Évente több százezren sérülnek meg és több mint
25 000 ember veszíti életét közúti balesetben az EU-ban. Az ilyen balesetek 90%-át emberi hiba okozza. Az Európai Parlament úgy
csökkentené ezt a számot, hogy
kötelezővé tenné a vezetést segítő rendszerek beépítését minden új járműbe. A
képviselő
k kedden szavaztak az erre vonatkozó
jelentésükről, amit 593 szavazattal 39 ellenében 53 tartózkodás mellett fogadtak el.
A vezetéstámogató rendszerek
közé tartozik például a gyalogosokat és kerékpárosokat észlelő automatikus fé
k, a kamionok kanyarodását segítő szerkezetek, a holtterek veszélyeit
csökkentő kamerá
k, és a sávtartó rendszerek.
Dieter-Lebrecht Koch (néppárti, német) jelentéstevő elmondta: „Akár a volán mögött, akár gyalog vagy kerékpáron – mindannyian
követünk el hibákat. Ilyen esetekben az automatikus segítőrendszerek csendes másodpilótaként segítenek elkerülni a baleseteket”.
Míg sokáig csak a csúcsmodellekhez járt ez a felszereltség,
ma már egyre több autóban megtalálhatóak az ilyen automatikus rendszerek. Gyártásuk azonban plusz
költséget jelent, ami az árukra is hatással van - így a legtöbb ember számára még mindig nem elérhetőek.
A
költségek
csökkentése érdekében az EP mostani állásfoglalása csak azoknak az automatikus rendszereknek a beépítését tenné
kötelezővé, amelyek már megfizethető áron elérhetőek a piacon a gyártó
k számára, és garantáltan életeket mentek. Ilyen például a gyalogosokat és kerékpárosokat észlelő automatikus fé
k.
- Mindenki számára elérhetővé kell tennünk az ilyen autókat. Éppen a széles
körű alkalmazásuk biztosíthatja, hogy ezeknek a modelleknek az ára ne szökjön egekbe, csak egy kicsivel lesznek drágábbak - tette hozzá Dieter-Lebrecht Koch. Az EP-
képviselő
k ezen felül arra
kérik a Bizottságot, hogy vizsgálja meg, hogyan lehet nullára
csökkenteni a járművezető
k számára megengedett véralkoholszintet Európa-szerte. A Parlament támogatja, hogy minél több tagállam a zéró tolerancia elvét alkalmazza ittas vezetés esetén.