapi büntetés (a hajlékony első szárnyakért sújtották mindkét Red bullt) miatt a bokszutcából, a mezőny végéről rajtolt.
Nagyszerű versenyt futott karrierje valószínűleg utolsó futamán Jenson Button is, aki az 5. helyre hozta be a McLarent a két Force India, Nico Hülkenberg és Sergio Pérez előtt. Csak a 8. helyen végzett a négyszeres világbajnok Sebastian Vettel, aki az utolsó versenyét töltötte a Red Bull csapatánál, mivel jövőre már a Ferrarinál versenyzik a közvetlenül mögötte végző Fernando Alonso helyén. Abu-Dzabiban az utolsó pontszerző, 10. helyen a finn Kimi Räikkönen ért be a másik Ferrarival.
Lewis Hamilton: „Ez életem nagy napja. 2008 egy különleges időszak volt számomra, de amit most érzek, az sokkal, sokkal erősebb, mint, amit akkor. Ez a legnagyszerűbb érzés, amit valaha éreztem. Hihetetlen év volt az idei, el sem hiszem milyen nagyszerűen alakult minden. Amikor idejöttem ehhez a csapathoz, az emberek azt mondták, rosszul döntöttem, de tavaly már lépéseket tettünk a jó irányba, és aztán idei szezon hihetetlenül sikerült. Olyan, mintha kiléptem volna a testemből. Mindenkinek ki fogom fejezni a köszönetemet. Nicóval rendkívüli csatát folytattunk a világbajnoki címért idén. Először 1997-ben találkoztunk egymással, és már akkor is arról beszéltünk, hogy milyen nagyszerű lenne egy csapatnál versenyezni, és harcolni a világbajnoki címért. Remek munkát végzett ma, szomorú tudni, hogy az autója nem volt elég gyors ahhoz, hogy küzdjön velem. Elegáns gesztus volt tőle, hogy feljött gratulálni nekem. Nagyon, nagyon profin viselkedett.”
Nico Rosberg: „Nagyon csalódott vagyok, mert jó esélyem volt ma. Ez végül nem jött össze, de nem az én versenyem döntött a címről, mivel Lewis tisztán és simán győzött. Nem akarom a műszaki hibát okolni – megérdemelte a győzelmet ma, és megérdemelte a világbajnoki címet is. Kicsit jobban teljesített idén nálam, ezért megérdemelt a címe. Ő volt idén a legjobb versenyző a rajtrácson. Remek csata folyt köztünk, ezért szeretek versenyezni. Nagyon intenzív időszak áll mögöttünk, ami egyúttal fantasztikus is volt. Hihetetlen, hogy milyen erős volt az idei autónk. Elképesztő élmény volt ez a hétvége, még soha nem szurkoltak nekem ilyen sokan a világ minden tájáról. Nagyszerű volt látni, hogy még a britek is – akik nyilvánvalóan Lewis miatt utaztak el ide – tapsoltak nekem és elismerték a teljesítményemet az időmérő után. Sok dologból meríthetek erőt a jövő évre nézve. Én voltam a jobb az időmérőkön az elmúlt két évben, de még találnom kell egy kis tempót a versenyeken, amit meg is fogok tenni. Nem lesz könnyű fejlődni, és megtalálni azt a kis extra teljesítményt, de tudom, hogy mely területekről van szó, és keményen fogok dolgozni, hogy összejöjjön a javulás.”
Abu-Dzabi Nagydíj, sorrend:
1 |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
2 |
Felipe Massa |
Williams/Mercedes |
3 |
Valtteri Bottas |
Williams/Mercedes |
4 |
Daniel Ricciardo |
Red Bull/Renault |
5 |
Jenson Button |
McLaren/Mercedes |
6 |
Nico Hülkenberg |
Force India/Mercedes |
7 |
Sergio Perez |
Force India/Mercedes |
8 |
Sebastian Vettel |
Red Bull/Renault |
9 |
Fernando Alonso |
Ferrari |
10 |
Kimi Räikkonen |
Ferrari |
11 |
Kevin Magnussen |
McLaren/Mercedes |
12 |
Jean-Eric Vergne |
Toro Rosso/Renault |
13 |
Romain Grosjean |
Lotus/Renault |
14 |
Nico Rosberg |
Mercedes |
15 |
Esteban Gutiérrez |
Sauber/Ferrari |
16 |
Adrian Sutil |
Sauber/Ferrari |
17 |
Will Stevens |
Caterham/Renault |
- |
Kamui Kobajasi |
Caterham/Renault |
- |
Pastor Maldonado |
Lotus/Renault |
- |
Daniil Kvyat |
Toro Rosso/Renault |
Egyéni világbajnokság:
1 |
Lewis Hamilton |
384 pont |
2 |
Nico Rosberg |
317 |
3 |
Daniel Ricciardo |
238 |
4 |
Valtteri Bottas |
186 |
5 |
Sebastian Vettel |
167 |
6 |
Fernando Alonso |
161 |
7 |
Felipe Massa |
134 |
8 |
Jenson Button |
126 |
9 |
Nico Hülkenberg |
96 |
10 |
Sergio Perez |
59 |
11 |
Kevin Magnussen |
55 |
12 |
Kimi Räikkonen |
55 |
13 |
Jean-Eric Vergne |
22 |
14 |
Romain Grosjean |
8 |
15 |
Daniil Kvyat |
8 |
16 |
Pastor Maldonado |
2 |
17 |
Jules Bianchi |
2 |
18 |
Adrian Sutil |
0 |
19 |
Marcus Ericsson |
0 |
20 |
Esteban Gutiérrez |
0 |
21 |
Max Chilton |
0 |
22 |
Kamui Kobajasi |
0 |
23 |
Will Stevens |
0 |
Konstruktőri világbajnokság:
1 |
Mercedes |
701 pont |
2 |
Red Bull/Renault |
405 |
3 |
Williams/Mercedes |
320 |
4 |
Ferrari |
216 |
5 |
McLaren/Mercedes |
181 |
6 |
Force India/Mercedes |
155 |
7 |
Toro Rosso/Renault |
30 |
8 |
Lotus/Renault |
10 |
9 |
Marussia/Ferrari |
2 |
10 |
Sauber/Ferrari |
0 |
11 |
Caterham/Renault |
0 |