KRESZ

Kreszprofesszor: Behajtás "Lakó-pihenő övezet"-be

2014.11.14.

Az utóbbi években olyan sokszor változott a lakópihenő övezettel kapcsolatos szabályozás, hogy lassan ember legyen a talpán, aki pontosan fel tudja sorolni például az oda jogszerűen behajtó járművek típusait.

Az utóbbi években olyan sokszor változott a "Lakó-pihenő övezet"-tel kapcsolatos szabályozás, hogy lassan ember legyen a talpán, aki pontosan fel tudja sorolni például az oda jogszerűen behajtó járművek típusait. Cikkünkben ehhez szeretnénk segítséget nyújtani.


Nyilván az ilyen területeken az elsődleges cél az, hogy az ott lakók (autómentes) nyugalmát biztosítsák. A „Behajtani tilos” tábla erre tökéletes megoldás lenne, de ebben az esetben az ott lakók sem mehetnének haza kocsijaikkal. A „Behajtani tilos, kivéve célforgalom” jelzés pedig annyiból a KRESZ leghaszontalanabb táblája, mert elfelejtették definiálni a célforgalom kifejezést, ebből következik, hogy a 3 másodperces félreállás már bőven megfelel ennek a követelménynek.

Így egyetlen megoldás maradt, létrehozták a "Lakó-pihenő övezet"-et, és a KRESZ-ben egy külön fejezetet kapott az, hogy hogyan kell itt közlekedni. (Nem véletlenül kapta a jogszabályban a 39/A §. elnevezést, ebből látni, hogy utólag beillesztett szabályról van szó.)

Azonban az évek során szűknek bizonyult azon járműve köre, akik erre a területre behajthatnak, így a paragrafus szinte minden KRESZ módosítás során bővült valamivel. Érdekesség, hogy a mozgássérültek ezen területre történő beengedése csak az utolsó módosítás óta lehetséges. Továbbá az első kiadás óta vitatott az a megfogalmazás, hogy „aki ott lakik, vagy oda látogat” mit jelent, mármint, hogy ez ténylegesen mire vonatkozik és mire nem. Főleg az oda látogatás lehet több célú, hiszen ilyen területeken nem ritkán lehet üzleteket, vagy akár gyártelepeket is találni.

Bár a forgalomszervezési szabályzás ezt írja:

„Lakó-pihenő övezetekben nagy forgalmú, illetve nagy áruszállítási vonzattal járó ipari vagy mezőgazdasági üzemek, létesítmények, közintézmények nem lehetnek.”

Jó kérdés, hogy például egy iskola esetén, ahol reggelente elég jelentős forgalom történik mennyire jogos a behajtás, illetve mennyire jogos az ilyen terület "Lakó-pihenő övezet"-té való kialakítása. De például az én szakmámban, a gépjármű vezetési oktatásban "Lakó-pihenő övezetek"-be nem hajthat be a tanuló sem a gyakorlás, sem a vizsga során.


A Lakó-pihenő övezetekbe az alábbi járművek hajthatnak be szabályosan:

  • a kerékpár, korlátozás nélkül – tehát akár megállás nélkül át is hajthat az ilyen területen.
  • az ott lakókat vagy az oda látogatókat szállító:
    személygépkocsi,
    a személygépkocsi kivételével a legfeljebb 3500 kg megengedett legnagyobb össztömegű gépkocsi, például a mikrobusz,
    a betegszállító gépjármű,
    a motoros tricikli,
     (A fenti járművek akkor is behajthatnak, ha pótkocsit (lakókocsit) vontatnak.)
    motorkerékpár, segédmotoros kerékpár,
    állati erővel vont jármű és kézikocsi,
  • egyéb okokból:
    a kommunális szemét szállítására szolgáló jármű,
    az oda áruszállítást végző legfeljebb 3500 kg megengedett legnagyobb össztömegű tehergépkocsi,
    az ott lakók és oda költözők költöztetését végző tehergépkocsi,
    az oda látogatókat szállító autóbusz,
    az oda építő- és tüzelőanyagot szállító tehergépkocsi és hozzákapcsolt pótkocsi,
    az út- és közmű építésére vagy fenntartására, köztisztasági, rendvédelmi, betegszállítási, közegészségügyi feladat, illetőleg postai gyűjtő- és kézbesítő szolgálat ellátására szolgáló jármű, ha ez feladata ellátása érdekében elkerülhetetlen,
    a mozgáskorlátozott személy által vezetett vagy az őt szállító jármű és annak vezetője.

Amit ne felejtsünk el, hogy az összes engedélyezett jármű maximum 20 km/hóra sebességgel haladhat a Lakó-pihenő övezet vége tábláig.


Hogy a "Lakó-pihenő övezet"-ből történő kihajtás közben hogyan alakul az elsőbbségadási kötelezettség arról itt olvashatsz egy cikket:

http://kreszklub.hu/szabalyertelmezes/kihajtas-es-elsobbsegadas-lako-piheno-ovezetbol/

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.30
A bpiautosok.hu oldal olvasójának fedélzeti kamerája rögzítette a nem mindennapi felvételt még....
2024.04.29
Ez az érzékelő hiánycikk, sokszor rossz és nagyon drága. ..
2024.04.29
„Bemértek vagy nem?” – eloszlatjuk a dilemmát.   ..
2024.04.29
Összeütközött két autó az M3-as fővárosi szakaszán - írja hétfő délután a Katasztrófavédelem.  ..
2024.04.29
A Hyundai Motor Group átlépte a 10 millió globális csatlakoztatott autós szolgáltatási előfizető....
2024.04.29
A Lexus vadonatúj kompakt crossovere nem köt kompromisszumot a minőség és a kifinomultság terén: a....
2024.04.29
Az induló kirándulószezonra időzítette menetrend-módosítását a Raaberbahn/Győr-Sopron-Ebenfurti....
2024.04.29
Az Európai Unióban évente a jelenleginél nyolcszor több elektromos járművek feltöltéséhez szükséges....
2024.04.29
Idén 17. alkalommal adták át az ország legjobb fiatal szakembereinek járó elismeréseket. A Magyar....
2024.04.29
Izgalmas csaták és tehetséges HUMDA-pilóták sikerei a Balaton Park Circuiten. ..