oldtimer

Királyi ajánlással

2017.01.31.

Vannak autók, melyek új korukban és veteránként is értékesek, mint például az 1911-es Daimler.

                                                                                                              Fotó: Ocskay Zoltán

Arisztokratikus megjelenés                                                                   

Daimler-tulajdonosnak lenni a múlt század elején is egyet jelentett azzal, hogy az élet mézzel vastagot bekent oldalán töltjük éveinket. Hercegek, királyok, maharadzsák, emírek szerepeltek a gyári főkönyv ügyféllistájában, az itt látható nyitott, négyüléses modellt például Bedford hercegnője, Mary Russel, lord Herbrand Arthur Russel felesége vásárolta. A hölgy egy ideig ornitológiával foglalkozott, majd – megirigyelve kedvenc állatai szabadságát – szenvedélyes pilótává lett. Hobbijával kivívta magának a Repülő Hercegnő nevet, számos repülőversenyt nyert. Hobbija okozta a vesztét, 1937-ben, 71 évesen eltűnt az Északi-tengeren De Havilland Gipsy Moth gépével.

Okerhenger és csúszócsapágy

Az 1911-ben gyártott Daimler különlegessége a motor, amely csúszószelepes konstrukció. A szerkezetet egy amerikainak, Charles Yale Knightnak köszönhetjük, aki újságíróként dolgozott, és 1901-ben vett egy léghűtéses, Knox motoros kisautót. Úgy találta, a zörgő-csattogó szerkezet elcsendesítéséhez a szelepek működésén kellene javítani. Hamarosan megismerkedett egy Bernard Kilbourne nevű üzletemberrel, aki a pénzt adta a munkához. Knight csúszóhüvelyeket készített, amelyeken rések pótolták a szelepeket. A hüvelyek mozgását a motor szabályozta megfelelő vezérléssel. 1903-ban az első motorokat az amerikai Garford cég szerelte autóiba, ám a Knight motorok nem keltettek különösebb feltűnést. Egy újságcikk azonban sorsfordítónak bizonyult. Azt írták a Knight-motoros autóról, oly csöndben gurul az úton, mint egy gumilabda, és ez felkeltette a brit Daimler autógyár elnökének figyelmét.

CAV műszerek

Az 1893-ban alapított Daimler cég közreműködött a konstrukció tökéletesítésében, és megvásárolták a gyártási jogot. Nagy szerencséjükre a walesi herceg, a későbbi VII. Edward életében fontos helyet foglalt el a vitorlázás, a lóverseny, a kártya és a társasági élet minden zajos változata, így érdeklődéssel fordult az automobil felé. Amikor a Buckingham palotában gépjármű-bemutatót tartottak, a kiállított kocsik között két Daimler volt. 1899-ben lord Montague újonnan vásárolt Daimlerén látogatta meg a Highcliffe kastélyban tartózkodó trónörököst. Ez az élmény egy Edward hercegénél keményebb lelket is megingatott volna, nem csoda, hogy a századfordulón a herceg három Daimlert rendelt, ami nagy hatással volt az egész autózásra, mert a brit arisztokrácia hamarosan átadta magát az autózás és az autóvásárlás örömének.

Sebességváltó-, és kézifék-kar

Érdekes fejlemény, hogy később, az 1904-ben szállított Daimlerek kapcsán súlyos kifogásokat emelt a királyi istállómester, és a gyárat az észlelt hiányosságot kiküszöbölésére szólította fel. Rosszul kialakítottnak találták az első sárvédőket, eltört a kormányoszlopot takaró rézcső, kifújt a kipufogó, a lámpa akadályozta a kurblizást, hogy csak néhányat említsünk a kifogások közül. Ezek a momentumok azért is kellemetlenül érinthették a Daimlert, mert a versenytársak minden alkalmat megragadtak a londoni udvar figyelmének felkeltésére. Elsősorban a Mercedes volt agilis, de a Renault ugyancsak próbálkozott.

Pótülések

1909-re számos Daimler kocsi állt a brit királyi ház használatában. VII. Edward mellett Daimleren utazott az új walesi herceg, aki 1910-ben V. György néven lépett a trónra, és több királyi herceg is. Daimleren járt Alfonz spanyol király, a német császár, Sziám királya, s még hosszan folytathatjuk a sort. A Knight-motorok hosszasan kitartottak, s a húszas évek valamennyi elegáns Daimler limuzinjában ezek dolgoztak.

Magyarországon ez az egyetlen működő Knight-motoros kocsi, hasonló Daimler sincs ugyanakkor. Gazdája az olaszi Loschan-gyűjtemény, amelynek alapítója, Loschan Ferenc másfél évtizede vette. Korábban egy hollandiai múzeumban pihent, annak felszámolása után jutott eladósorba.

Landaulet, 38 lóerős telejsítményű motorral

Egy Knight-motoros autó esetén a legfontosabb élmény csakis a hang lehet. A szelepek és a mozgató mechanizmus hiánya okozza a csöndet, ami persze semmivé válik, ha az autó elindul. A kipufogóhang nem különbözik a szokványostól, s a sebesség emelkedésével azt is elnyomja az erőátvitel kerregése, sírása.

Királyi kiváltság volt a száguldás

Miközben a brit automobilizmust gúzsba kötötte a szigorú sebességkorlátozás, 1909-ben a királyi istállómester arról tájékoztatta a rendőrséget, hogy „amennyiben őfelsége a király vagy őfelsége a királyné az autóban tartózkodik, a kocsi számára nincs sebességkorlátozás”.

Bóly, kastélypark és Daimler

Szerző: Ocskay Zoltán

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.12
Szöveges és térképes figyelmeztető előrejelzést adott ki Magyarország területére 2025. 02. 12.....
2025.02.11
Sokan fogják fel az autótartást, mint maszkulin jellemzőt. Ha megfosztják őket a kocsijuktól, akkor....
2025.02.11
Kedden elindult a Tesla Inc. amerikai elektromobilitás-technológiai és energetikai vállalat....
2025.02.11
A Toyota Hino divíziójának ügye a legnagyobb a Volkswagen Dieselgate botránya óta.  ..
2025.02.11
Turbó-fokozatba kapcsolt az építkezés a Hungaroringen: 900 ember dolgozik naponta azért, hogy....
2025.02.11
Közép- és Kelet-Európa talán legszebb fekvésű autógyárában 2023-ban 350 ezer Kia személyautó....
2025.02.11
Sok munkával telt a WRC holtszezonja a japánok gyári csapatának, mivel gyorsan kellett reagálni az....
2025.02.11
Elon Musk amerikai üzletember nettó vagyona idén először került 400 milliárd dollár alá, ami az....
2025.02.11
Volt olyan sofőr, akit a több százezres bírság sem rettentett vissza attól, hogy száguldozzon. És....
2025.02.11
Bombaként robbant a hazai autós társadalomban a hír, hogy legálisan használható LED-es fényforrás a....