elismerés
A Közlekedési Innovációs Díjat a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ Zrt.) és a Közlekedéstudományi Egyesület (KTE) alapította 2019-ben. Az elismerés missziója a közlekedésfejlesztéssel foglalkozó fiatal szakemberek támogatása, az általuk megfogalmazott, a közlekedési ágazat fejlesztésével kapcsolatos előremutató ötletek, innovatív kezdeményezések, tudományos elképzelések felkarolása, a közlekedési szakma utánpótlás-nevelésének, megbecsültségének erősítése.
A közlekedési szakma csúcselismerését 2023. november 16-án ünnepélyes keretek között adta át dr. Bozóky Alex, a NÚSZ Zrt. vezérigazgatója Kővári Ákos építőmérnök, hídépítési irányító tervező, Németh Gábor építőmérnök, szerkezettervező és László Viktor környezetmérnök, környezetvédelmi tervezőnek, akik a „Csökkentett CO2 emissziójú kerékpáros hidak fejlesztése” koncepció megalkotásáért vehették át a díjat.
A nyertes pályamunka egy olyan hídépítési megoldást tartalmaz, amely elterjedése esetén hatékonyan tudná csökkenteni a hazai hídépítéssel és fenntartással járó CO2 kibocsátást, és ezáltal hozzá tudna járulni a klímaváltozás hatásainak mérsékléséhez és az európai klímavédelmi célok eléréséhez is, azzal együtt, hogy kielégíti a növekvő mobilitási igényeket, és a megvalósítása nem kerül lényegesen többe, mint a hagyományos vasbeton hidaké.
A fiatal mérnökcsapat innovatív koncepciójában többek között újragondolta az anyagfelhasználást: egy könnyű acélszerkezetet terveztek, amely anyagául légköri-korrózióálló acélt használtak; a hídhoz mindenképpen szükséges vasbeton-szerkezetek esetében előtérbe helyezték az előregyártást (a helyszíni betonozáshoz képest), és a hagyományos cölöpalapok helyett a síkalapozás felé fordultak, amely során geoműanyagok (georács) használatával az altalajt és a töltésanyagot is bevonták a teherviselésbe.
Összességében elmondható, hogy a teljes életciklus vizsgálata alapján a korrózióvédelmet nem igénylő, időjárásálló-acélból készült híd karbonlábnyoma mintegy 22,4 százalékkal kevesebb, mint hagyományos vasbetonhídé, és megfelelő szerkezetválasztással ekkora mértékű kibocsátáscsökkenés is elérhető.
A fejlesztett hidak egy aktuális fejlesztési projektben már 3 helyszínen is betervezésre kerültek a 45. sz. főút mellett Kunszentmárton és Hódmezővásárhely között épülő kerékpárúton. A projekt megvalósítása során már az építési engedélyek megszerzésénél tartanak.
A pályázók a későbbiekben tervezik egy olyan, a hazai viszonyokra optimalizált – közúti hidak esetén is használható – hídtípus kifejlesztését, amely redukált környezeti terhelés mellett képes a mobilitási igényeket kielégíteni, hozzájárulva az Európai Unió által is előirányzott – a közlekedési szektor kibocsátáscsökkentését célzó – feladatainak végrehajtásához.