járműgyártás

Két éve vezeti a MÁV-ot a Vaslady

2014.07.09.

A közlekedési kormányzat új vezetése mérlegre teszi az állami nagyvállalatok menedzsmentjének teljesítményét, és az alapján dönt a személyi változásokról. A MÁV jelenlegi irányítóinak két évét is áttekintik.

Hóekéző MÁV-mozdony - a céget is ki kell szabadítani a műszaki és pénzügyi adósság fogságából

Nem mindig tiszta, elöregedett járművek, korszerűtlen pálya, többnyire rossz állapotú állomásépületek, gyakran előforduló műszaki hibák, emiatt sűrű késések: a magyar állami vasút nehéz körülmények között kényszerül versenyezni az utasokért, a bevételért, végül is az életben maradásért. Dávid Ilona elnök-vezérigazgató a GYSEV-től vele együtt érkező vezetőtársaival nagyjából ugyanazzal a feladattal szembesült 2012 nyarán, mint az elmúlt két évtizedben minden vasúti csúcsvezető: a vasútvállalat maga előtt görgetett sok száz milliárdos pénzügyi és műszaki adósságát kell csökkenteni úgy, hogy közben a rendelkezésre álló eszközök korlátozottak, ráadásul a napi működést is folyamatosan javítani kellene.

Sikerült-e érzékelhető változást elérni az elmúlt két évben a magyar vasúton? – ezt a kérdést felteszik magukban az utasok naponta, amikor döntenek, hogy a saját autójukba vagy vonatra szállnak, de most felteszi ezt a kérdést az újjáalakult kormány, az új vezetésű Nemzeti Fejlesztési Minisztérium is. A MÁV menedzsmentjének esetleges távozásáról szóló sajtóértesülések kapcsán lapunknak a tárca úgy válaszolt, hogy a napokban eredményhatékonysági elemzést készítenek a felügyeletük alá tartozó állami tulajdonú gazdasági társaságokról. Személyi változásokra akkor lehet szükség – írták –, ha az adott cég teljesítménye az értékelés alapján a vezetői kompetencia hiánya miatt marad el az elvárttól. Az esetleges személycserékről a tárca a következő hetekben tájékoztatja a sajtót és a közvéleményt.

A MÁV helyzete ma sem sokkal könnyebb, amikor az utasokért küzd, de tény, hogy 2012-ben megfordult a korábbi folyamat, az utasszám csökkenése emelkedésbe váltott. Ehhez nyilván hozzájárult, hogy európai uniós pénzből jelentős pályafelújítások kezdődtek, amelyek eredményeként a főváros délnyugati agglomerációjának vasúti szolgáltatása nagyságrendileg javult. A Székesfehérvár felől a fővárosba érkezők ma felújított pályán, alacsony padlós, légkondicionált, internetelérést is biztosító villamos motorvonatokon utazhatnak, a kelenföldi állomás a 4-es metró befejezésével vadonatúj, föld alatti utasterminált kapott, ahol az ingázók közvetlenül átszállhatnak a metróra, villamosra, autóbuszra. A Flirt motorvonatok továbbra is érkeznek, összesen 102 szolgál majd, és ha befejeződik az esztergomi vonal villamosítása, akkor a fővárosi agglomeráció jelentős részén érdemi színvonal-emelkedés várható a szolgáltatásban. A komfortot javítja, hogy nemcsak a vonatokon, de jó néhány állomáson is létesítettek szabad internetelérést, bár az utasok szerint ennek használhatósága bizonyos helyeken meglehetősen korlátozott. Annak azonban sokan örülnek, hogy a jegykiadó automaták és a mobilos, internetes jegyvásárlás elkerülhetővé teszi a sorban állást a pénztáraknál. A főváros környéki fejlesztések ugyanakkor nem feledtetik, hogy a teljes hálózat felén ma is lassújel van érvényben, hogy a regionális vonalakon a menetrend lyukas, a járművek állapota elkeserítő. Reményre adhat okot, hogy sikerrel zárultak az IC+ program prototípusainak hatósági vizsgái, így a MÁV saját gyártmányú személykocsikkal újíthatja meg járműállományát a következő években.
 

Jámbor Gyula

Megjelent a Magyar Nemzet 2014. július 8-i számában
 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.04.24
A kaliforniai székhelyű elektromos járműgyártó, a Lucid felvásárolja az ugyancsak amerikai, ....
2025.04.24
Bárhogy is alakul a következő Miami Nagydíj Lando Norris számára, garantáltan nem fog úgy kirúgni a....
2025.04.24
A Mercedes-Benz  bemutatta az új, eArocs 400 többfunkciós elektromos teherautóját, amelyet....
2025.04.24
A meglévő, kipróbált rendszereket vadonatúj technológiákkal ötvöző, a jelenből formai és....
2025.04.24
A világ autóipara átalakuláson megy át, két fontos változás zajlik egy időben. Egyre nagyobb teret....
2025.04.24
Az Európai Unióban éves összevetésben 1,9 százalékkal csökkent az eladott új autók száma az idei....
2025.04.24
Az elektromos Inster hónapokkal ezelőtti beharangozása után a Hyundai hazai képviselete újabb....
2025.04.24
A húsvéti időszakban jelentősen erősödött a forgalom Magyarország légterében a tavalyi év hasonló....
2025.04.24
Kína megtiltja az autógyártóknak, hogy az "okos vezetés" vagy "önvezető" kifejezéseket használják....
2025.04.24
A brit márka terjeszkedése évi 200 ezer új autóval. ..