E-autók

Kínát megelőzve Hollandia áll az élen az e-mobilitás versenyben

2017.12.01.

Az innovatív autóipar piacon csak Hollandia tudja felvenni a lépést az ázsiai országokkal, ahol Kína vezeti a mezőnyt. Európa komoly lemaradásban van: Ázsiában 2017 első felében kétszer annyi elektromos és hibrid autót adtak el, mint Nyugat-Európában. Ez derül ki a Roland Berger legújabb, autóipari tanulmányából.

A Roland Berger folyamatosan nyomon követi az autóipart érintő jelentős változásokat, melyekről az év elején már tett közzé egy tanulmányt “Automative Disruptive Radar” címen. A radar az adott piac aktivitása, technológia felkészültsége, szabályozási keretrendszere, infrastrukturális helyzete és a fogyasztói érdeklődés tükrében értékeli az országokat. Az ennek folytatásaként 2017 őszén kiadott újabb tanulmány szerint az új mobilitási koncepció gyakorlati megvalósításában Hollandia áll az élen az országok közötti versenyben.

Az értékelési rendszer legfontosabb tényezői közé tartoznak a közösségi mobilitás, az autonóm vezetés, a digitalizáció, az e-mobilitás és mindenekfelett a szabályozási-keret és az infrastruktúra megléte, amely lehetővé teszi az ilyesfajta innovációk létrejöttét. Ezeken a területeken Hollandia vezeti a sort, Németország csak a középmezőnyben található a maga ötödik helyével, míg az Egyesült Államok a tizedik a rangsorban. Ezek a főbb megállapításai a Roland Berger második “Automative Disruptive Radar” című tanulmányának, amelyben tizenegy ország összesen tizenegyezer fogyasztóját kérdezték meg Kínában, Németországban, Franciaországban, az Egyesült Királyságban, Indiában, Olaszországban, Japánban, Hollandiában, Szingapúrban, Dél-Koreában és az Egyesült Államokban.

Főbb változások az első tanulmányhoz képest

Az első tanulmányhoz képest a legfőbb változás a fogyasztói érdeklődésben, a technológiában és a szabályozásban történt. Az iparági aktivitás mellett az előbb említett három kategóriában is az ázsiai országok – Kína, Szingapúr és Dél-Korea – állnak az élen. Szingapúr például csökkentette az autonóm vezetés bürokratikus korlátait és tesztjelleggel bevezette az önvezető turistabuszokat és a vezetőnélküli teherautókat. Ha ezek a próbálkozások sikerrel járnak, akkor a városállam komoly lépést tehet az innovatív forgalom-koncepció felé.  

“A jövőt az autonóm vezetés jelenti – elsőként és legfőképpen Ázsiában” – mondta Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi ügyvezetője. “Míg az olyan országok, mint Szingapúr ráléptek a gázra a törvényhozás terén, addig az olyan hagyományos piac, mint Németország azzal van elfoglalva, hogy csökkentse a dízel ügy káros hatásait.” Mindazonáltal a tanulmány eredménye kimutatta, hogy a felhasználók nyitottak a változásra: a válaszadók 45%-a világszerte érdeklődését fejezte ki az autonóm vezetéssel kapcsolatban.

Az elektromos autók még mindig túl drágák

Az autóvezetők nyitottak az új e-mobilitási fejlesztésekkel szemben. Az összes válaszadó 35%-a tartja elképzelhetőnek, hogy elektromos autót vásároljon magának, de Ázsiában az arány elérte az 50%-ot, egyes ázsiai országokra lebontva pedig a közel kétharmadot.  A nyugat-európai országok esetében ez az adat 30%, az Egyesült Államokban pedig alig 15%. „Ezek a változó preferenciák szintén megmutatkoznak az értékesítési adatokban” – elemezte a helyzetet Schannen Frigyes. „A tölthető hibrid autók és az elektromos autók eladási számai 2017 első felében kétszer olyan magasak voltak Ázsiában, mint Nyugat-Európában, és két és félszer olyan magasak, mint az Egyesült Államokban.”

Ugyanakkor egy dologban az összes országban egyetértenek a fogyasztók: az elektromos autók még mindig túl drágák. A második legerősebb érv az elektromos autókkal szemben a kezdetleges töltési infrastruktúra. A nyugat-európai országok közül egyedül Hollandiában tűnik elfogadhatónak a helyzet. “Habár az értékesítési mutatók a tölthető hibrid és az elektromos autók esetében is csökkentek a támogatások hiányában, az ország kimagasló töltő infrastruktúrával büszkélkedhet” – magyarázta Schannen Frigyes. “Ez pedig alapot nyújt a jövőbeli növekedésnek.”

A szabályozási keretrendszer új lökést adhat az automata vezetésnek

Kína vezető pozícióban van az e-mobilitás és a közösségi autózás területén, így az összetett rangsorban is a második helyen végzett, emellett még további jelentős fejlesztési potenciállal rendelkezik. Schannen Frigyes szerint: “Az e-mobilitásban szerzett vezető szerepe mellett, Kínának minden esélye megvan arra, hogy az autonóm vezetés területén is piacvezetővé váljon.” Az autonóm vezetés elterjedésének egyik alapvető mozgatórugója az adott ország jogi és szabályozási kerete. “Ezen az autópályán pedig Kína halad a belső sávban új autonóm jármű modellekkel a tarsolyában.”

Európa még mindig le van maradva. Bár már vannak önvezető autókra vonatkozó iránymutatások, arról továbbra sincsenek hírek, hogy az egyes típusok mikor lesznek jóváhagyva. “Ha Európa nem akar lemaradni, akkor a törvényhozásnak minél előbb támogatnia kell az új közlekedési koncepciót és az innovatív mobilitási megoldásokat” – mondta Schannen. “Csak így lesz képes növekedni és fejlődni a piac.” 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.20
A kimondottan elektromos buszokhoz tervezett e-SMART City AU56, elnyerte a legrangosabb elismerést....
2024.05.20
Az Automobili Lamborghini hivatalosan is megnyitott egy új bemutatótermet Stockholmban: Svédország....
2024.05.20
A közúti közlekedés biztonságát, folyamatosságát befolyásoló események az Útinform jelentése....
2024.05.20
Még az elektromos ID modellek sportváltozataihoz vezette be a GTX jelölést a Volkswagen, azonban....
2024.05.20
A Li Auto kínai elektromosjármű-gyártó negyedéves bevétele nőtt, profitja csökkent. ..
2024.05.20
A Datahouse adatai szerint 2024 első négy hónapjában 50 ezer 326 új személygépkocsit és....
2024.05.20
Egyes járműveknél fejtörést okozhat, hogy kell-e rájuk kötelező vagy sem, de ilyenkor jön az....
2024.05.20
Segítségnyújtás elmulasztása miatt gyanúsítottként hallgatták ki, majd őrizetbe vették a....
2024.05.20
Nagy Norbert újabb győzelmet aratott a hegyi Európa-bajnokság 5-ös kategóriájában: a címvédő....
2024.05.20
Ismét elindult vasárnap Texasból a Blue Origin űrturistákat szállító kapszulája. ..