Stuttgart
Ola Källenius vezérigazgató Fotó: Mercedes
A váratlanul erős második negyedév után a korábbinál is magabiztosabb a Mercedes-Benz autógyártó. Az ellátási lánc problémái, a fontos kínai piac bezárása és az ukrajnai háború következményei ellenére Ola Källenius vezérigazgató az áremelkedésnek és a drágább modellekre való átállásnak köszönhetően nagyobb üzletet szeretne elérni az eladások és a bevételek terén. A stuttgarti székhelyű cég egy esetleges gázellátási válságra keres megoldást – akár a gáz, mint energiaforrás teljes elhagyásáig is. A Dax-csoport Mercedes részvényei emelkedtek.
A papír 2,7 százalékkal drágult a Tradegate kereskedési platformon szerda reggel. Egyes elemzők a Mercedes előrejelzéseinek növekedésére számítottak – de nem feltétlenül a jelenlegi bizonytalan gazdasági környezetben. A második negyedév eredményei egyébként is jobbak voltak a vártnál. Philippe Houchois, a Jefferies amerikai befektetési bank elemzője "ismét nagyon erősnek" minősítette a negyedévet. Jose Asumendi, a JPMorgan szakértője mindenekelőtt abban látta a pozitív hírt, hogy a jobban becsült kilátások az ár és a keverék hatásából, nem pedig az értékesítési volumenből erednek.
Az eladások „jelentős” növekedése várható
A tőkepiacon nagy figyelmet kapott személygépkocsi-üzletág korrigált működési árrése most 12 és 14 százalék között várható a menedzsment szerint, miután korábban a 11,5-ös sáv felső határát hirdette meg. Hat hónap után itt 15 százalék körüli az árrése a Mercedesnek, de a második félévben két százalékpontos teherre számítanak az első félévhez képesti költségnövekedés miatt.
Mercedes EQS
"Az egyre összetettebb makrogazdasági és geopolitikai kihívásoknak fokozott körültekintéssel és rugalmassággal felelünk meg" - mondta Ola Källenius vezérigazgató. Jó okunk van arra, hogy bizalommal tekintsünk a jövőbe, mindenekelőtt az erős kereslet miatt. A Mercedes most "jelentősen" az előző év feletti eladásokra számít, eddig enyhe növekedést terveztek. Az előző évi kamat- és adózás előtti eredmény (EBIT) helyett most ennek kellene "kissé" emelkednie. A szabad pénzbeáramlás most valószínűleg megegyezik az előző évivel – szintén némileg jobb kilátásokkal, mint korábban.
Rekord negyedév Maybachban
Bár a stuttgarti cég április-június hónapokban mintegy hét százalékkal kevesebb autót adott el az elektronikus chipek hiánya miatt, 487 100 autóval, mint egy évvel korábban, a kereslet állítólag változatlan. Az emelkedő árak és a drágább járművekre való átállás ezért a cég kezére játszott. A Mercedes a folytatólagos tevékenységből származó árbevételét hét százalékkal, 36,4 milliárd euróra növelte, amint azt a cég szerdán közölte.
Igaz, a csúcsmodellek eladásai is visszaestek a negyedévben, ahogyan a kifejezetten drága autókat a luxusszegmensre fókuszáló Mercedesnél nevezik. A Maybach luxusmárka azonban rekordnegyedet ért el, és a Mercedes zászlóshajója, az S-osztály is sikeres volt. Az autóeladások jelentősen visszaestek, különösen a belépő szegmensben.
Källenius nem jelentette be hivatalosan a jelenlegi belépő szintű A és B osztályok végét. De máris világossá tette, hogy az olcsóbb kompakt autóknak a jövőben már nem lesz helyük a portfólióban. Inkább az új elektromos modelleknek kellene elfoglalniuk a helyüket a szegmensben, és több pénzt keresni luxuskörülmények között.
A gázfogyasztást csökkenteni kell
A speciális hatásoktól megtisztított kamat- és adózás előtti eredmény nyolc százalékkal 4,94 milliárd euróra nőtt, és így jobb volt az elemzők által várt átlagnál. A Mercedes szerint a költségmegtakarítás is segített. A konszolidált eredmény két százalékkal 3,2 milliárd euróra nőtt.
A küszöbön álló gázellátási válságra való tekintettel a menedzsment egyre inkább gondolkodik a földgázfogyasztás csökkentésének módjain. A hosszú távú cél a gáz teljes kiváltása villamos energiával és megújuló energiaforrásokkal. A sindelfingeni telephelyen, ahol főleg drága modelleket gyártanak, mint az S-osztály, a teljesen elektromos EQS és a Maybach márka, a fényezőműhely szükség esetén gázellátás nélkül is üzemeltethető.