felmérés
Egyes előítéletek továbbra is fennállnak – különösen ami az autóvezetést illeti: Aargau kantonban „Figyelem, veszély!” jelzi, a hollandok soha nem indulnak el lakókocsi nélkül. A nők pedig amúgy sem vezethetnek jól autót – az összes törzsvendég asztala szerint, tele férfiakkal, akik természetesen tökéletesen vezetnek.
Illusztráció. Fotó: Ford
A Blick legalább az utolsó mítoszt tisztázza – kemény tényekkel és számadatokkal. A baleseti statisztikák az előítéletnek éppen az ellenkezőjét mutatják, például a Szövetségi Közúthivatal (Astra) 2019-es adatai: a svájci 53.528 regisztrált közlekedési balesetnek csak a negyedéért (pontosan 13.915-ért) a női sofőrök felelősek. Vagyis férfiak ültek a volán mögött 34.665 balesetben. A balesetek leggyakoribb okai: túl gyors vezetés, figyelmetlenség, ittas vezetés.
A férfiak egyre súlyosabb baleseteket okoznak
Nem számít, hogy városról vagy hegyi kantonról, német vagy nyugat-Svájcról van szó: Graubünden (490 nő-1577 férfi baleset), Ticino (1036-2369), Vaud (1240-3157) vagy Zürich (3958-9995) – mindenhol a férfiak vezetik a baleseti statisztikákat a nők előtt. A férfiak pedig nemcsak több, hanem súlyosabb balesetet is okoznak (ezért általában többet fizetnek az autóbiztosítóknak, mint a nők), és lényegesen gyakrabban kell leadniuk a jogosítványt: A 2019-ben elkobzott csaknem 80 ezer személyi igazolványból több mint az esetek 80 százaléka férfi volt – kevesebb, mint egyötöde nő.
A jogosítványról egyébként elsősorban a fiatalabb közlekedőknek kell lemondaniuk: a 25-29 évesek érintettek leginkább, őket a 20-24 évesek, illetve a 30-34 évesek követik - nemtől függetlenül.
Illusztráció. Fotó: Generali
A férfiak gyakran vitatkoznak: "Logikusan a férfiak több balesetet okoznak, a nők viszont kevesebbet vezetnek." Nem megfelelő az állítás! A tanulmányok azt mutatják, hogy ma már alig van különbség az egy főre jutó futásteljesítményben – legfeljebb az egyszámjegyű százalékos tartományban. És kevesebb nőnek van jogosítványa – ez sem helyzálló: az Astra legutóbbi, 2017-es felmérésében 2,7 millió nő rendelkezett vezetői engedéllyel, szemben a 3,1 millió férfival. Ez 46-54 százalékos aránynak felel meg – távol a 25-75 százalékos nő-férfi baleseti aránytól.
"Minél súlyosabb egy közlekedési szabálysértés, annál alacsonyabb a nők aránya" - magyarázta Rahel Bieri közlekedéspszichológus a Landbote-nak adott interjújában. Ha szándékos szabálysértésről van szó, szinte csak a férfiak.
A „fiatal, férfi és alacsony társadalmi-gazdasági státuszú” a tipikus közlekedési szabálysértők leírásának. Ha a figyelmetlenség, az alkohol és a kábítószer befolyása közrejátszott, a nők aránya magasabb volt – de szerény szinten. A lényeg az, hogy ha ellenőrizzük a tényeket, az olyan mondások, mint „Nő a volánnál, szörnyeteg” nem csak szexis” - egyszerűen objektíven téves – írja a blick.ch.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!