lánctalpas jármű

Ki volt az orosz cár és Lenin beszállítója?

2021.11.26.

A legtöbb európai országban már kötelező a téli abroncs, van, ahol a hólánc is, de vannak, akik ennél is komolyabban felkészítették autóját a zord időkre. Sőt, kalandos expedíciókra is.

Hótenger, vagy homoksivatag? A kalandoroknak mindegy, ők akár gépkocsival is teljesítik a küldetést. Ehhez persze még a legerősebb autókat is át kell alakítani, ennek volt nagy mestere Adolphe Kégresse. A francia hadmérnök 26 évesen szegődött II. Miklós szolgálatába, 1905-től volt az orosz cár sofőrje és a Carszkoe Szelóban felépített depó garázsmestere.

A kor sztárépítésze – V. A. Lipszkij - által tervezett négyszáz négyzetméteres alapterületű Art Nouveau stílusú épület már önmagában is látványosság volt, ahogy a benne parkoló járműpark.

Putyilov gyári gépek

Adolphe Kégresse nemcsak a járművek karbantartásáért felelt, de sok újítást is bevezetett, többek között a kemény orosz telekhez igazította az autókat, mert az uralkodó a legnagyobb hóban is kocsikázni akart.

Kégresse tervei alapján és persze a cári udvar parancsára a lánctalpas hójárót a katonai járművekre szakosodott Putyilov gyárban készítették. Az 1910-es évjáratú Lessner-Mercedes nem jól teljesített az első próbákon, de a kormányzott első kerekekre utólag felszerelt sítalpak, meg a lánctalpakkal és segédgörgőkkel kiegészített hátsó hajtott kerekek beváltak.

Adolphe Kégresse 1913. február 28-án benyújtott szabadalmi kérvényét május 7-én 454 881-es számon vettek nyilvántartásba.

A kormánynál Adolphe Kégresse cári sofőr és a jármű tervezője Forrás: Svájci Nemzeti Levéltár

Teszt a Néva jegén

A sí- és lánctalpas technika kombinációját több autónál, például az 1915-ös Russo-Balt modellnél is alkalmazták, és ennek megfelelően építették át az uralkodót szolgáló Packard Twin Six modellt, majd 1916-ban egy Rolls-Royce Silver Ghostot.

A lánctalpas autókat a befagyott Néva folyón tesztelték: a jégen 60 km/órás sebességgel száguldott a Russo-Balt, melynek abroncsait és gumiszalagjait a szentpétervári Triogolnyik üzemben gyártották. Két különleges modellt a 4. rigai autókiállításon is bemutattak.

Sivatagi teszten a Kégresse tervezésű Citroen       Forrás: PSA

Irány haza, a Citroenhez

Kégresse 1917-ben elhagyta Oroszországot, és a francia Citreonnél tervezett félig lánctalpas, félig kerekes modelleket, melyekből 1600-at gyártottak. Ezekkel több expedíció is sikeresen utazott, egyik volt a Marco Polo nyomában megtett 12 115 kilométeres túra, melyen több tudós és baptista lelkész is részt vett 1931. április 4. és 1932. február 12. között.

Kégresse autói olyan helyeken is átvágtak, ahol még ember sem járt korábban, és az általa tervezett sí-és lánctalpas Citroenek minden hóversenyt megnyertek.

A Kégresse által tervezett francia gyártású autókat a Werhmacht is használta.

Szovjet felhasználók

A Putyilov gyárban átalakított cári Rolls-Royce Silver Ghost 1919-től 1924-ig Vlagyimir Iljics Lenint szolgálta, a cárhoz hasonlóan a bolsevik vezér sem vezetett autót, de gyakran használta.

Kégrésse szibériai tapasztalatait később a szovjet traktorok, harci járművek és tankok fejlesztésével foglalkozó NATI intézet is hasznosította: a Naucsnij Avto-Traktor Insztitut tervei alapján készültek a GAZ, URAL ZISz, majd ZIL lánctalpasok.

II. Miklós után Lenint szolgálta a Rolls-Royce                   Forrás: LSB

Tengerentúli próbálkozások

Henry Ford hómobilból is megpróbált tömegautót gyártani, ám az átalakított sí- és lánctalpas T-modellből csak néhány tucat készült.

A Toyota évtizede kínálja svájci ügyfeleinek a Land Cruiser LX Crawlert: a havas időszak beköszöntével félóra alatt le lehet venni a kerekeket és felszerelni a hernyótalpas görgőket. Kerékagyakra szerelt húsz centiméteres átmérőjű fogaskerék hajtja a végtelenített gumi hernyótalpat, míg a többi csak a súlyelosztásban segít, és szabadon fut.

Sarki Mattrack

Bármilyen terepjáró átalakítható, az amerikaiaknál különösen kedvelt a Hummer H2-es és a Chevrolet Blazer, meg a Ford F150-es hernyótalpas változata. Az olasz ThreeMotard motorkerékpár hátsó kerekét cserélte téli tappancsra.

A legismertebb gumihernyótalpgyártó Mattrack Szibériában, Alaszkában és az Antarktiszon is működtet szervizt és vevőszolgálatot. A cég ismertetője szerint eredeti kerekeivel a Hummer is elakad a méteres hóban, a gumihernyótalpas változattal viszont könnyedén átgázol rajta, mert 2,5 négyzetméternyi területre oszlik el tömege, így nem süllyedt el. Az átalakítókészlet ára negyvenezer dollár, ami töredéke egy hagyományos lánctalpas járműnek, mely ráadásul közúton nem is használható.

Lánctalpas Porsche

Renee Brinkerhoff amerikai autóversenyző és a veterán sarkkutató Jason de Carteret navigátor izgalmas kalandba vágott bele, azzal a céllal, hogy felhívják a figyelmet az egyre mélyülő globális gyerekkereskedelem veszélyeire.

A 32 ezer kilométeres Project 356 World Rally tervezett befutója decemberben lesz az Antarktiszon. Az autó pilótája Renee Brinkerhoff korábban már részt vett a Peking-Párizs versenyen és a kelet-afrikai Szafari ralin.

A kiválasztott jármű egy különleges 1956-os gyártású Porsche 356A, melyet másfél éves munkával alakított át Kieron Bradley brit futóműmérnök és extrém felfedező.

Napelemes, sítalpas

Az autó átalakításakor nem csak a hidegre és a hóra készültek fel, hanem arra is, hogy a Déli-sarkvidéken az expedíció tervezett túraidején nem megy le a nap, ezért a karosszériára több napelemet szereltek és leszerelték a feleslegessé váló berendezéseket, ami némi súlycsökkentést jelentett.

Megszabadultak az autó hagyományos kerekitől is, előre sítalpakat, hátra lánctalpakat szereltek, miközben meghagyták a raliversenyekre optimalizált kormányszerkezetet és futóművet, ezzel megmaradt a manőverezhetőség és a rugózás.

Vészhelyzeti légpárna

Speciális fenéklemezt kapott a kocsi, hogy a sítalpak ne fúrják be magukat a mély hóba, de ha mégis, akkor mentésre ott van a kompresszorral felfújható légpárna, mely négy tonnányi tömeget képes megemelni, vagyis elakadáskor kiszabadíthatja a szériaváltozatnál nehezebb Porschét.

A jármű össztömege megnőtt, de nagyobb felületen oszlik el, így a talajnyomás 96 százalékkal csökkent a szériaabroncsokéhoz képest, sőt, a hasonló sarkvidéki expedíciókon szokásos extrém ballonos abroncsokénál is háromszor kisebb. Az autó hajtáslánca és futóműve olyan hidegtűrő kenőanyagot kapott, ami mínusz 50 °C-nál sem fagy meg.

Vészkijárat a 356-oson

Biztonsági okokból megtartották a rali Porsche bukókeretét, hátsó szélvédője vész esetén könnyen kirúgható, a menekülő nyíláson történő kimászás előtt az ülésekből könnyen elérhetők a kalaptartóra rögzített túlélő-öltözetek, kommunikációs berendezések és vízpalackok. Mindent úgy alakítottak ki, hogy egyetlen ember is képes legyen társát menteni, sőt, fel- és leszerelni a kocsiemelő légpárnát.

A takarékosság és tartósság érdekében a Porsche végsebességét 64 km/órára korlátozták.

Lánctalp helyett ballonos kerekek

Több márka is bizonyította, hogy nem kell mindig lánctalpat alkalmazni: a brit Jason de Carteret 2005-ben hatkerekűvel közlekedett a Déli sarkon: a széles ballonú Ford Ecoline mikrobusszal hatvan óra alatt 1200 kilométert tett meg, olykor óránként 330 kilométeres szélben.

A nyolchengeres, 7,3 literes, 215 lóerős teljesítményű motor nyolcszáz literes kerozin tartályból táplálkozott. A De Carteret 1992-ben ezernél több kilométert tett meg motorkerékpárral huszonnégy napa alatt az Antarktiszon.

Hilux karaván

Négy Hilux több mint 4600 kilométert tett meg az Antarktiszon, olykor mínusz 56 Celsius fokos hómérsékleten és 3400 méteres magasságban. Toyota terepjárókkal már megjárták az Északi-sarkot és az izlandi Eyjafjallajökull vulkánt, 2010. november 10. és december 5. között pedig az Antarktiszt, ahol az Indiai Nemzeti Antarktisz és Óceánkutató Központ (NCAOR) tagjaiból álló expedíciót szállította Hilux karaván.

A tudósok a hó kémiai összetételét, a jégtakaró állapotát és az alapkőzet alatti jégréteget vizsgálták. Az autók a Novo légibázisról kiindulva a Déli-sarkon át tértek vissza.

Dél-afrikai darabok

A a dakaros modellekhez hasonlóan ez a négy Hilux is a Toyota dél-afrikai üzemében készült; ez a gyár látja el az európai piacot is. A négy-kerékhajtású Hiluxokat az izlandi 4x4-specialista Arctic Trucks cég alakította át, mindegyik kocsira darut szereltek a súlyos felszerelés és az üzemanyag mozgatására.

A háromliteres, hathengeres D-4D dízelmotorokon a befecskendezési programot a Jet 1A üzemanyaghoz igazították és járműveket extrém hidegre alkalmas folyadékokkal töltötték fel. Átépítették az első és hátsó futóművet, valamint a hajtásláncot, az utastérbe extra fűtőberendezést szereltek be, a váltóba kúszófokozatokat iktattak, és gleccserszakadékokból való mentésre alkalmas csörlőkkel is felszerelték az autókat.

A hóra és jégre fejlesztett ballonos abroncsokat 1,4 bar nyomással használták, ami jóval alacsonyabb, a normál Hiluxok esetében előírt 2,1 bárnál. Előnyt jelentett az autók alacsony fogyasztása, ami extrém körülmények között is 50 liter alatt maradt 100 kilométeren.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.01.28
A Continental büszkén jelenti be a második alkalommal megrendezett, fenntartható anyagokra....
2022.01.28
Romániában a kormány csütörtökön a közlekedési szabályok szigorításáról fogadott el rendeletet,....
2022.01.28
A VW vezérigazgatója, Herbert Diess megfertőződött a koronavírussal és karanténban van. A cég....
2022.01.27
Ma már mindent elural a CO2 és az önvezetés, 40 évvel ezelőtt viszont jó üzletnek tűnt beszállni a....
2022.01.27
A Magyar Autóklub közlekedésbiztonsági kampányt indít a vasúti átjáróban történő közúti balesetek....
2022.01.27
A Vitesco autóipari beszállító több nagy megrendelést kapott a gyártóktól: egy milliárdos....
2022.01.27
A kínai Nio márka megnyitotta a 800. akkumulátorcserélő állomását , ezúttal a Hangzhou városban....
2022.01.27
Azt remélik, az új, i20 N alapú hibrid Rally1-es autóval végre az egyéni bajnoki címet is....
2022.01.27
Egy autómentő kisteherautó és egy személyautó csapódott egymásnak valamivel 14 óra után - írja a....
2022.01.27
A miskolci rendőrök előállították a férfit - írja a police.hu. ..