közlekedésbiztonság

Ködös elmék

2023.01.23.

Ködös országutakon járva gyakran tűnik fel, hogy mily sokan nem kapcsolják be ködfényszórójukat, ködzárófényüket, mintha agyukra is rátelepedett volna a tejföl. Vajon miért, mikor a biztonság fokozásának legolcsóbb, legegyszerűbb módja kivilágítani járművünket? 

A hideg félévben nemcsak a sötétség óráinak hosszúsága miatt rosszabbak a látási viszonyok, hanem időjárási jelenségek, eső, havazás, párásság, köd miatt is. Sokszor gyakorlatilag vakegérként vezetünk – ha komolyan vennénk, hogy meg kell tudni állni a belátható útszakaszon, egész lassan vánszoroghatnánk. Ehelyett előtérbe kerül az egymásra hagyatkozás: megyünk a sorban, bizakodva, hogy az előttünk haladók lassítása jelzi, hogy nekünk is le kell venni a gázt, rálépni a fékre. Többnyire működik is e stratégia, de néha súlyos sorozatütközések okozója.

Általában, évszaktól függetlenül az egyik leghatásosabb balesetelhárító módszer jól láthatóvá tenni, kivilágítani magunkat. Az éjjel-nappali fényszóróhasználat csak a hetvenes évektől terjedt el, régóta kötelező is, de sokan járnak országúton, autópályán, világítás nélkül. Lehet alkalmi feledékenység, de szándékos nemtörődömség is. Megfigyelésem szerint ritkábban fordul elő élénk (sárga, piros) színű kocsik vezetőjével, mert vélhetően biztonságtudatos ember, aki nem divatos, hanem szembeötlő színben vett autót, és vállalja, hogy emiatt olcsóbban adhatja majd el, de kisebb kockázattal közlekedik.

Bizonyos autómárkák (Saab, Volvo, Fiat, Alfa Romeo, IVECO) gyújtásra kötött világítású járműveket gyártottak, gyártanak, ezek világításkapcsolóját állandóan bekapcsolva lehet tartani, feledékenység kizárva! Furcsállom, hogy ezt a semmibe se kerülő, de sok karambolt megelőző megoldást nem tették általánosan kötelezővé. Hiába vásárol valaki korszerű, drága LED-es, automatikus magasságállítású, fényszórómosós, akár mátrixvilágítást, ha elmulasztja bekapcsolni.

Az automobilizmus fellendülésének korában nagyon kevés járműtípust lehetett kapni gyárilag beépített ködfényszóróval. Első és hátsó ködlámpát autófelszerelési üzletben lehetett vásárolni, és az acéllemezből préselt, krómozott lökhárítóra felszerelni. Beállítása, vakító hatása a tulaj ügyességétől, odafigyelésétől függött, sokan használták jobbra-balra eléggé elfordítva, kanyarfényként is. Mennyivel egyszerűbb ma, mikor sok kocsiban van széles fénykévéjű ködlámpa és a kormánykerék mozdítására kigyulladó kanyar-, illetve útkereszteződési fény is. Már csak használni kell.

Képzelt beszélgetés a márkakereskedés szalonjában. Az eladó a vevőhöz: Uram, van ködfényszóró nélküli modellünk a kívánt típusból, észrevehetően kevesebbe kerül. Mire a vevő: Ne nézzen engem csórónak, a legfejlettebb világítóberendezést kérem, ködlámpával együtt! Majd átveszi kocsiját, és homályos látási viszonyok között sötétbe burkolózva közlekedik, mert így valamennyivel kisebb az áram- és benzinfogyasztás…

Van másféle sajátosan programozott agyú autóvezető is. Egyszer ültem egy ilyen mellett, teljesen tiszta, csillagos éjszakában, országúton. Kérdezem tőle, miért jársz ködlámpával, ködzárófénnyel, mikor vakítod a szembejövőket, sőt egyenesen kiégeted a mögötted haladó retináját? Egyrészt szabálysértő, másrészt veszélyt okoz, harmadrészt bunkóság. Villognak is ránk! Mire ő: szeretem, ha égnek a műszerfalon az ellenőrző lámpák, repülőgép pilótafülkéjének hangulatát adva… No comment – mondaná egy angol.   

Érdekességként álljon itt a németországi szabályozás részlete. Ködlámpát bekapcsolni akkor szabad, ha legfeljebb ötven méter a látótávolság, és ilyenkor 50 km/óra a megengedett maximális sebesség. Tehát ha gyorsabban hajt valaki, ködlámpával, akkor eleve szabályt sért, megbírságolható. Ott aztán poroszos rend van, annak minden előnyével és hátrányával.

Van olyan helyzet, mikor a legjobb világítás sem ér sokat. Éjszaka utaztam bringával Budapestről Balatonfűzfőre, Székesfehérvár után olyan sűrű ködben, hogy Fekete István hasonlatával létrát lehetett volna neki támasztani. Erős fényű LED-es lámpámmal láttam az út szélét, biztonságban éreztem magam. Utolért egy autó, pár percig mögöttem maradt, majd megelőzött. De miért nem gyorsít fel, húz el tőlem? Ott szerencsétlenkedett előttem, aztán leállt. Rájöttem, hogy kocsijából semmit sem látott a vezető, csak a ködfalat tudta megvilágítani, mintha opálos lámpaburát tettek volna a fejére. Visszasorolt mögém, kilométereken át követett, és ahol mintha ajtón léptünk volna ki a ködből megelőzött, hálás villogtatással a felvezetésért. Extrém szituáció volt, csak radarokkal felszerelt, mesterséges intelligenciájú járművel lehetett volna, talán, biztonsággal kivédeni.  

Általában ajánlatos karácsonyfaként kivilágítani az autót. Jószolgálati gesztusként szoktam jelezni szembejövőknek, hogy „álcázzák magukat”, és figyelem a tükörből, hogy reagáltak-e. Nagyon ritkán láttam meg hátsó lámpa felvillanó piros fényét!

Hogyan lehetne felrázni ezt a sok ön- és közveszélyes járművezetőt? Talán a biztosítók akciójával, egyöntetűen nyilvánosságra hozva, hogy a karambol résztvevőjének felróják, ha világítás nélkül közlekedett, és akár jelentősen csökkentik a kifizetett kártérítést. Izzólámpáról ütközés után megállapítható, hogy égett-e a roncsolás pillanatában, talán egyéb rendszerűekről is. A legjobb mégis az lenne, ha mindenki odafigyelne erre a nagyon egyszerű dologra, remélem cikkemmel hozzájárultam az agyakat elborító köd ritkításához.  

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....