roncsprémium
Öreg autó, nem vén autó - rohamosan idősödik a magyar autópark, a használt export tovább ront a helyzeten
Elsősorban a kereslet visszaesése, a nemzeti járműipari cégek és a munkahelyek védelme miatt döntött úgy több uniós államban a kormány, hogy a gazdasági válság megjelenése után – 2009–2010-ben – roncsprémium programokkal igyekszik életben tartani az érdeklődést. Hazánkban sem a válság kitörése idején, sem azóta nem avatkozott be a kormányzat az újautó-kereskedelem folyamataiba. A piac idehaza is összeomlott, és a magánvásárlók azóta sem tértek vissza a szalonokba. Ehelyett tíz-tizenöt éves használt, Nyugat-Európából behozott autókat vásárolunk. Ezért javasolta az Autós Nagykoalíció, hogy most már a magyar kormány is támogassa az autócserét.
Knezsik István elnök lapunk kérdésére elmondta, hogy a Romániában 2005 óta sikerrel futó roncsprémium rendszer főbb elemeinek átvételét javasolják. A román rendszer lényege, hogy a bontásra leadott járművekért értékjegyet adnak, majd azt új autó vásárlásakor 900 euróért beszámítják. Egy magánszemély legfeljebb három értékjegyet válthat be, a jegyek szabadon átruházhatók. Romániában 2005-ben indították el a programot, eddig összesen 480 ezer, tíz évnél öregebb járművet vontak ki a forgalomból, és mintegy 239 ezer új gépkocsit vásároltak. Eközben Nyugat-Európában már a korszerűnek nevezett dízelektől is szabadulnának. Boris Johnson londoni polgármester szerint 1000-2000 fontos (400-800 ezer forint) roncsprémiummal kellene támogatni lecserélésüket kevésbé környezetszennyező járműre. Az igazság az, hogy a magas nitrogén-dioxid- és koromkibocsátás miatt a korszerűnek mondott dízelmotorok a közúti forgalomból eredő légszennyezés fő forrásainak tekinthetők.
Jámbor Gyula
Megjelent a Magyar Nemzet 2014. szeptember 20-i számában