vasút
Egy mozdonyvezető képzése számítások szerint mintegy ötmillió forint, időtartama 14 hónap. A költségekben benne van a tanfolyamdíj, a tanfolyam ideje alatt adott fizetés és annak járulékai, az utaztatás, a biztosítás, a tananyag, a helyszínbiztosítás, a műhelygyakorlat, a munkaruha, az eszközök biztosítása, az esetleges szállásbiztosítás. Ebbe az összegbe azonban nem tartoznak bele a további vizsgák és továbbképzések díjai, amelyek olykor féléves ciklusokban követik egymást, amely idő alatt a mozdonyvezetők nem végezhetnek árufuvarozást – mondta lapunk kérdésére Boda János, a GYSEV Cargo vezérigazgató-helyettese, a Hungrail Árufuvarozási Bizottság elnöke.
Mozdonyvezető gyakorol a szimulátoron. Forrás: nyugat.hu
A szakember azt fejtegette, kamiont vezetni talán egyszerűbb megtanulni, mint mozdonyt, így a képzési idő is hosszabb vasúton, emiatt a költsége is magasabb. Mozdonyt vezetni csak akkreditált képzési helyeken lehet megtanulni, sem a MÁV, sem a GYSEV nem ilyen. Az akkreditált képzési helyek díjait a munkáltató fizeti, ám ezentúl a hallgatók munkabért is kapnak a képzés alatt, ami szintén igen jelentős költségelem. Ha a kormányzat átvállalná e költségek egy részét, az a vasútvállalatoknak is kedvező volna, hiszen a képzettség átvihető egyik cégből a másikba, nem vasúttársaságokhoz kötött.
A Hungrail közelmúltban közzétett állásfoglalása szerint a járművezető-hiány a vasúti közlekedésben is kiemelkedő probléma. Megközelítőleg 250 mozdonyvezető kiképzéséhez a vasútvállalatok is számítanának az állami támogatásra, ami az árufuvarozás versenyképességének növelése érdekében elengedhetetlen. Komoly összeget emészt fel ennél a hiányszakmánál a sorozatos továbbképzések költsége – jelezték. Időszerű a képzési rendszer felülvizsgálata is a vasúti közlekedésben. Az egyesület álláspontja szerint az uniós rendeleteket a magyar jogszabályok a kelleténél szigorúbban alkalmazzák, ami jelentős tehertétel mind a munkáltatóknak, mind a munkavállalóknak.
Mint ismert, a kormány augusztus 7-ei ülésén tárgyalta Wáberer György miniszterelnöki megbízott és a közúti fuvarozók egyesületének elnöke javaslatait a logisztikai ágazat versenyképességének növelésére. A kormányhatározat 16 pontban sorolja fel az egyes kormánytagok feladatait és azok határidejét. Ezek között szerepel, hogy a kormányzat ötmilliárd forinttal támogatja a hivatásos teherautó-vezetők képzését. Emellett fokozzák a külföldi fuvarozók ellenőrzését, növelik a bírságokat is, és igyekeznek visszaszorítani a jogosulatlan fuvarozási tevékenységet. Ígéret többek között az is, hogy a fuvarozók adózása a jelenleginél kedvezőbb lesz.
A Hungrail szerint a vasúti árufuvarozásban érdekelt vállalkozások örömmel csatlakoznának Wáberer György javaslatainak többségéhez, mivel azok alágazat-semleges végrehajtása minden magyarországi logisztikai szolgáltató versenyképességét növelné.
A magyar vasúthálózaton is számos külföldi szolgáltató tehervonata közlekedik, amelyektől a hozzáférés nem tagadható meg, amennyiben eleget tesznek adminisztratív kötelezettségeiknek. A vasúti közlekedésben kiemelt jelentősége van annak, hogy a hatóságok rendszeresen és következetesen ellenőrizzék a külföldi szolgáltatók esetében is a műszaki és munkáltatási szabályok betartását – hívta fel a figyelmet az egyesület. Azt javasolják, hogy a büntetések a közútihoz hasonlóan legyenek arányosak az elkövetett szabálysértéssel, és a magyar piaci szereplőkével megegyező hatékonysággal szedjék be ezeket a külföldi szolgáltatóktól is.
Jámbor Gyula
Megjelent a Napi Gazdaság 2015. 08. 22-i számában