roncsautó
Szerző: Jámbor Gyula
Minden autóvásárlónak meg kell fizetnie január 1. óta a vagyonszerzési illetéket, függetlenül, hogy Magyarországon vagy külföldön vásárolta. A legalább 20, de akár százezer forintos többlet teher a jármű motorjának a teljesítményével egyenesen, életkorával fordítottan arányos. Az új és a használt magyar rendszámmal rendelkező autók vásárlóit nem érinti a változás, nekik már eddig is be kellett fizetni a vagyonszerzési illetéket. Hasonlóképpen nincs változás akkor, ha legális kereskedő cég a vevő, amely Magyarországra hozta a járművet, honosította, forgalomba helyezte, és eladta a vásárlónak.
A felvétel illusztráció
Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének (MGOE) elnöke szerint a 70 ezer darab külföldről behozott használtautó közül mintegy 15 ezer cserélt ilyen módon gazdát tavaly. Az érdekképviselet vezetője ötezerre becsülte azoknak a magánszemélyeknek a számát, akik saját célra hoztak be külföldről egy-egy használt autót. A fennmaradó mintegy ötvenezer importjármű nem legális körzeműködők, köznyelven nepperek révén került be az országba – mondta Fojt Attila. Ők december 31-ig megtakaríthatták a vagyonszerzési illetéket, mert kettős szerződést alkalmaztak.
Az első, legális szerződésben maguk vásárolták meg a járművet, majd az esetek döntő többségében hamisítottak egy másodikat, amelyben a vevő adatai helyére egy magyarországi magánvásárlóé került. Papíron a hazai magánszemély lett a vevő, ezért megillette az mentesség. Az MGOE elnöke szerint az új szabályzás azzal, hogy kiterjeszti a fizetési kötelezettséget, bezár egy kiskaput, és becslése szerint 10 százalékkal csökkenti majd az országba érkező 15 évnél idősebb személyautók számát.
A nepperek által behozott járművek ugyanis jellemzően az ezredforduló előtt kerültek forgalomba, áruk pedig félmillió forint körül alakul. A vagyonszerzési illeték átlagosan 30-50 ezer forintos összege tehát akár tíz százalékkal megdrágíthatja az érintett járművek árát, ami ebben az árérzékeny szegmensben visszatartó erő. Kérdésünkre, hogy az MGOE együttműködött-e a törvénymódosítást előterjesztő Nemzetgazdasági Minisztériummal, Fojt Attila úgy válaszolt, jelezték a problémát a szaktárcának.
A roncsimport visszafogása nyilvánvalóan nincs ellenére az autóimportőröknek, hiszen 2013-ban csak 56 ezer újautót értékesítettek, míg 70 ezer használt érkezett az országba. Úgy tudjuk, az Autós Nagykoalíció nem lobbizott ebben az ügyben a kormánynál, de az MGE örömmel nyugtázta, hogy idén januárban az eladott darabszám (4374) 19,7 százalékos növekedést jelez a tavalyi hasonló adathoz képest a személyautók, 32,9-t (873) a kishaszon járművek esetében.