Continental
Portálunk is beszámolt arról, hogy 2022. október elején jelentették be, vezetéstámogató és automatizált járművezető megoldásokon dolgozó egységgel bővíti szoftverfejlesztési tevékenységét a Continental Szegeden. Ugyanekkor együttműködési megállapodást is kötött a Szegedi Tudományegyetemmel. A helyi szoftvermérnökök feladata a mesterségesintelligencia-alapú fejlesztéshez szükséges adatok előkészítése, feldolgozása, az ehhez kapcsolódó eszközök és keretrendszerek, valamint beágyazott rendszerek kidolgozása.
Sajtófigyelem a szegedi Ar Hotel előtt.
Az újonnan felvett fejlesztők az első időszakban távmunkában dolgoznak majd, de a cég célja, hogy a 40 fősre tervezett csoport számára később saját irodát alakítsanak ki Szeged belvárosában – mondták akkor. Azóta ez február végi esemény volt a Continental első sajtónyilvános jelentkezése a Tisza-parti városban, ahol az is kiderült, hogy néhány kollégát már felvettek és változatlan távlati cél a 40 fős szegedi létszám.
A programon résztvevő újságíróként lehetőségünk volt beszélgetni a mesterséges intelligenciával segített vezetéstámogató rendszerekről, és utasként néhány perces tesztautózásra is elvittek bennünket. Ezen a mozgalmas belvárost és a kissé csendesebb rakpartot érintő körön a “jobb egyben” testközelből megtapasztalhattuk a tesztautó környezetszenzorokat és algoritmusokat bemutató demóját.
Amikor a jobb egyből hátranézett az újságíró, belátott a csomagtartóba, ami kalaptartóig tömve volt időnként villogó műszerekkel, számítógépekkel. Autónk a kamerás felismerést tesztelte, gyűjtötte a pillanatfelvételeket óriási mennyiségben, és mindenre dobozt rajzolt, amit látott, legyen az kerékpáros, gyalogos vagy autó.
Ezt az autót csak dedikált sofőr vezetheti.
A tesztút során dr. Nemes Csaba, a Continental Autonomous Mobility Hungary Kft. szegedi csapat felépítéséért felelős vezetője végig magyarázott, illetve válaszolt kérdéseinkre. A környezetérzékelést bemutató, általunk próbált autó a vállalat által fejlesztett önvezetést támogató kamera- és feldolgozóegységekkel volt ellátva.
- Az autót aktívan alkalmazzuk a fejlesztési ciklusban annak érdekében, hogy megbizonyosodjunk technológiáink alkalmasságáról a mindennapi felhasználás során. Mivel a forgalmi közlekedés egy rendkívül összetett folyamat, a vezetést segítő rendszerek a környezetérzékelésre többnyire mesterséges intelligencia alapú technológiát alkalmazunk – mondta dr. Nemes Csaba. E technológiák közül kettőt mutattak be Szegeden: ezek a szemantikus szegmentáció és az objektum detekció, melyek a gépi látás elterjedt módszerei.
Nemes Csaba mutatja a kalaptartóig műszerekkel tömött csomagtartót.
„A szegmentációs technológia a kamerából beérkező kép minden egyes pixelét egy kategóriába sorolja, és így a környezet egy szemantikus reprezentációját adja. Olyan kategóriákat képes felismerni, mint például a járható útfelület, járda, gyalogosok, biciklisek, járművek, oszlopok, zöld terület és épületek. A kategóriákba sorolást a képernyőre kivetítve különböző színekkel szokták jelölni, hogy az emberi szem részére is könnyen értelmezhető legyen.
Az objektum detekció a közlekedésben résztvevő objektumok pontos helymeghatározására és kategorizálására összpontosító technológia. A kamerából beérkező képeken mintákat és formákat keres, amely által lokalizálja és azonosítja a közlekedés résztvevőit. Például a gyalogosokat, motorosokat, személy- és teherautókat, valamint az útjelző, a kiegészítő és közlekedési táblákat. A képernyőre kivetítve azt láthatjuk, hogy a rendszer színkódolt kereteket – dobozokat – rajzol az objektumok köré, ezek lehetnek négyzetek vagy téglatestek attól függően, hogy milyen szögből észleli azokat.”
Minden újságírót elvittek egy körre az autóval.
Mindkét gépi látási módszer elengedhetetlen a háromdimenziós környezetmodell létrehozásához, ezekre alapozhatók később a különböző automatizált járművezetési funkciók.
Continental Autonomous Mobility Hungary
A Continental Autonomous Mobility Hungary képviseli a technológiai vállalat autonóm mobilitási tevékenységeit Magyarországon. A budapesti Mesterséges Intelligencia Fejlesztési Központ 2018-ban indult útjára, majd ez 2022 szeptemberében Alkalmazásfejlesztési Központtal egészült ki. A 2022 őszén ezekhez kapcsolódó szegedi és debreceni tevékenységével a Continental megkezdte országos szoftverfejlesztési hálózatának létrehozását a vezetéstámogató és automatizált járművezetéshez kapcsolódó technológiák fejlesztésére. Ezzel a lépéssel tovább erősítik magas hozzáadott értéket képviselő tevékenységüket a kutatási és fejlesztési területen, hozzájárulva a biztonságos és fenntartható mobilitás erősítéséhez világszerte. Olyan új generációs szoftvermegoldásokat fejlesztenek, amelyek érzékelik és megértik a jármű környezetét, valamint biztonságossá és megfizethetővé teszik a vezetéstámogatott és automatizált járművezetést. A munka hozzájárul a Continental Vision Zero törekvéséhez, amely a világ útjain naponta bekövetkező halálos balesetek felszámolását tűzte ki célul.
Felirat a Continental kamerás autójának oldalán.
Fotók: szerző/Continental
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!