motorgyártás
1989-et írtunk, a Kádár-rendszer agóniája megkezdődött Magyarországon, amikor a Frankfurti Autószalonon az Audi 100 modellje 2.5 literes TDI motorral debütált. A világ akkor ismerte meg, mit jelent a közvetlen befecskendezésű, tisztán elektromos szabályozású, turbófeltöltésű dízelmotor.
Sajtótájékoztató a dán fővárosban.
A TDI huszonöt év alatt fantasztikus karriert futott be. Teljesítményét megduplázták, károsanyagkibocsátását pedig majdnem száz százalékkal csökkentették – tudtuk meg Koppenhágában.
Az első mérnöki csoda után a másodikra sem kellett sokat várni. A nemzetközi sajtótájékoztatónak a koppenhágai Dízelház adott otthont, ahol 1933-ban felépítették a világ akkori legnagyobb dízelmotorját, amely a város áramellátását szolgálta. A 12 méter magas, 1400 tonna súlyú, 22.500 lóerős, nyolchengeres, 2 ütemű dízelmotor ma is működőképes. A nemzetközi sajtó képviselői nem kis csodálkozására beindították a monstrumot, az épület szinte megremegett, amikor a hengerek elkezdtek dolgozni.
Ma is működőképes az 1933-ban gyártott, 22.500 lóerős dízelmotor.
És a harmadik mérnöki csodára sem kellett sokat várni. Az Audinál megszokott dolog, hogy az újságírók a gyakorlatban győződhessenek meg arról, mit is jelent a TDI ereje. Egy A8-as volánja mögé ülhetünk be, a kocsit a legnagyobb TDI motor hajtja, a 4.2 literes 385 lóerő teljesítménnyel rendelkezik. A kijelölt útvonal legalább olyan mérnöki csoda, mint maga a 4.2-es TDI.
Múlt és jövő: az 1989-ben gyártott Audi 100 TDI és a jövőt jelentő RS5 TDI.
Koppenhágából indulva a svédországi Malmőbe tartunk. Az Öresund-híd Európa leghosszabb közúti hídja, majdnem nyolc kilométer hosszú, s a tengerszoros felett ível át. Dán oldalán egy négy kilométer hosszú alagutat építettek a tenger alá, nem akármilyen élmény az alagútból a hídra felhajtani, majd Malmőbe átautózni. Az élménnyel vetekszik egy másik is, az autó majdnem négyszáz lóerős teljesítménye.
A svéd oldalon Czechmeister Mónika, a győri Audi Hungaria Motor Kft. kommunikációs vezetője kérdésünkre elmondja, a TDI technológia sikeréből Győr is kivette részét. Az elmúlt húsz évben 26 millió motor hagyta el a győri gyárat, ennek negyven százaléka TDI erőforrás volt. Szám szerint ez 10 millió 800 ezer darab – lenyűgöző adat.
Ezzel az A8-al kelhettünk át az Öresund-hídon, amely a háttérben látható, s Európa leghosszabb közúti hídja.
Csakúgy mint az a két koncepcióautó, amelyet a nemzetközi sajtó képviselői egy Malmő közeli versenypályán próbálhatnak ki először. Az RS5 TDI-be 385, míg az Audi A6 TDI-be 326 lóerőt építettek az ingolstadti mérnökök.
Ha szárnyai lennének az autónak, felszállnánk – ezzel az érzéssel száll ki az ember az autóból, s immár a sokadik mérnöki csodát könyveljük el Skandináviában.
Dániából és Svédországból Koloszár Tamás tudósította az autoszektor.hu-t.