siker

Kimagasló nyereséggel zárta a Toyota a tavalyi évet

2023.05.11.

A Toyota nem csupán a világ legnagyobb autógyártója, és legkedveltebb (nem mellesleg legértékesebb) autómárkája, hanem hagyományosan a világ egyik legnyereségesebb autógyártója is. Nem volt ez másként a március 31.-el záruló japán üzleti évben sem: a nyeresége tekintélyes részét innovációra fordító, és immár kilencedik egymást követő évben a legtöbb autóipari szabadalmat bejegyző (2022-ben nem kevesebb, mint 3056-ot) Toyota adózás előtti eredménye 2725 ezer milliárd jen, azaz 19,3 milliárd euro, (6840 milliárd forint) volt. A vállalat ismertette a 2023-as üzleti év eredményeire vonatkozó várakozásait is: az idei évben a Toyota 10%-os profitnövekedéssel, azaz 3000 millárd jen (mai árfolyamon 21,3 milliárd euro) nyereséggel számol. 

A Toyota a március 31.-el záruló japán üzleti évben 37154 milliárd jen, azaz 263,5 milliárd (93257 milliárd forint) értékesítési bevételt generált, ami 18%-os növekedést jelent az előző évhez képest. Annak összehasonlítására, hogy ez mekkora összeg: a legutolsó hivatalos magyar GDP adat 2021-ből 55255 milliárd forint volt (a 2022-es előzetes becslés 66387 milliárd forint). A vállalat adózás előtti nyeresége 19,3 milliárd eurót, adózás utáni nyeresége pedig 17,4 milliárd eurót tett ki, előbbi 9%-os csökkenést, míg utóbbi 14%-os csökkenést jelent.

A növekvő forgalom mellett mérséklődő eredmény oka a profitráta 6,6%-ra csökkenése volt a korábbi 9,1%-ról, ami egyrészt a chip és félvezető hiány valamint az akkumulátorgyártáshoz szükséges alapanyagok tekintélyes drágulásának, másrészt az orosz-ukrán háború gazdasági hatásának (a Toyota beszüntette az egyébiránt kimagaslóan profitábilis oroszországi tevékenységét) tudható be. A forgalom növekedéséért elsősorban az értékesítések növekedése felel a Toyota eladások ugyanis globálisan 7,2%-al, 8,8 millió darabra növekedtek, az eladott Toyota és Lexus modellek száma pedig együttesen elérte a 9,6 milliót. A vállalat minden régióban növelni tudta eladásait (az orosz piac kiesése ellenére is), ebből 2,85 millió volt részben vagy teljesen elektromos (öntöltő hibrid elektromos, plug-in hibrid elektromos, akkumulátoros elektromos és hidrogén üzemanyagcellás elektromos)  ezek aránya így elérte az összesített Toyota és Lexus értékesítések 29,6%-át. Amint az utóbbiakból kiviláglik, a fenti eredmények csupán a Toyota Motor Company és nem a teljes Toyota Csoport eredményeit tükrözik, így még nem tartalmazzák a Toyota két Toyota leányvállalat a Hino Motors teherautó és buszgyártó, valamint a Daihatsu Motor Company budget autógyártó eredményeit. A nyereségesség és a teljes nyereség külső tényezők miatti enyhe csökkenésre ellenére a Toyota továbbra is a világ egyik legnyereségesebb autógyártója maradt.

Dinamikus növekedési várakozások az idei évre

Multitechnológiás stratégiája sikerére alapozva, amelynek az önöltő hibrid elektromos (HEV), plug-in hibrid elektromos (PHEV), akkumulátoros elektromos (BEV) és hidrogén üzemanyagcellás elektromos (FCEV) technológiák mellett immár hivatalosan is részét képezi a hidrogén belsőégésű és a karbonsemleges üzemanyagok (e-üzemanyagok) által hajtott technológia, a Toyota az idei és az azt követő évre is dinamikus növekedésre számít, mind az értékesítések, mind a profitabilitás terén. Ebben szerepet kap majd a vállalat új elnöke, Koji Sato által nemrégiben bejelentett termelési hatékonyság növelési program mellett az akkumulátorgyártási kapacitások növelése is. A vállalat így az idei üzleti évre az összesített Toyota és Lexus eladások mintegy 8,2%-os növekedésével számol, azok így elérhetik a 10,4 millió darabot globálisan. Ebből a Toyota várakozásai szerint 3,84 millió darabot tehetnek ki az elektrifikált járművek (34,9%-os növekedés egyetlen év alatt), ezen belül is 200.000 darabot képviselnek majd az akkumulátoros elektromos modellek, amelyek számra 2026-ra évi 1,5 millióra nő. Ezzel jövőre a részben vagy teljesen elektromos autók értékesítési aránya a Toyota és Lexus eladásokból a tavalyi 29,6%-ról 37%-ra nő majd. Itt érdemes megjegyezni, hogy Európában és így Magyarországon az elektrifikált modellek értékesítései a Toyota márka esetében már most meghaladják a 70%-ot, a Lexus márka esetében pedig közel 100%-ot tesznek ki.

A Toyota tavalyi üzleti eredményeiről és idei várakozásairól Koji Sato elnök-vezérigazgató által megtartott prezentáció teljes terjedelmében az alábbi linken tekinthető meg: TMC's FY2023 Financial Results Press Briefing | Corporate | Global Newsroom | Toyota Motor Corporation Official Global Website

 

Az oldal fő támogatója

 

2023.09.27
Az M0-s autóút déli szektorán az 1-es főúti végcsomópont felé, a 14-es km-nél két kamion ütközött....
2023.09.27
A dabasi nyomozók 48 óra alatt elfogtak két gépkocsitolvajt, és megtérítettek 15,5 millió forintot....
2023.09.27
Egri és tarnamenti focisták, világhírű magyar labdarúgás szakértő, állatbarát, jótékony heves....
2023.09.27
Tíz év után látható ismét Párizsban a Titanic történetét megidéző nagyszabású kiállítás, amelynek....
2023.09.27
Az új generációs Lexus NX szabadidőjármű számos innovatív szolgáltatása, megoldása között szürke....
2023.09.27
Ötödik generációs harci repülőgépek beszerzéséhez kérte a parlament jóváhagyását a román védelmi....
2023.09.27
Tudóscsoport jelentése az UFO-król.   ..
2023.09.27
Egy kamion és egy személyautó ütközött össze az M5-ös autópálya 86-os kilométerszelvényénél,....
2023.09.26
"Volt olyan autós a múlt héten vármegyénkben, aki egy órán belül kétszer került lencsevégre: a....
2023.09.26
14 évesen is jó a hibrid Lexus ..