KRESZ

Kreszprofesszor: Kihajtás lakó-pihenő övezetből

2015.01.12.

Sokan úgy vélik, hogy a lakó-pihenő övezetből kihajtó mindig elsőbbséget köteles adni. Vajon így van ez?

Nemrégiben a köetlkező levelet kaptam:

A minap vitába keveredtem az egyik autóstársammal egy elsőbbségadási helyzet kapcsán:
Útkereszteződéshez közeledtem, lakó-pihenő övezet vége jelzőtáblával és fekvőrendőrrel.
A másik jármű balról közeledett és nem volt hajlandó elsőbbséget adni.
Érvelése szerint, ahol lakó-pihenő övezet és fekvőrendőr található, az övezetből kihajtónak mindenképpen elsőbbséget kell adnia az útkereszteződésben.
Sajnos a KRESZ-ben sem találtam egyértelmű állásfoglalást ezzel kapcsolatban, így kicsit elbizonytalanodtam, kinek is volt igaza.

Egy mondatban: a levelet küldőnek igaza van.


Sem a lakó-pihenő övezet tábla, sem a sebességcsökkentő bordák (azaz fekvőrendőrök) nem szabályoznak elsőbbséget.

Ugyanakkor megvédeném egy kicsit a másik jármű vezetőjét is, akinek valóban lehet olyan érzete, hogy az út, amelyen érkezik, előnyben részesül, hiszen a lakó pihenő övezetben közlekedőkre egy csomó korlátozás érvényes. Például max. csak 20 km/h-val haladhat.

Sőt van egy kevésbé ismert szabály, amit úgy említünk, hogy forgalomszervezési szabályzat (20/1984. (XII. 21.) KM-rendelet.), amiben ez áll:

"15.1. Egyenrangú útkereszteződést olyan utak kereszteződésénél lehet kialakítani, amelyek
- keresztmetszeti kiépítettsége közel azonos, és
- forgalomnagysága egymással közel azonos."

Egy lakó-pihenő övezetből kihajtó út (ahova csak bizonyos járművek hajthatnak be) elméletileg sokkal kisebb forgalommal rendelkezik, mint egy valamennyi jármű részére biztosított keresztező út. Tehát a szabályzat szerint e kereszteződést sokkal inkább alárendeltté kellene tenni.


Egy másik levélíró reagálása:

"Szeretnék hozzászólni a lakó-pihenő övezetes témához, mert azért ez nem olyan egyértelmű. Tegyük fel, hogy nem a „Lakó-pihenő övezet” táblát szerelik fel az utca mindkét végére, hanem a „Mindkét irányból behajtani tilos” táblát, kiegészítve a „Kivéve célforgalom” jelöléssel. Ez a tábla SEM szabályoz (vagy igen?) elsőbbséget, de nem is várok mondjuk jobbra eső utcából kihajtást, ezért nem kell készülnöm a jobbkéz szabályra. Véleményem szerint a lakó-pihenő övezet státusza nagyon hasonló ehhez, így én alárendeltnek tekinteném a kihajtó utat."


A KRESZ egyértelműen meghatározza, hogy mely közúti jelzések szabályoznak elsőbbséget!

Valóban a „Behajtani tilos” tábla felől - általában - nem érkezhet jármű, ennek ellenére sem ez, sem a „Lakó-pihenő övezet” tábla nem szabályoz elsőbbséget!
(Különben mi értelme lenne a képen látható helyzetnek, amikor ott az "Elsőbbségadás kötelező" jelzés?)

Tehát egy útkereszteződéshez érkezvén, sosem arra kell gondolni, hogy onnan ilyen, vagy olyan okok miatt nem is jöhet senki, hanem sokkal inkább fel kell készülni egy esetleges elsőbbségadás lehetőségére.


Fontos megjegyzés:

A sebességkorlátozó küszöbnek (fekvőrendőr) a kereszteződésnél történő elhelyezése nem változtatja meg az elsőbbségi szabályokat.
Igaz, hogy a KRESZ-ben az szerepel, hogy csak az egy szintben találkozó utak minősülnek kereszteződésnek, de tudni kell, hogy csak akkor beszélünk szintben eltérésről, ha a keresztező út alul vagy felüljárón vezet át.
Azaz a szintkülönbség - akár fekvőrendőr, akár emelt úttest formájában - sem változtat az elsőbbségadási szabályokon!

A Lakó-pihenő övezetben érvényes szabályokat összefoglalva a Kreszklub oldalán lehet elolvasni!


 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.12
Szöveges és térképes figyelmeztető előrejelzést adott ki Magyarország területére 2025. 02. 12.....
2025.02.11
Sokan fogják fel az autótartást, mint maszkulin jellemzőt. Ha megfosztják őket a kocsijuktól, akkor....
2025.02.11
Kedden elindult a Tesla Inc. amerikai elektromobilitás-technológiai és energetikai vállalat....
2025.02.11
A Toyota Hino divíziójának ügye a legnagyobb a Volkswagen Dieselgate botránya óta.  ..
2025.02.11
Turbó-fokozatba kapcsolt az építkezés a Hungaroringen: 900 ember dolgozik naponta azért, hogy....
2025.02.11
Közép- és Kelet-Európa talán legszebb fekvésű autógyárában 2023-ban 350 ezer Kia személyautó....
2025.02.11
Sok munkával telt a WRC holtszezonja a japánok gyári csapatának, mivel gyorsan kellett reagálni az....
2025.02.11
Elon Musk amerikai üzletember nettó vagyona idén először került 400 milliárd dollár alá, ami az....
2025.02.11
Volt olyan sofőr, akit a több százezres bírság sem rettentett vissza attól, hogy száguldozzon. És....
2025.02.11
Bombaként robbant a hazai autós társadalomban a hír, hogy legálisan használható LED-es fényforrás a....