import

Kifulladóban a „szürkeimport” Oroszországban

2023.12.09.

Egyre kevésbé töltődik fel nem hivatalos kereskedelmi útvonalakon keresztül az orosz autópiac, a párhuzamosnak vagy szürkének mondott import szemlátomást kifulladóban van – mondják orosz autópiaci szakértők.

A forgalomba helyezéskor befizetendő úgynevezett „újrahasznosítási illeték” (olyasmi, mint idehaza a regisztrációs adó) emelkedése, a libikókázó rubelárfolyam és sok más körülmény egyre inkább akadályozza az autók bevitelét külföldről, nyugati szankciók megkerülésével, harmadik országokon keresztül.

Az Avtovzgljad autós portál elemzése szerint jelen körülmények között az autógyártók engedélye nélküli párhuzamos import már nem nyereséges. Erről tanúskodik az is, hogy több kereskedői hálózat tett ilyen értelmű bejelentést, mondván, leállnak az autók behozatalával, mert nem hajlandóak tovább fizetni az árra rárakodó magas közvetítői díjakat.

Szakértők már korábban is azt jósolták, hogy a szürkeimportot lebonyolító kereskedői lánc időleges lesz, amely csak arra jó, hogy „betömje a lyukat” az orosz autóiparra nehezedő szankciós nyomás okozta súlyos helyzetben.  Az effajta behozatal nem tud tartósan gyökeret verni az orosz autópiacon, mert nem stratégiai, hanem taktikai kiutat kínál a nehéz helyzetből.

Maguk az autógyárók is akadályokat gördítettek a nyugati márkák kivonulása után beindult kontrollálatlan kivitel elé.  Az elmúlt hónapokban sorra tették hozzáférhetetlenné a szoftveres szolgáltatásaikat az orosz márkaszervizek és ügyfeleket számára. Emiatt számos gonddal szembesülnek a márkaszervizek. Nem jutottak hozzá például gépkocsik vezérlőrendszeréhez és diagnosztikájához szükséges szoftverfrissítésekhez, problémák merültek fel különféle elektronikai egységek, a sebességváltó, a parkolóérzékelők beállításával, de az autótörténet felhőalapú lekérdezése – kilométeróra-állás, utolsó javítás vagy karbantartás stb. - is lehetetlenné vált, no meg a kulcsmásolat igénylése.

A párhuzamos importnak volt egy másik komoly hátulütője: az ilyen kereskedői csatornákon beszerzett nyugati autókat önerőből kell szervizelni: alkatrészeket és szakembereket kell keresni hozzá. Számos alkatrész beszerzése már-már olyan, mint a kincskeresés, mind a „lelet” ára, mind pedig a beszerzéssel járó erőfeszítések és viszontagságok miatt.  Emiatt a garancia nélküli személygépkocsik karbantartásáért vagy javításáért sok esetben csillagászati összegeket kell fizetni.

De még ennél is sokkal súlyosabb a helyzet a haszonjárművek, illetve teherautók piacán. Ott egy komolyabb javítás vagy alkatrészekre való várakozás nemcsak idegtépő, hanem komoly veszteségekkel is jár. Az általában egy-két napos javítások olyan hosszúra nyúltak, hogy kegyelemdöfésként értek fel a járműveket üzemeltető vállalatok számára.  Különösen nehéz helyzetbe kerültek a közszolgáltatásokat nyújtó cégek. Volt olyan köztisztasági vállalat, amely az összes szemeteskocsi lecserélését jelentette be a lehetetlenné vált karbantartás miatt. Az ilyen járművek piacán izgalmas verseny várható az orosz és kínai gyártmányú haszonjárművek és teherautók között.

Az Avtovzgljad szerint mindent egybevetve a párhuzamos import elhalásával az orosz autópiacon kezd majd visszatérni a kereskedők és a vásárlók között hajdani viszony, ismét életre kelnek az olyan fogalmak, mint a karbantartási és garanciális kötelezettség az autótulajdonosok felé.  

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.17
Raliban és pályaversenyen is Hyundaiokkal tarolt az olaszországi központú csapat. ..
2025.01.17
A Tesla Model Y után a BYD Atto 3 is túllépte a félezer igénylést a cégek zöldautó-beszerzéseit....
2025.01.17
A Tesla 239 ezer autóját hívja vissza az Egyesült Államokban a hibásan működő tolatókamerák miatt. ..
2025.01.17
A magyar vasúti ipar és egyúttal a teljes magyar gazdaság számára is fontos mérföldkő a Stadler....
2025.01.17
Búcsúzunk a VW stílusos modelljétől. ..
2025.01.17
Az autósok mezőnyében a hazai kedvenc Jazid al-Radzsi sikerével zárult a Szaúd-Arábiában....
2025.01.17
Idén novemberben véget ér a Lexus RC F szupersportkocsi, valamint az alapját képező RC kupé....
2025.01.17
A Das WeltAuto 2024-ben egy online, reprezentatív felmérést végzett azon 18 évnél idősebb....
2025.01.17
AZ Atto 2 nevű modell februártól lesz kapható. ..
2025.01.17
2015-ben vezették be a vármegyei autópálya-matricát, amely ezáltal már 10 éve elérhető a piacon.....