járműtörténelem
FORD A Victoria
Az ötajtós kombikat könnyen lehetett rakodni, minimális többletfogyasztással párosulva. Csomagterük gyakran meghaladta a két köbmétert. Megbízhatóan szolgálták a kistermelőket és a kereskedőket. A XX. század járműveit böngésztük. Nem is gondolnád, hogy melyik típusnak volt a legnagyobb csomagtere…
1. 2. Ezek voltak a magyarok kedvencei. Alacsony teljesítményük miatt (26, 50 LE) nem szaggatták az aszfaltot, vigyorogva csak az Ifákat tudták megelőzni a boldog tulajok. A maszekok nem kímélték. Úgy megpakolták, hogy a kipufogó szikrázott a betonon. Ez volt a TRABANT 601 Universal és a Wartburg 353 Tourist 1.400 és 1800 literes csomagterükkel, kategóriájukban verték a mezőnyt.
TRABANT 601 Universal 1.400 liter
WARTBURG 353 Tourist 1.800 liter
3. A Mercedes Benz választékában gyakori volt a kombi. Az 1986-tól 10 évig gyártott S124 fél méterrel volt hosszabb a Wartburg 353 Touristnál, de a csomagtere 30 literrel volt kisebb, azaz 1.770 liter. Ebből is látszik, hogy nem mindig a hosszabb a nagyobb.
MERCEDES S124 300 E 1.770 liter
4. A PANHARD PL17 COMFORT típus alacsony építésű, 848 köbcentis, mindössze 50 lóerős boxer motorja több mint 4.5 méteres kasznit mozgatott. A sík raktér 1.850 litereres volt. Az igényes kivitelre, újdonságokra fogékony konstruktőrök nem mérték fel a reális piaci viszonyokat. A maximalizmus a nagymultú cég csődjéhez vezetett, melyet a Citroën mentett meg átmenetileg.
PANHARD PL17 COMFORT 1.850 liter
5. A CITROEN DS Kombi a legendás 1955-ös DS alapmodellre épült. A típus a XX. évszázad autója szavazásán 3. helyezést érdemelt. A kombi változat listánk egyik legszebbje. Csomagtere 1.900 liter, amelybe három sor ülést is építettek. A megoldást több francia modell is másolta.
CITROEN DS Kombi 1.900 liter
6. A PEUGEOT 505 Kombi tágas utastere az 1982-től gyártott sedan kényelmét örökölte. A kocsit 25 centiméterrel meghosszabbították és így jött létre méretes, 1.940 literes raktér. Három sor üléssel is lehetett rendelni. Népszerűségéről beszél, hogy tizenhét országban is gyártották.
PEUGEOT 505 Kombi 1.940 liter
7. Az a bitek a ROVER P6 ESTATE-vel kerültek a listára. Az alapmodell 1964-ben lett az Európa Év Autója. Talán nem a szépségével nyert. Becsült csomagtere 2.067 literes.
ROVER P6 ESTATE 2.067 liter
8. Nem lehet elvitatni, hogy a 90-es évek VOLVO 850 Kombija a legelegánsabb, legharmonikusabb kockaforma és impozánsabb mint a sedan változat. Különösen az amerikai szíveket dobogtatta meg, akiknél öt méter körül kezdődik az autó. Sportos menetdinamikával rendelkezett. Raktere szinte szabályos téglatest alakú, 2.121 literes.
VOLVO 850 Kombi 2.121 liter
9. Bár a japánok a törpékkel hódították meg a világot, az 1980-as évektől a középkategóriában is maradandót alkottak. Nemcsak formájukkal, hanem minőségükkel is kitűntek. Ékes példája az 1984-es NISSAN 300 C Kombi változata. Mindössze három évig gyártották. A háromliteres, 157 lóerős V motorjával 176 km/órás sebességgel suhant a 2.162 köbdeciméteres pakkal.
NISSAN 300 C Kombi 2.162 liter
10. A CITROËN CX vitte tovább a DS örökségét. Kombi szintén egy kifinomult stílusú, harmonikus forma. A tengelytávot 25 centiméterrel növelték. Közel öt méteres hossza felkínálta a három sor ülés beépítését. A raktér magasságát is megnövelték s így 2.172 literes volt. Mellesleg a CX 1975-ben az Európai Év autója.
10. CITROËN CX Kombi 2.172 liter
11. Az 1965-ös FORD COUNTRY SQUIRE WAGON egy vérbeli amerikai országúti cirkáló volt. Közel 5.5 méteres test 2.724 köbdeciméter térfogatú csomagot tudott szállítani 160 km/ órás sebességgel. A típus öt generációja 1950-től 1991-ig készült.
FORD COUNTRY SQUIRE WAGON 2.724 liter
12. Az 1963-tól gyártott OLDSMOBILE VISTRA CRUISER rakterét magasítással növelték 2.789 literes térfogatra. A 233 lóerős V motor dinamikusan mozgatta az 1.7 tonnás járművet 160 km/órás sebességgel. A harmadik üléssoron ülők a tetőbe hajó ablakon át gyönyörködhettek a tájban.
OLDSMOBILE VISTRA CRUISER 2.789 liter
13. Az 1972-ben megjelent GAZ M24 02 VOLGA kombi népszerű volt a moszkvai és a budapesti taxisok körében. Gyakran érték el az egymillió kilométeres futásteljesítményt. Nem száguldásra tervezték. Motorja 95 lóerős volt és két tonnát vitt akár 8 személlyel, vagy 2.850 liter terjedelmű csomaggal, 140 km/órás sebességgel. A kleti blokkban presztízsjárműnek számított.
GAZ M24 02 VOLGA 2.850 liter
14. A CITROEN TRACTION AVANT gépkocsiba minden korszakos technikai újdonságot beépítettek. Ránézésre szinte lehetetlen, hogy a közel öt méteres CONVERTIBLE (kombi) karosszéria 3.150 literes csomagteret takar. Igaz, hogy az alapváltozatnál 40 centiméterrel hosszabb. Korának egyik legkorszerűbb járműve volt. Egyedi megoldás, hogy a hátsó ajtó tetőig nyúlt a könnyű rakodás végett. Kis jóindulattal a világ első ferdehátúnak tekinthetjük.
CITROEN TRACTION AVANT CONVERTIBLE 3.150 liter
A múlt század autóin felismerhető a brendhez való tartozás. Igazi szerethető egyéniségek voltak. A kombik csomagterének versenyét egyértelműen a franciák nyerték. A puttony kialakítását harmonikusan integrálták a lépcsős alapváltozat vonalvezetésébe. Itt jelent meg elsők között a három üléssor. A menetdinamika ugyan áldozatul esett a praktikusság, hasznosság oltárán, de a vásárlók kedvezően fogadták választási lehetőséget. Ha esztétikai győztest kell kiemelni nálam a VOLVO a menő. Nem feledkezhetünk meg a keleti választékról. A TRABANT, a Wartburg és a Volga sem szégyenkezhet saját kategóriájában.