Pető Attila
Ha kell baromi gyorsan tud az ember gondolkodni, és talán még ennek megfelelően cselekedni is. Most sikerült. A kifordítás megmentett, csak a kocsi jobb eleje (motorház, lámpák), és mivel kifordult a jobb tükör ripityára. Nos ennyi a kifejtés.
Ja és több tíz éve vezetek aktívan.
Kérdés(ek)
1. Mit jelent a "Vad veszély" tábla (mi az értelme, ha Rábafüzestől, Záhonyig végig ki van téve)?
2. Mit kell tennem, hogy a tábla utasításának, vagy annak az elvárásnak, amilyen cselekvést tőlem a tábla kihelyezője várt maradéktalanul eleget tegyek?
3. Mikor járok el helyesen?
4. Mit kell tennem annak érdekében, hogy ha egy vad 2 méterre elém ugrik, netán ráugrik a kocsira, vagy hátulról ráront a kocsira, akkor se én legyek a felelős?
5. Valaki aki a vadakért felelős a felsőséget azzal hárítja el magáról, "Volt Vadveszély tábla", és ezek után semmiért sem vállal felelősséget. Van-e olyan tábla, amit a kocsi oldalára kitehetek, "Gépkocsi veszély" ezzel én is mentesülök az alól, hogy nem megfelelő gondossággal jártam el?
6. Végül már csak érdekességből, mert az eset óta érzékeny vagyok a témára:
M7-es 170-es csomóponttól Pest felé
egyszer csak "vadveszély" tábla alatta "10 km",
egy km múlva,"vadveszély" tábla alatta "9 km",
egy km múlva,"vadveszély" tábla alatta "8 km",
egy km múlva ..........
Kérdések:
1. Mi a francot keres egy vad az autópályán?
2. De ha az autópálya mégsem annyira autópálya, akkor mitől amortizálódnak le a táblák (Vadveszély + 10 km) egy km alatt úgy, hogy azt meg kell ismételni.
3. Jól értelmezem, ha azt gondolom, hogy ez az egész csak azért van, hogy ha valaki 130 km/o-val beleszáll egy szarvasba, vagy őzbe és belehal, akkor az autópálya kezelő azt mondhassa, "ki volt táblázva miért nem ment 30-al, akkor talán nem halt volna bele"?
Elnézést a kicsit hosszú leírásért, de a kérdés az eset előtt is érdekelt, most meg pláne.
A választ várva üdvözlettel
Lampert Sándor
Sok-sok kérdést tettél fel, és bizony nem könnyű ezekre jól válaszolni.
A KRESZ-ben a következő két gondolat áll:
"Járművel a forgalmi, az időjárási és látási viszonyoknak, továbbá az útviszonyoknak (az út vonalvezetésének, az útburkolat minőségének és állapotának) megfelelően kell közlekedni;"
"A jármű sebességét úgy kell megválasztani, hogy a vezető járművét meg tudja állítani az általa belátott távolságon belül és minden olyan akadály előtt, amelyre az adott körülmények között számítania kell."
Ezek nagyon komoly kritériumok, hiszen például városon belül a szélső sávban közlekedve számíthatunk arra, hogy egy óvatlan gyalogos a járdáról - azaz egy-két méterről - hirtelen elénk lép?
Természetesen az a válasz, hogy nem, még akkor is, ha tudjuk, hogy bármikor előfordulhat ilyen eset. Hiszen alapvetően jogosan számíthatunk arra, hogy az úttesten való haladást ilyen helyzetek nem nehezítik, a gyalogosoknak is ismerniük kell a szabályt miszerint az úttestre akármikor, akárhogy nem léphetnek.
Hasonló kérdés egy vidéki út alkalmával: számíthatok az útra tévedt vaddisznóra?
A válasz ismét csak az, hogy nem, hiszen jelenleg Magyarországon a vadásztársaságok kötelezettsége mindent megtenni azért, hogy ne legyen vadkár.
A gond csak az, hogy a disznó ezzel nincs pontosan tisztában, és szalad amerre csak lát, amerre számára a legrövidebb. És ha az útját egy közút keresztezi, akkor sem fog körülnézni és megállni.
Ez a kockázat az autóvezetés velejárója, mintahogy - bár sokkal ritkább esemény - mi van, ha egy tornádó arrébb teszi a kocsinkat, ha belecsap a villám, ha legördül egy kő a hegyoldalból elénk, vagy ha például egy jókora madarat csapunk el, amely szintén komoly kárt tud tenni a járműben.
Persze a gyakrabban várható veszélyekre táblákkal is felhívhatják a figyelmünket, de semmit nem lehet tenni, ha a vad (a gyalogos, vagy a kerékpáros) két méterre van előttünk, mi meg jó nagy sebességgel érkezünk.
Tehát a tábla megléte esetén, ha a vezető mindent megtesz azért, hogy biztonságban legyen, például nem lépi túl a sebességet, egy kicsit az átlagosnál jobban figyel, mondjuk nem akkor telefonálgat éppen, akkor ennyi, ennél több nem várható el.
Ütközéskor a kárt vagy van esélyünk rendezni egy vadásztársasággal, vagy nincs. Ez már egy másik kérdés, mint ahogy a madár vagy a tornádó esetében nincs is kihez fordulni.
Tehát összegezve, röviden a kérdéseidre:
Hát kb. ennyi...