Pető Attila

Kreszprofesszor: Ki a hibás, ha jön a disznó (szarvas, őz)?

2016.08.26.

A 76-os főút 8,4 km szelvényében este 17,30-kor 70 km/o-val poroszkáltunk Zalaegerszeg felé. A baloldalon lévő vasúti töltés felől/ről egy 2-300 kg-os hatalmas szarvas bika ugrott a kocsi elé, úgy kb. 2 m-re. Fékezés, de az ütközés elkerülhetetlen, ha már ez van, legalább ne (első-hátsó lábas) frontális, mert akkor befekszik a szélvédőn, és nekünk annyi, akkor a hátsó tengelyt (lábat), hátha kifordul, CSATT, kormány vissza egyenes, tovább satu fék(ABS), megáll, CSEND.

Ha kell baromi gyorsan tud az ember gondolkodni, és talán még ennek megfelelően cselekedni is. Most sikerült. A kifordítás megmentett, csak a kocsi jobb eleje (motorház, lámpák), és mivel kifordult a jobb tükör ripityára. Nos ennyi a kifejtés.
Ja és több tíz éve vezetek aktívan.


Kérdés(ek)
1. Mit jelent a "Vad veszély" tábla (mi az értelme, ha Rábafüzestől, Záhonyig végig ki van téve)?
2. Mit kell tennem, hogy a tábla utasításának, vagy annak az elvárásnak, amilyen cselekvést tőlem a tábla kihelyezője várt maradéktalanul eleget tegyek?
3. Mikor járok el helyesen?
4. Mit kell tennem annak érdekében, hogy ha egy vad 2 méterre elém ugrik, netán ráugrik a kocsira, vagy hátulról ráront a kocsira, akkor se én legyek a felelős?
5. Valaki aki a vadakért felelős a felsőséget azzal hárítja el magáról, "Volt Vadveszély tábla", és ezek után semmiért sem vállal felelősséget. Van-e olyan tábla, amit a kocsi oldalára kitehetek, "Gépkocsi veszély" ezzel én is mentesülök az alól, hogy nem megfelelő gondossággal jártam el?
6. Végül már csak érdekességből, mert az eset óta érzékeny vagyok a témára:  
M7-es 170-es csomóponttól Pest felé
egyszer csak "vadveszély" tábla alatta "10 km",
egy km múlva,"vadveszély" tábla alatta "9 km",
egy km múlva,"vadveszély" tábla alatta "8 km",
egy km múlva ..........
Kérdések:
1. Mi a francot keres egy vad az autópályán?
2. De ha az autópálya mégsem annyira autópálya, akkor mitől amortizálódnak le a táblák (Vadveszély + 10 km) egy km alatt úgy, hogy azt meg kell ismételni.
3. Jól értelmezem, ha azt gondolom, hogy ez az egész csak azért van, hogy ha valaki 130 km/o-val beleszáll egy szarvasba, vagy őzbe és belehal, akkor az autópálya kezelő azt mondhassa, "ki volt táblázva miért nem ment 30-al, akkor talán nem halt volna bele"?  


Elnézést a kicsit hosszú leírásért, de a kérdés az eset előtt is érdekelt, most meg pláne.
A választ várva üdvözlettel
Lampert Sándor

 

AKI VÁLASZOL: A KRESZPROFESSZOR

Sok-sok kérdést tettél fel, és bizony nem könnyű ezekre jól válaszolni.



A KRESZ-ben a következő két gondolat áll:
"Járművel a forgalmi, az időjárási és látási viszonyoknak, továbbá az útviszonyoknak (az út vonalvezetésének, az útburkolat minőségének és állapotának) megfelelően kell közlekedni;"

"A jármű sebességét úgy kell megválasztani, hogy a vezető járművét meg tudja állítani az általa belátott távolságon belül és minden olyan akadály előtt, amelyre az adott körülmények között számítania kell."

Ezek nagyon komoly kritériumok, hiszen például városon belül a szélső sávban közlekedve számíthatunk arra, hogy egy óvatlan gyalogos a járdáról - azaz egy-két méterről - hirtelen elénk lép?

Természetesen az a válasz, hogy nem, még akkor is, ha tudjuk, hogy bármikor előfordulhat ilyen eset. Hiszen alapvetően jogosan számíthatunk arra, hogy az úttesten való haladást ilyen helyzetek nem nehezítik, a gyalogosoknak is ismerniük kell a szabályt miszerint az úttestre akármikor, akárhogy nem léphetnek.

Hasonló kérdés egy vidéki út alkalmával: számíthatok az útra tévedt vaddisznóra?
A válasz ismét csak az, hogy nem, hiszen jelenleg Magyarországon a vadásztársaságok kötelezettsége mindent megtenni azért, hogy ne legyen vadkár.

A gond csak az, hogy a disznó ezzel nincs pontosan tisztában, és szalad amerre csak lát, amerre számára a legrövidebb. És ha az útját egy közút keresztezi, akkor sem fog körülnézni és megállni.

Ez a kockázat az autóvezetés velejárója, mintahogy - bár sokkal ritkább esemény - mi van, ha egy tornádó arrébb teszi a kocsinkat, ha belecsap a villám, ha legördül egy kő a hegyoldalból elénk, vagy ha például egy jókora madarat csapunk el, amely szintén komoly kárt tud tenni a járműben.

Persze a gyakrabban várható veszélyekre táblákkal is felhívhatják a figyelmünket, de semmit nem lehet tenni, ha a vad (a gyalogos, vagy a kerékpáros) két méterre van előttünk, mi meg jó nagy sebességgel érkezünk.


Tehát a tábla megléte esetén, ha a vezető mindent megtesz azért, hogy biztonságban legyen, például nem lépi túl a sebességet, egy kicsit az átlagosnál jobban figyel, mondjuk nem akkor telefonálgat éppen, akkor ennyi, ennél több nem várható el.
Ütközéskor a kárt vagy van esélyünk rendezni egy vadásztársasággal, vagy nincs. Ez már egy másik kérdés, mint ahogy a madár vagy a tornádó esetében nincs is kihez fordulni.

Tehát összegezve, röviden a kérdéseidre:

  1. A "Vadveszély" tábla arra figyelmeztet, hogy itt nagyobb az esély vaddal találkozni, mint máshol.
  2. A szabályokat betartva kell továbbra is közlekedned, valamivel nagyobb óvatosság elvárható, de ez nagyon relatív.
  3. Legalább a sebességet ne lépjük túl, és kerüljük az átlagosnál nagyobb figyelemelvonást. (telefon, beszélgetés, evés-ivás stb.)
  4. Nem te vagy a felelős, ilyet nem állít senki. Legfeljebb a károdat nem téríti meg senki. De ilyen vezetés közben számtalan ok miatt lehet.
  5. Mint mondtam, hivatalosan a vadásztársaságok kártalaníthatnak. Nem vagyok vadász, de tudtommal nincs mindenhol vadásztársaság. Ilyenkor nem lehet mit tenni.
  6. Az autópályákat ma már szabály írja elő, hogy be kell keríteni. Sajnos a vad - például a róka - elég ravasz, és ezeket a kerítéseket elég könnyen ki tudja játszani.

Hát kb. ennyi...

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....