utánpótlás

Klasszik kombit a családnak!

2023.04.02.

Nem sok olyan fiatal apuka szaladgálhat már manapság, aki rájön, hogy élete olyan fordulatot vesz, hogy kombira van szükség, és ha már így alakult, valami olyat venne, ami más, mint az utakon látható SUV massza. Kreált főhősünk viszont igazi benzinvérű, így olyan kocsit akar, ami a családi archívumban büszkén mutatja majd, egy régen volt aranykor valódi örömét. Jöjjön most néhány különc kombi, amivel nemcsak sok hasznos teret, hanem stílust, autós élményt is kapunk.

Ha kell a hely, a válasz a kombi

Nagyon rossz ezt kijelenteni, de a kihalás szélére került ez a karosszéria típus, hiszen, ha hely kell, akkor inkább valami izmos szabadidő autó. Manapság mindenre ez a válasz. De a hasábforma miatt a kombi térkihasználásával csak egy szintén kihalófélben lévő MPV (azaz egyterű) tud versenyezni. Viszont egy-két gyermekhez bőven elég a kombi, mert abból is kaphatunk elegendő raktérrel rendelkező, de nem magas, így billegésmentes járművet. Jó futóművel, egy, az átlagosnál leheletnyivel jobban motorizált párossal pedig apának sem lesz kín a család fuvarozgatása. Nézzük, miből lehet választani?

Volvo 850

Nem tudom ki, hogy van vele. De ha kombi, akkor nekem elsőként a klasszikus kocka Volvo forma ugrik be. Ebből pedig a manapság még elérhető közelségben az egyik utolsó klasszikus, a 850-es Volvo lehet a válasz a kérdésre. Mert egy Volvo legyen kocka, olyan, amit a négyéves Pistike rajzol az óvodában. Egy Volvo legyen biztonságos, és ebben is benne van az anyag (lásd SIPS - oldalütközés védelem), és ha lehet, menjen is valahogy, erre pedig a válasz az öthengeres, benzines, 211 lovas motor. Egy olyan kombó, amire egyik benzinvérű apuka sem tudna nemet mondani. Viszont a legfiatalabb példányok is huszonhat évesek lesznek idén, szóval láttak már mindent életükben, ráadásul nem is nagy a kínálat, amiből válogathatunk. A legnagyobb autó kereső oldalon négy darabot hirdetnek a cikk megírásának időpontjában, amiből én rá is mennék a kép nélküli T5-re. Egyrész még sosem volt öthengeres autóm, másrészt lassan abba a korba lépek, amikor szükségem lehet egy olyan autóra, amibe lehet pakolni, harmadrészt pedig életem fotóalbumában eszméletlen jól mutatna egy kocka Volvo. Ami viszont biztos, hogy keresnék a fórumokról egy hozzáértőt, mert a technika sérülékeny, lehetnek problémák a turbóval, és gyakorlatilag az autó minden egyes részével, így ha lehet, akkor kerülni kell a széthajtott, visszatekert kilométerórás darabokat. A kínálat nagyon szűk, eseti vételek kerülnek fel csupán, amiket érdemes lehet megnézni, így a jó szerencse lesz a legjobb segítő, ezt kívánom azoknak, akiket felcsigázott az utolsó igazi Volvo tulajdonlásának gondolata.

Mercedes S124 - A legenda kombiban

Úgy tartja a mondás, hogy ez volt az utolsó olyan Mercedes, amit még nem a pénzügy/marketing osztály munkatársai, hanem a mérnökök terveztek: egy autót, az örökkévalóságnak. Nem osztom ezt a véleményt maradéktalanul, de tény, hogy ha öt taxist felhívnék, akkor legalább négy azt mondaná, hogy azóta sem volt olyan megbízható autója, mint a "százhuszonnégyes merga". Egy másik kor, vágyat ébresztő gyermeke az autó. Mi csak balatoni nyaralásokon találkozhattunk vele, amikor Németországból érkező, hazánkban nyaralók autóin legeltethettük a szemünket. Na, meg persze a Taxiban a piros 500 E, ami szintént instant birtoklási vágyat ébresztett bennem ugyanúgy, mint nagyjából minden hozzám hasonló fiatalban. Én biztosan meghagynám a 406-ot Danielnek, de a Mercit nagyon hazavittem volna. Imádtam a nagy fényszóróit, a "rácsos" hátsó lámpákat, diadalittasan dagadó Sacco deszkákkal, és filigrán részleteket felvonultató, de mégis méltóságteljes megjelenésével, ízig-vérig adja a boldog kilencvenes évek báját. Ebből a típusból is létezett kombi, szóval nyugodtan bele is ülhetünk az örökkévalóságnak tervezett családi kombiba, szintezős futóművel, biztosági extrákkal, tempomattal, klímával, csomagtartóból nyitható plusz üléssorral. Minden megvan ahhoz, hogy egy különc, de mindenki számára titkon irigyelte darabjai legyünk az unalmas utcaképnek. Mert ha van gazdája egy ilyen autónak, rendkívüli módon tudja vonzani a tekintetet. Egyrészt azért, mert elfogytak, eltűntek az utcaképből, másrészt pedig arányai, formavilága a korábbi avíttból klasszikussá, és kortalanná vált. Befektetésnek sem utolsó, hiszen olyan szinten mennek fel az árak, hogy megéri beletenni a forintot, mert pár év múlva, ha összejön a pénz egy tisztességes "eszjúvíra", bizony csinos összeg ütheti a markát a tulajnak. Sacco mester egyik műalkotása az esztétika kinyilatkoztatásának maradandó temploma.

Lexus IS 200 SportCross

Nem maradhat ki a listából a japán különc. Aminek műszerfala olyan, mintha egy sportos karórát néznénk, a hátsó lámpájából pedig egy komplett tuning irányzat nőtt ki, mert mindenki tudja már, mit jelent a "lexus lámpa". Szóval bőven van az autóban egyediség. Sportosságáról pedig jól megrajzolt arányai, szigorú orrkiképzése, és persze a hajtáslánc is gondoskodik. Nem sok az a 150 Le, de jó helyen hajt, így a legkisebb párás, vizes útfelületen indulhat a szolid sederintés. Ne finomkodjunk, mert egy ilyet úgyis ezért vesz az egyszeri benzinvérű családapa. Sok tételt kipipálhat a bakancslistáján, hiszen a világ egyik legjobb váltási érzetét is megkapja, meg lesz neki a hathengeres motorhang varázsa, és a hátsó kerék hajtás apró örömei. Bónuszként pedig a jóleső érzés, ahogy visszanéz rá a parkolóból. Sokat nem tudtam vezeti az IS-t, de az a rövid tesztkör alatt is kiderült, hogy mennyivel finomabb a versenytárs hármas BMW-től, a japánok egyik utolsó bizonyítási vágyaként, így ajánlottak alternatívát a sportos középkategóriában gondolkodóknak. A hangos siker viszont elmaradt. Pedig a minden téren magas színvonal, a parádés váltási érzet, és megbízható működés szentháromságában éreztem magam. Használtan a rozsda mellett az elhanyagolt motor miatt főhet a feje az új tulajnak, ezen kívül csak a japánokra jellemző átlagtól 20-30%-al drágább alkatrész árak jellemzőek, na meg a kevés eladó darab, így tovább tarthat a keresés.

BMW E39 5-ös sorozat kombi sorhat/V8

Az utolsó igazán klasszikus BMW. Még átmenet az őrkorból, és már megvan benne minden olyan extra, ami kell a gondtalan, és kikapcsoló utazáshoz. Egy jó benzines sorhattal, esetleg egy rendkívül ritka V8-as motorral olyan élmény, amire évtizedek után is jó emlékkel gondolhatunk. Nem utolsó sorban befektetésnek sem rossz, hiszen a nagymotoros, jó állapotú autók árai minden évben emelkednek, így csak az állagmegőrzés a cél, és a megelőző karbantartás, amit mindenképpen érvényesíthetünk eladáskor. A világ miden helye rendelkezésre áll a Turingban, és igaz, hogy sosem lesz olyan sportosan elegáns bajor telivér, mint a limuzin, de azért háromnegyedig szinte ugyanaz. És, hogy miét került be a tesztbe? Nos, a napokban elment mellett egy tisztességesen megöregedettet, de még karban tartott, délceg kiállású harminckilences, a háromezres, hathengeres dízelmotorral, és meg kell hagyni, karaktere volt. Magával ragadó volt látni, ahogy vonult. Formák, tekintély, és stílus, no meg a hang. Tehát ez benzinmotor esetében duplán érvényesülhet. Rendkívül ritka a V8, sajnos azt kell, hogy mondjam, hogy Tourig karosszéria kivitelben szinte lehetetlen lesz találni ilyen körítésben, sorhattal nagyobb eséllyel belefuthatunk egy nagymotoros bajor mindenesbe, aminek üzemeltetése nem merül ki a rozsdásodási hajlam megfékezésén, mert költhetünk a drága kettős keresztlengőkaros futóműre, de a CAN-bus rendszerű elektronikai apró hibák is okozhatnak fejtörést. Az utolsó, széria végi Touringok jövőre lesznek húsz évesek, viszont annak idején minden szaklap nagy tisztelettel, és bólintással adózott a széria előtt, szebbet (szerintem) azóta már nem igazán rajzoltak, így ha nagy utazóautót keres a család, és apa a befektetésnek álcázza az autó fenntartására elköltött százezreket, akkor érdemes ebbe az irányba is bővíteni a keresést.

Ford Focus ST kombi és Octavia RS kombi

A lista végérre jöjjön egy-két kakukktojás, hiszen ez a korszak már minden minden téren űrhajó az előzőekhez képest, mert még friss, hamvas: kb. tíz éves, hiszen a harmadik generációs Focusból, vagy Octavia RS-ből készített a gyártó egy olyan autót, ami már a megtervezés pillanatában pont a cikkhez hasonló kérdést zárt rövidre: kell egy családi autó, ami praktikus, de apa is élvezni tudja. 250 Le, négyhengeres benzines turbómotor, dögös kinézet, vadító fényezés. A Focus esetében személy szerint nekem nagyon nagy csalódás volt a harmadik generációja, hiányoltam belőle a tüzet. Talán még a második szódával elment, de az első generációval (amiből aztán főleg a facelift lett a telitalálat) ledobták a design bombát, amit azóta sem tudtak megismételni. Viszont ebben a csomagban már teljesen vállalható az összkép, jók az arányok, sokat dob az autón a nagy felni, és persze az ütős fényezés. De ha nem tetszik a Focus, akkor ugyanebből az ihletésből találhatunk Octavia RS-t, igaz gyengébb motorral, de minőségibb enteriőrrel, és határozottabb megjelenéssel. Nagyon erős motorok, de az elsőkerék hajtás miatt nem adják azt a fajta élményt, amit a feketeöves kanyarvadászok elvárnának. Viszont tény, hogy nem is mindenkinek az ívek fűzése jelenti az élményautózást, szóval ízlések, és pofonok. Ebben az ár kategóriában mélyen a zsebbe kell nyúlni, hiszen a Focus, vagy az Octavia RS esetében kb. 7 millió forinttól indul a kínálat, és fiatalabb évjárat, illetve kevesebb kilométer futás esetén ez felkúszhat a 10 milliós ár sávba is. Bár amikor hét millió forintba kerül egy új autó, akkor egy ilyen teljesítményű, és a mai kor minden biztonságtechnikai, és vezetéstámogató elektronikájával felszerelt autó véleményem szerint semmilyen kompromisszumot nem jelent vadonatúj társaival szemben. De ha erre adjuk a fejünket, ne legyünk naivak, ezeket az autókat pont azért veszik, mert ezt az élményt keresik, így annyival intenzívebben is használják őket, a karosszéria, a hajtáslánc, s a motor alapos átvizsgálásával viszont kizárhatjuk a veszélyesebb hibákat, és biztos, hogy izgalmas igáslóval állhatunk be a garázsba, amivel végre apa is maradéktalanul boldog lesz. 

Fotók forrása: pixabay.com

További autós tartalmakért kövessen minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
- Több mint öt hónap és a szakszervezetekkel lefolytatott tizenöt tárgyalási forduló után egyoldalú....
2024.03.29
Az M3-as autópályán, a keleti országrész felé rendkívül erős a forgalom. Gödöllőtől Bagig 20 km-en....
2024.03.29
A megszokott programok, és a felhőtlen jókedv mellett, idén néhány különleges látványossággal is....
2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..