KRESZ
Hiszen mindenki tudja, hogy lakott területen belül a gépjárművekre vonatkozó megengedett legnagyobb sebesség 50 km/óra. (Egyébként arra már csak kevesen emlékezhetnek, hogy 1993-ig 60km/óra volt ez az érték.)
Akkor hogyan lehet az, hogy egy sebességkorlátozó jelzőtábla ennél magasabb értéket mutat?
Úgy, hogy a KRESZ alaplogikája szerint a közúti jelzőtáblák módosítják a leírt szabályt, azaz, ahol ilyen jelzést látunk, ott a táblán mutatott érték lesz a mérvadó. Még abban az esetben is, ha ez az érték nem szigorít, hanem éppen, hogy megengedi a magasabb sebességértéket.
Azonban sokan nem tudják, hogy nem minden járműre vonatkozik ez az engedmény!
A KRESZ külön kiemeli, hogy:
„Ha a ’Sebességkorlátozás’ jelzőtábla lakott területen 50 km/óránál, lakott területen kívül 90 km/óránál nagyobb sebességet jelez, személygépkocsival, motorkerékpárral és a 3500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépkocsival legfeljebb a jelzőtáblán megjelölt sebességgel szabad közlekedni.”
Tehát a képen látható tábla után 50 km/óra helyett maximum 80km/óra sebességgel közlekedhetnek a
Azaz nagyobb tehergépkocsival, autóbusszal és egyéb nem gépjárművel – pl. traktor, segédmotor, lassú jármű – csak a szabályban leírt maximális megengedett sebességgel közlekedhetünk!
Mivel a soron következő útkereszteződés feloldja a táblákat ezért láthatjuk azt, hogy a kereszteződések után azokat újra és újra megismétlik, illetve ha ezt mégsem tennék, akkor figyelni kell, mert ebben az esetben már csak 50 km/óra sebességgel közlekedhetünk!
Érdekességképpen megemlíteném, hogy a forgalomszervezési szabályzások alapján lakott területen belül maximum 80 km/óra értéket lehet engedélyezni, tehát ennél magasabb sebességgel sehol nem közlekedhetünk.
Egyébként nem csak lakott területen belül, hanem azon kívül is találkozhatunk nagyobb sebességet engedélyező jelzéssel, például 110-es értékkel. Ebben az esetben is csak a fent megemlített járművek haladhatnak gyorsabban.
A témához kapcsolódva egy érdekes felvetést lehet olvasni a Kreszklub oldalán.