Continental

Közút készült a Continental abroncsaiból

2013.10.31.

Elkészült Magyarország első, 8,4 km hosszúságú gumibitumenes aszfalt útszakasza Jánoshida és Jászboldogháza között. A 3121-es számú úthoz kapcsolódó beruházás az első az országban, melynek során ilyen nagyságrendű útszakaszra került gumibitumennel kevert kopóréteg. A felhasznált 45 000 kilogramm gumiőrleményhez a Continental által begyűjtött 10 000 darab gumiabroncsot hasznosította újra a kivitelező.

„A Continental környezetvédelmi politikájának kulcsfontosságú pontja a feleslegessé vált gumiabroncsok begyűjtése és újrahasznosítása. Az Euro-Novex Kereskedelmi és Szolgáltató Kft.-vel, valamint az Euro-Rubber Hulladékhasznosító Kft-vel több éve működünk együtt, ez a beruházás is a közös munka eredményeként valósulhatott meg” – mondta el Rábai Dániel, a Continental Hungaria Kft. ügyvezetője. Hozzátette: A gumiőrleményt egyre szélesebb körben használják fel az útalaptól kezdve az autógyártáson és a gépjárművek gumialkatrészein át, a magas műszaki igényt kívánó termékekhez, a futó- és sportpályák, valamint játszóterek burkolatáig. A jövőben pedig egyre nagyobb arányban kerülhet majd „újragumi” az új abroncsokba is, ez a terület azonban még fejlesztésre szorul.

Rövidebb fékút, időtálló útfelület

A gumibitumen a normál bitumenes úthoz képest több előnyös tulajdonsággal is bír. Gumibitumennel kevert útszakasz esetén hosszabb élettartammal és kisebb fenntartási költséggel lehet számolni, a felület viselkedése pedig minden hőmérsékleten jobb, mint a normál bitumené. Ezáltal nő az útszakasz terhelhetősége, nyáron kisebb a nyomvályúsodás, kevésbé repedezik és ellenállóbb az alacsony hőmérsékleten kialakuló húzófeszültségekkel szemben. Mivel a gumibitumen az ásványi anyagokhoz kiválóan tapad, így csökken a kátyúk kialakulásának esélye. A felület további fontos tulajdonsága, hogy alacsonyabb menetzaj érhető el vele és rövidebb rajta a fékút is.

Komoly lehetőségeket kínál a gumibitumen


Sziráki Károly, az Euro Rubber Hulladékhasznosító Kft. tulajdonosa elmondta: a közeljövőben a Continental részére begyűjtött gumiabroncsok jelentős része kerülhet majd a feldolgozást követően az utak kopórétegébe. Egy-két éven belül a gumibitumennel kevert aszfalt utak építése mindennapi gyakorlattá, az útépítésre kiírt pályázatok részévé kell, hogy váljon. Gazdasági, környezetvédelmi érdeke az országnak, magasabb komfortérzet, alacsonyabb fenntartási és üzemeltetési költség a gépjárművezetőknek. Lehel Zoltán, a Duna Aszfalt Kft. képviselője pedig arra hívta fel a figyelmet, hogy a speciális aszfaltkeverék kísérleti gyártásának és alkalmazásának tapasztalatai azt mutatják, komoly lehetőségek rejtőznek a gumibitumen felhasználásában. 

 

Az oldal fő támogatója

 

2023.09.21
Miért csak mostanában hallunk új dolgokat a Mitsubishiről, és hogy alakul nagy visszatérésük az....
2023.09.21
Elhunyt dr. Kovács Ferenc, a közlekedéstan győri professzora - közölte a Széchenyi István Egyetem. ..
2023.09.21
A Chemnitzi Műszaki Egyetem autószakértői arra számítanak, hogy a Kínából érkező import jelentősen....
2023.09.20
A Reuters cikke szerint a Tesla rejtett csoportot hozott létre, hogy elhallgattassa a hatótáv-....
2023.09.20
A brit kormány öt évvel elhalasztotta a belsőégésű motorral felszerelt új járművek értékesítési....
2023.09.20
Van, hogy a praktikum fontosabb, mint a szépség. Így van ez a 21-dik század Honda Motocompojánál is....
2023.09.20
Egy autós fedélzeti kamerája rögzítette azt felvételt az M0-son, kedden kora délután, amelyen....
2023.09.20
Én vagyok a rút kiskacsa. Eleinte sokan csúfoltak, kinevettek. Billegve jártam, csetlettem-....
2023.09.20
A hip-hopban az egyik legtöbbet említett autógyártóként a Lexus is szerves része lett annak az....
2023.09.20
Augusztusban tovább nőtt az új autók forgalomba helyezése az Európai Unióban, immár sorban a....