Scania
A Scania Transport Laboratory nevű vállalat immár hat éve szállítja a Scania alkatrészeket a cég két gyártóegysége, a svédországi Södertälje és a holland Zwolle között, miközben valós körülmények mellett tesztelheti a járműveket, a legújabb fejlesztéseket, valamint folytathat különböző megfigyeléseket.
2008 és 2012 között a Transport Laboratory a megfelelően képzett sofőröknek, a fuvarfeladatra specifikált járműveknek és a kisebb átlagsebességnek köszönhetően sikeresen a felére csökkentette autói szén-dioxid kibocsátását. További kutatások folynak abban az irányban, hogy a környezetre ártalmas károsanyagok kibocsátását 20 gramm/ tonna-kilométerre mérsékeljék.
A vállalat 16,5 méter hosszú nyergesvontatóból és félpótkocsiból álló járműszerelvényekkel dolgozik, ami a megengedett legnagyobb hosszúság a legtöbb európai országban. Pótkocsis szerelvényeknél ez az érték 18,75 méter, Svédországban és Finnországban 25,25 méter.
– Környezetvédelmi szempontból tagadhatatlanul pozitív hatásai vannak a hosszú járműszerelvényeknek, de sajnos még így is nehéz támogatást szerezni számukra a legtöbb európai országban – mondta Erik Ljungberg a Scania vállalati kapcsolatokért felelős alelnöke. „Ezért igazán fontos, hogy a svéd hatóságok lépéseket tesznek ebbe az irányba. Több évnyi kutatómunkát jelentene, ha ugyanezt a környezetvédelmi hatásfokot a járművek fejlesztésével szeretnénk elérni.”
A Svéd Közlekedési Hatóság döntését megelőzte a Svéd Közlekedési Hivatal vizsgálatsorozata, amelyben azt tesztelték, hogy a 31,5 méter hosszú járművek még hirtelen manőverek esetén sem jelentenek veszélyt a közlekedés többi résztvevője számára.
– Hosszú távú fuvarfeladatokat ellátó járműveink semmilyen zavart vagy fennakadást nem fognak okozni a közlekedés ritmusában, hiszen könnyen fenn tudjuk velük tartani a 80 km/h sebességet – erősítette meg Anders Gustavsson, a Scania Transport Laboratory ügyvezető igazgatója.