Peuegot

Le Mans-i génekből született a malacorrú furgon

2022.07.26.

Hosszú, de közvetlen út vezetett a 24 órás autóversenyzéstől addig az áruszállítóig, amely a második világháborút követően nem csak a Peugeot gazdasági és műszaki stabilizálását segítette elő, de a francia városok utcaképét is meghatározta, csaknem két évtizeden át.

A Peugeot 1965-ben vezette be vadonatúj J7-es furgoncsaládját. A modern ízlés szerint csupa szögletes idomból építkező, tágas és nagy teherbírású járműből nagyságrendekkel többet adtak el, mint elődmodelljéből, az akkor már formailag és műszakilag is túlhaladott D4-esből.

Az utókor szemében azonban felcserélődtek a szerepek. A második világháborút követően bevezetett, kompakt áruszállítóra, a Peugeot D4-esre és vele gyakorlatilag azonos elődjére, a D3-asra ma a márka és a korabeli francia autóipar egyik legmarkánsabb képviselőjeként tekintünk; a típus innovatív technikai megoldásait általános elismerés övezi. A D3-as pályafutása bővelkedett az izgalmakban és fordulatokban, a történet megértéséhez azonban nem elég az ötvenes évekig visszamenni a múltba: a gyökerek egészen a XIX. század végéig nyúlnak vissza…

Az 1880-as években a kerékpár számított a személyes mobilitás legnagyobb vívmányának. Ekkor építette meg első velocipédjét Armand Peugeot, és ekkortájt kezdett kétkerekűek gyártásával foglalkozni egy honfitársa, az eredetileg vasútmérnöknek tanult Ernest Chenard. Röviddel ezután mindketten ráébredtek, hogy a kor pokoli új találmánya: az automobil jelentheti a jövőt nem csak vállalkozásuk, de talán az egész emberiség számára.

Peugeot 1890-ben építette meg első benzinmotoros automobilját, Chenard pedig mindössze nyolc évvel később mutatta be motorizált triciklijét. 1900-ban Henri Walcker bányamérnökkel közösen megalapították a Chenard, Walcker et Compagnie vállalatot. A páros rendkívüli érzékkel fejlesztett olyan technológiai megoldásokat, amelyek gyorsan versenytársaik fölé emelték őket. 1910-ben az ekkor már Société Anonyme des Anciens Établissements Chenard et Walcker néven jegyzett részvénytársaság Franciaország kilencedik, majd 1925-re negyedik legnagyobb autógyártójává növekedett.

A márka népszerűségéhez a remek konstrukciók mellett az is kétségtelenül hozzájárult, hogy 1922-ben bemutatott, háromliteres, felülvezérelt motorral szerelt autójuk megnyerte a Le Mans-i 24 órás verseny legelső, 1923-as futamát, majd ennek örömére ezt a modellt (igaz, kisebb, kétliteres motorral) vásárlóik számára is elérhetővé tették.

A harmincas években független kerékfelfüggesztéssel, elsőkerékhajtással és modern V8-as motorral ejtették bámulatba vásárlóikat. Bármilyen sikeres volt azonban műszaki szempontból, a vállalkozás soha nem volt képes előteremteni azt a tőkét, amellyel stabilizálhatta és kiterjeszthette volna működését. A második világháborút megelőző években elkezdtek haszonjárművek fejlesztésével foglalkozni, ám a világégés miatt a gyártás nem tudott kibontakozni.

Amint beköszöntött a béke, a cég vezetősége észszerű döntést hozott: nem indították újra személyautó-üzletágukat, ehelyett minden pénzüket és energiájukat korábbi haszonjárműves elképzeléseik megvalósítására fordították.

A stratégia beválni látszott: az elsőkerék-hajtású, önhordó vázszerkezetű, független kerék-felfüggesztésű konstrukció a háború előtt túlzás nélkül forradalmi volt, de még 1946-ban is kellően modernnek számított ahhoz, hogy felkeltse a potenciális vásárlók – elsősorban az állami hivatalok, így a postaszolgálat és a rendőrség – érdeklődését. Volt azonban a konstrukciónak egy Achilles-sarka: az egyliteres, kétütemű, kéthengeres motor, amelynek egyetlen érdemi előnye az volt, hogy elfért a két ülés között kialakított gépháztérben. Hiába tudott volna a jármű akár másfél tonnát elszállítani, a 26 lóerős motor harmatgyenge volt a furgonhoz. A Chenard et Walcker ezért a Peugeot-hoz fordult segítségért – leginkább azért hozzájuk, mert furgonjuk áramvonalas karosszériáját már eleve a Peugeot egyik leányvállalata, a Chausson szállította.

A Peugeot a gyártása végéhez közeledő 202-es modell 1,1 literes, négyhengeres motorját ajánlotta fel a Chenard számára. A 30 lóerős erőforrás jóval magabiztosabban mozgatta a nem egészen 4,5 méteres áruszállítót, viszont nem fért el a kompakt motortérben. A tervezők villámgyorsan reagáltak: a letisztult vonalvezetésű orrfelületet áttörve megnyújtották a hajtáslánc rendelkezésére álló teret. Az eredetileg csinos kicsi furgon így bizarr, ám annál emlékezetesebb külsőre tett szert, az ívelt felületből kiugró idom miatt a köznyelv csak úgy emlegette a járművet, hogy ’nez de cochon’, azaz malacorr.

A furgon sikeres volt, a Chenard et Walcker viszont képtelen volt stabilizálni anyagi helyzetét. A negyvenes évek végén már hitelbe vásárolták a motorokat, amikor pedig nem tudtak fizetni, a Chaussonon keresztül a Peugeot-hoz került a vállalat többségi tulajdonjoga. Az ötvenes évek elején még Chenard et Walcker néven forgalmazták a korszakalkotó modellt, 1951-től viszont hivatalosan is Peugeot D3-ként ismeri a világ a könnyű áruszállítót.

Az új tulajdonosnak első dolga volt, hogy ismét versenyképessé tegye az előző években elhanyagolt konstrukciót. A motort egy frissen bevezetett, 1,3 literes egységre cserélték (ezt a Peugeot 203-asból emelték át), ami ekkor 32 lóerőt adott le, a folyamatos fejlesztésnek köszönhetően azonban teljesítménye már 1952-ben 40 lóerőre nőtt. 1953-ban a fülkébe beszereltek egy második ülést – bizony, ez is hiányzott az eredeti konstrukcióból –, a legfontosabb fejlesztés pedig 1955-ben érkezett el, amikor a D3-ast felváltotta a D4-es.

A két jármű minden elemében megegyezett, két fontos dolgot kivéve. Az egyik a Peugeot 403-asból átemelt, immár 1,5 literes benzinmotor volt, amely 45 lóerejével hallatlan dinamizmust kölcsönzött a könnyű járműnek. Ennél is jobban örültek az ügyfelek az oldalsó tolóajtónak, amely nagyban megkönnyítette a rakodást – korábban csak a függőlegesen osztott, két kisablakos hátfalon keresztül lehetett hozzáférni a raktérhez.

Tudva, hogy kiforrott konstrukcióval van dolga, a Peugeot más projektekre fordította figyelmét, a D4 iránti érdeklődést pedig apró, de jelentős frissítésekkel tartotta állandó, magas szinten. Ilyen volt az 1959-ben bevezetett dízelmotor, az 1960-ban felszerelt irányjelző lámpák (elöl és hátul), a benzinmotor teljesítményének további növelése (egészen 55 lóerőre), vagy a malacorr rácsozatának módosítgatása.Érdekesség, hogy a gyártás utolsó évében, 1965-ben már nem szerelték fel az oroszlános logót a modell orrára. Ami a rendelhető felépítmények választékát illeti, a Peugeot már akkor minden igényt kielégített: a dobozos furgon mellett személyszállító, ablakos kombiként is kínálták a D4-est, de létezett belőle lószállító is. A francia utcaképet azonban elsősorban mentőautóként, rendőrségi csapatszállítóként vagy postai járműként határozta meg az autó.

Ahogy a legtöbb klasszikus Peugeot modellt, a D3/D4 párost is viszonylag későn fedezték fel maguknak a gyűjtők. A furgon ezért ma nagy kincsnek számít, főleg, mert robusztus szerkezetének köszönhetően tulajdonosai igáslóként kezelték, és nem kímélték azokat. Két korszak stílusjegyeit váratlan harmóniával ötvöző, egyedi formavilága miatt a Peugeot első modern furgonja iparművészeti szempontból is nagy jelentőségű alkotás, ami pedig a technikáját illeti, tökéletes korai példája volt annak a gyakorlatnak, amit a Peugeot mára tökélyre fejlesztett: a személygépkocsik műszaki és kényelmi tartalmának a könnyű áruszállítókba történő átemelésének, azaz a furgonok személyautósításának.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.15
A kedvezőbb adózás, a zöldebb és biztonságosabb budapesti közlekedés, a munkalehetőségek és a....
2025.01.15
A VCÖ mobilitási szervezet szerint tavaly 48 gyalogos halt meg közlekedési balesetben Ausztriában,....
2025.01.15
Joe Biden leköszönő amerikai elnök nemzetbiztonsági aggályokra hivatkozva bejelentette, hogy....
2025.01.15
23 ország szakértői döntöttek az év autójáról.   ..
2025.01.15
Idén eddig huszonhárman haltak meg közlekedési balesetben az utakon - közölte az Országos Rendőr-....
2025.01.15
Gilyén Krisztián a Bükk Aqua Audival képviseli a magyar színeket. ..
2025.01.15
Erős évet zárt az AutoWallis Csoport 2024-ben, miután a cégcsoport által eladott gépjárművek száma....
2025.01.15
A brit What car? magazin időről-időre kutatást végez a használtpiacon, hogy egy-egy kategóriában....
2025.01.15
Halálra gázolt a villamos egy férfit keddről szerdára virradó éjszaka a IX. kerületi Gubacsi úton,....
2025.01.15
10 éves Sportage kulcsa került a karácsonyfa alá   ..