KRESZ

Kreszprofesszor: A közúti jelzőtáblák hatálya

2014.10.31.

Érdekes kérdést kaptunk, miszerint nem ártana átismételni az egyes táblák területi érvényességét. Merthogy nem is olyan egyszerű!

A közlekedő emberek általában jól érzékelik, hogy az egyes közúti jelzéseket különböző csoportra oszthatjuk. Ezt annak idején a KRESZ órán is megtanultuk, hogy általában színűk, formájuk alapján lehet rendszerezni ezeket a jelzéseket.
Ilyesformán léteznek az útvonal típusát és az elsőbbséget szabályozó, utasítást adó, tiltó, tájékoztató, veszélyt jelző táblák.

Ugyanakkor a jelzések rendszerezése történhet egy másik szempont alapján is, nevezetesen, hogy hol kezdődik és hol végződik egy tábla hatálya.

A legtöbb esetben a közúti jelzőtáblán látható információ közvetlenül a tábla körüli területre értendő. Természetesen a táblák kihelyezésének technikája miatt pár méteres eltérés lehetséges, de az értelmezés szempontjából ennek nincs jelentősége.
Például egy STOP tábla elhelyezhető a kereszteződés előtt akár 10-20 méterre is, de értelemszerűen a jelzés hatálya csak az adott kereszteződésre fog vonatkozni.


Adott helyre, azaz gyakorlatilag egy pontra, méghozzá közvetlenül a tábla utáni területre érvényes jelzőtáblák:

    Elsőbbséget szabályozó jelzőtáblák, amelyek az adott kereszteződésre, vagy útszűkületre érvényesek.
    A kötelező haladási irányt illetve kikerülési irányt jelző táblák.
    A vasúti átjáró kezdete nevű tábla.
    A tilalmi táblák közül a kötelező megállás jelzése.
    A tájékoztató táblák közül a kijelölt gyalogos-átkelőhely jelzés, a zsákutca, valamint az út mellett vagy közelében lévő egyes létesítményekről tájékoztatást adó jelzőtáblák.

 


A behajtási tilalmak is egy adott útszakaszra vonatkoznak, amely terület szintén közvetlenül a tábla után kezdődik.

Mivel biztosítani kell, hogy a tilalom alá vont járművek más irányban is tovább közlekedhessenek, ezért ilyen jelzésnek gyakorlatilag csak útkereszteződés után van értelme.

 


Azok a jelzések, amelyeknek hatálya nem a tábla után közvetlenül kezdődik, hanem csak térbelileg később:

Mindenfajta kiegészítő táblával jelölt előjelző tábla, az ott olvasható – általában méterben megadott – távolság után.

 

A veszélyt jelző táblák, amelyeket a KRESZ alapján – ha külön jelezve nincs -, a veszély helye előtt:
- autópályán 250-500 méter,
– lakott területen kívül egyéb úton 150-250 méter,
– lakott területen 50-100 méter helyezik el.

 

Szintén az adott hely előtt teszik ki viszonylag nagyobb távolságra a besorolás rendje és a forgalmi sáv vége jelzéseket.

 


Olyan jelzések, amelyek egy adott útszakaszra érvényesek:

Azon közúti jelzéseket soroljuk ide, amelyek nagyobb távolságban érvényesek, és a teljes területre tartalmaznak előírásokat.
Ezért ezen esetekben az adott információnak (utasításnak, tilalomnak) létezik egy kezdő pontja és egy végpontja.
Általában a kezdőpont egy kereszteződéshez köthető, és gyakran a végpont is, de nem minden esetben, például az alagút eleje és vége tábla, vagy egy viszonylag új jelzés az átlagsebesség-ellenőrző
rendszerrel ellátott útszakasz, amely független ettől.

 
Útvonal típusát szabályozó, vagy erről utasítást, tájékoztatást adó táblák, az autópálya, autóút, főútvonal, kerékpárút, gyalogút, kerékpársáv, kapaszkodósáv, lakó-pihenő övezet, sőt maga a lakott terület kezdete és vége jelzés is, vagy a hólánc használata kötelező utasítás.

Ezeket a jelzéseket egy esetleges kereszteződés nem írja felül, kizárólag a jelzés vége tábla.

Hasonlóak az un. Zóna vagy Övezet jelzések, amelyek egy nagyobb területre érvényesek, és a kereszteződések itt sem változtatják meg a táblák alapértelmét.

 

A mozgó járművekre vonatkozó tilalmi táblák, ahol a tilalom, a táblánál kezdődik, és a vége jelzésig vagy más néven feloldó tábláig tart.
Ezeket a táblákat a következő útkereszteződés is hatálytalanítja.

 
A kötelező legkisebb sebesség jelzőtábla szintén a feloldó tábláig tart, viszont azt egy lehetséges kereszteződés nem hatálytalanítja.

 
 

A megállási, várakozási tilalmak, amelynek kezdete szintén a tábla vonalától értendő, a vége pedig a következő útkereszteződésig tart, vagy ellenkező értelmű jelzésig, amely a Parkolóhely tábla lehet.

 
 

Itt jegyezném meg, hogy Magyarországon ugyan nem, de több külföldi országban létezik megállási, várakozási tilalom végét jelző tábla is.

A Várakozóhely – avagy Parkolóhely – jelzés, ami azért lóg ki a sorból, mert a KRESZ nem szabályozza pontosan azt, hogy meddig tart a hatálya. Olyan, hogy Várakozóhely vége tábla nem létezik, a kereszteződést, mint érvénytelenítési lehetőséget nem említi meg a KRESZ, maximum a megállási és várakozási tilalom jelezheti a terület végét.

 


Léteznek egyedi elhelyezésű táblák is, ilyen a megállóhely jelzés. Hiszen a tényleges megálló a tábla előtt és nem utána van. De erre a KRESZ megállással kapcsolatos fejezete utal, miszerint:

“Tilos megállni más járművel a villamos, autóbusz vagy trolibusz megállóhelyet, illetőleg taxiállomást jelző tábla előtt 15 méter, utána 5 méter távolságon belül, kivéve, ha útburkolati jelből más következik.”

 

A vasúti átjárót előjelző táblák (visszaszámlálók) elhelyezését nem rögzíti a KRESZ, a tapasztalat alapján a veszélyt jelző tábla és a tényleges vasúti átjáró közötti területet osztják fel arányos részre.


Amire még érdemes odafigyelni, hogy egyes táblák kizárólag kereszteződés előtt találhatóak és mások pedig csak kizárólag kereszteződés után:

 

A Kreszklub oldalán további érdekes információkat lehet találni az egyes közúti jelzőtáblákról.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.04.27
Kigyulladt egy személyautó trélere az M5-ös autópálya Budapest felé vezető oldalán, Balástya....
2025.04.26
Több mint négymillió utassal zárult a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér első negyedéve. ..
2025.04.26
Elképzelhetetlenül gazdag a termékpalettája az egyre nagyobb tekintélynek örvendő Sanghaji....
2025.04.26
A tavalyi idényben megszerzett újonc bajnoki cím után idén az összetett pontverseny élére tör....
2025.04.26
Burgenlandban az elmúlt öt évben több mint 12 000 nyúl pusztult el az utakon. Az Osztrák....
2025.04.26
A BMW a világ legnagyobb nemzetközi autószalonján rántotta le a leplet új nagyteljesítményű....
2025.04.26
Jól megy sokaknak Magyarországon, számos nagyon drága luxus- és sportautó talált gazdára. Nézzük,....
2025.04.26
A 2024-es győzelem után a MINI John Cooper Works és a Bulldog Racing 2025-ben is visszatér a Zöld....
2025.04.26
A határ előtt állandósult a több kilométeres kocsisor, máshol egy baleset okozott súlyos....
2025.04.26
Fennállásának legjobb első negyedévét zárta a Lexus Európában, a prémiummárka éves szinten 15....