KRESZ
Őszi péntek délután…
Folyamatosan szemerkél az eső. A lakásban ülve halk monoton kopogás hallatszik az ablak felöl…
Eszembe jut, hogy milyen nehéz ilyenkor az utakon közlekedni. Nem elég, hogy pénteken délután amúgy is lelassul a forgalom, az eső, a nedves burkolat, a rosszabb láthatóság nemcsak lelassítja a forgalmat, de ilyenkor ugrásszerűen megugrik a balesetek száma. Elsősorban azért, mert sokan nem veszik tudomásul, hogy a vizes úton a fizika törvényei alapján másképpen viselkedik a jármű alattunk.
Pedig a közlekedés jelzésrendszere ilyenkor is segít számunkra, hiszen sokszor alattomosan bújuk meg az úton egy-egy, az átlagosnál síkosabb útszakasz. Ezért is találták ki a csúszós úttest nevezetű háromszög alakú piros veszélyt jelző táblát. Persze egy teljesen más kérdés, hogy mennyire vesszük komolyan az ilyen jelzéseket!
A napokban pont erről kaptam egy levelet a www.kreszklub.hu oldalon keresztül.
"Kérdezném a Kreszprofesszor Úrat, hogy ezt a jelzést hogyan kell értelmezni? Mikor kell a sebességet csökkentenem, csak esőben?"
Nagyon jó a kérdés, és biztosan sokan nem tudják a pontos választ.
A fenti táblát úgy kell értelmezni, hogy esős időben az út az átlagosnál jobban csúszhat, de egyébként – sokkal inkább a jelentősebb kanyarív miatt – itt mindenkinek a feloldó tábláig maximum 100 kilométeres sebességgel szabad csak közlekedni. Napsütésben, hóban, esőben is!
Teljesen más jelentése lesz a táblának, ha így helyezik el:
Ebben az esetben a sebességkorlátozás csak esőben kötelező.
Illetve, ennél egy kicsit pontosabban a KRESZ a következőt írja elő:
„A tábla alatt elhelyezett hóesésre vagy esőzésre utaló kiegészítő jelzőtábla azt jelzi, hogy a sebességkorlátozás csak a megjelölt időjárási körülmények vagy nedves útburkolat esetében érvényes.”
Tehát nem csak konkrétan akkor, amikor az ég csatornái megnyílnak, hanem egészen addig, amíg az útburkolat még nedves.
A két jelzés között érdemes pontosan érteni a különbséget, mert, ha az első képen látható helyzetben – amikor a háromszögű tábla alatt található az eső jelzés -, száraz időben valaki a megengedettnél csak 35-40 km/h sebességgel gyorsabban halad – autópályán általában a 134-140 km/h megszokott haladási tempó – akkor, ezért akár 45.000 forint büntetés is járhat! És hiába védekezünk azzal, hogy épp szikrázóan sütött a nap, a sebességkorlátozó tábla él minden időjárási körülmény között!