Magyar hírek

Keményedünk, keménykedünk?

2013.10.14.

Két hete érdekes előadáson vettem részt, amely során felmerült az autógyári (OEM) bevonatok keménysége is. Ennek kapcsán felmerülhet bennem a szikkadás, száradás, átkeményedés folyamata és az ekkor elkövethető fényezési hibák lehetősége. Ez után már "csak le kellett írni", ami eszembe jutott.

Szerző: Gyöngyössy András     

http://fenyesre.hu/

Nézzük át együtt, ahol külön nem jelzem, ott a 20 C fok a hőmérséklet, általában melegítéssel gyorsítható a folyamat. Alapvetően kétféle anyagot használunk, egy illetve kétkomponensűt (úgy festéknél, mint fillernél, alapozónál, lakkoknál, az alábbiak általában érvényesek. Azonos körülmények között a vékonyabb 1K anyagok gyorsabban működnek, hamar elpárolog a hígító így leszárad, de a rétegvastagság vékonyabb. A 2K anyagok, melyekbe edző kell, hamar leszáradnak, a hígító innen is elpárolog (hiszen feladata csak a szórásképes viszkozitás biztosítása), de a vegyi folyamat, a kötés, több időt vesz igénybe, azonban vastagabb rétegben felszórhatók, a kötés lezajlik akkor is, ha a következő réteg fedi.

Szikkadási idő

Időrendben ez az első. Ekkor a rétegben lévő oldószertartalom 70-80 %-a távozik, ezt követően lehetőség nyílik a következő, azonos anyagréteg felhordására. Ennek időigényét percekben mérik, általában 5-20 perc között van, anyagtól függ, általában a festék dobozán megtalálható piktogram mutatja, alatta feltüntetve az időszükségletet. Ennek be nem tartása súlyos hibák megjelenését generálja. Íme a piktogramja, mely nem összetévesztendő a későbbi fázissal.

Porszáraz felület

ez gyakorlatban azt jelenti, hogy a szálló por már nem ragad a felületre, azonban még megfogni nem illik, a ráhulló vízcsepp tartósan megmaradó nyomot hagy. Ez a szórást követő egy-két óra, 1K anyagoknál gyorsabban, 2K anyagoknál lassabban elérhető állapot.

Fogásbiztos felület

Ekkor már mehet a karosszériáshoz, összeszerelésre, bátran meg lehet markolni az elemet. A felület keménynek tűnik, azonban távol áll még a teljes átkeményedéstől. A dobozokon piktogram jelzi ezt a stációt, akár külön megadva, hogy infrasugárzó vörös lámpával melegítve, mennyi idő alatt lehet elérni.

 

 

 

 

 

 

 

 

Polírozható keménység

Ez később következik be, mint a fogásbiztos felület. Ellenőrzésére bevált eljárás, ha a felületre 5-10 másodpercre rászorított hüvelykujj már nem hagyja a felületen a bőrredők mintázatát. Ha csiszolással el kell távolítani egy réteget (narancsosság, szemetes fújás) érdemes megismételni az ujjlenyomat próbát, lehet, hogy az alsó réteg még puha. Általában itt már átadásra kerül a gépkocsi.

Teljes átkeményedés

Ez még további heteket (!) vesz igénybe, hőmérséklettől függően. Ez alatt az idő alatt csak olyan viasszal kezelhető a felület, amely a felületből még kifelé igyekvő kósza oldószergőz buborékokat átengedi. A Farécla sikeres Wax Topja még nem használható. Nem hivatalos forrásaim szerint az autógyári bevonatok is csak egy év múlva érik el a teljes keménységüket. Ez magyarázhatja, hogy általában fiatalabb, sötét színű gépkocsiknál jelentkezik a hologramosodás, ha polírozzák. Ezek napsugárzás és/vagy a meleg hatására szabályosan vissza tudnak puhulni, így a bevonat érzékenyebbé válik. A napjainkban már ritkán használt 1K festékek átkeményedése sem rövid, a Neolux-szal javított autóknál aranyszabály volt, hogy egy hónapig a mosás is tilos, hogy a puha réteg ne karcolódjon meg.

Az 1K és a 2K anyagok keményedési görbéjén látható, hogy az 1K az idők végezetéig keményedik, így 10 év után egy kőfelverődés meg tudja úgy repeszteni, mintha rideg üveg lenne, csillag alakban . Ezt követően a víz beszivárog a festék rétegek alá és elkezdi aknamunkáját, melynek eredményeként néhány hónap múlva egy féltenyérnyi helyen leesik a bevonatrendszer, feltárva az alatta lévő rozsdás lemezt. Ezt csak üveg sérülésével tudtam illusztrálni, íme:

Na ugye látott már ilyet?

A 2K bevonat rugalmasabb, pontszerű sérülést okoz a relatíve puha anyagon, de a sérülés nem terjed (annyira).

Hiába no, a zsebkés pengéje is vagy kemény, akkor ne használjuk feszegetésre, mert elpattan, vagy lágy, akkor meg hamar veszti élét. Nincsen tövis, rózsa nélkül!

A szikkadási, száradási idő be nem tartása hibaforrás is lehet.

Az elkészült bevonaton jelentkező gázosodás, a buborékok jelzik a kapkodást vagy a meleg időt, ekkor több időt kell hagyni az oldószerek elpárolgására, különösen vastag réteg esetén. Nagyítóval megnézve, sokszor látható a zárt vagy nyitott (félig kijutott már...) buborék. Nyári melegben lassú hígítót vagy edzőt kell használni, mert a 40 fokos hőséget macerás a műhelyben csökkenteni. A nagy meleg hatására a felület lezár, így a buborék benn marad.

 

Hasonló játszódik le, ha a poliészter fillert/alapozót zárja le valaki kapkodva, vagy nagy melegben, vagy fűt rá kamrában túl hamar. A túl vastag lakkrétegben is láttam már belefagyott buborékot. Az oldószer előbb vagy utóbb, de ki fog jönni, utat tör magának, íme:

A színtelen lakk leválása szokott borsot törni a szakember orra alá, ennek több oka is lehet, például a túl vastagon fújt színtelen lakk is leválást okozhat, de felmerülhet idegen hígító vagy edző használatának gyanúja is. Az okok között szerepelhet a túl gyors szárítás, a túl sok réteg, a szikkadási idő be nem tartása, vagy ugyancsak a túl meleg környezeti levegő (júliusban, kora-délután....).

 

 

 

 

Bázisfestéket több óra állás után felül-lakkozni szintén rizikós, ezt a design-fényezők többször tapasztalhatták. Ekkor érdemes P2000 nedves papírral finoman felérdesíteni a felületet, így előállítani a lakk tapadására alkalmas felületet.

Keménység mérése

 

Elfogadott mérési mód a ceruzás keménységmérés, ez még javítóműhely körülményei között is alkalmazható. A laborkivitel szerint befogószerkezetben kerül rögzítésre a grafit ceruza sorozat 6B-től (puha) a 9H-ig. A ceruzák hegye P400 csiszolópapíron hegyesre van kialakítva, majd a készülék segítségével egyenletes terhelés mellett, 45 fokos szögben vonalat húznak a festett felületen.

Kendővel letörölve a felületet, a puha ceruzák nyoma eltűnik és a keményebb ceruzák nyoma megmarad karcként.

Az első nyomot hagyó ceruza jelölése mutatja a felület keménységét. Ennek megfelelően a 2H-s bevonat keményebb, mint a 1B-s.

Labor körülmények között a 45 fok sem kérdés, és a nyomóerő sem, ennek a kocsinak használatával.

Nem hivatalos forrásaim szerint az autógyári bevonatok elvárt keménysége 2H, ez alatt gyanakodni lehet a gyári hibára, amely leginkább az alacsony fokon végzett hőkezelés következménye lehet, hiszen a gyári bevonatok hőkezelése 160-180  C fokon történik.

Remélem hasznosnak tartja eszmefuttatásomat.

Amennyiben észrevétele van, szívesen fogadok minden jobbító szándékú kiegészítést.

Gyöngyössy András     

http://fenyesre.hu/

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.04.27
A kétszeres világbajnok eddig 13 gyorsaságiból 12-t nyert meg, és fölényesen vezet egy nappal a....
2025.04.27
Kigyulladt egy személyautó trélere az M5-ös autópálya Budapest felé vezető oldalán, Balástya....
2025.04.26
Több mint négymillió utassal zárult a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér első negyedéve. ..
2025.04.26
Elképzelhetetlenül gazdag a termékpalettája az egyre nagyobb tekintélynek örvendő Sanghaji....
2025.04.26
A tavalyi idényben megszerzett újonc bajnoki cím után idén az összetett pontverseny élére tör....
2025.04.26
Burgenlandban az elmúlt öt évben több mint 12 000 nyúl pusztult el az utakon. Az Osztrák....
2025.04.26
A BMW a világ legnagyobb nemzetközi autószalonján rántotta le a leplet új nagyteljesítményű....
2025.04.26
Jól megy sokaknak Magyarországon, számos nagyon drága luxus- és sportautó talált gazdára. Nézzük,....
2025.04.26
A 2024-es győzelem után a MINI John Cooper Works és a Bulldog Racing 2025-ben is visszatér a Zöld....
2025.04.26
A határ előtt állandósult a több kilométeres kocsisor, máshol egy baleset okozott súlyos....