Ford

A jövőt mutatja az új Ford GT digitális műszere

2017.01.15.

– A repülőgépek és versenyautók üvegfelületű cockpitjéhez hasonlóan a vadonatúj Ford GT-ben is egy digitális műszer-kijelző uralja az autó műszerfalát, amely gyorsan és egyszerűen közvetíti az információkat, automatikusan igazodva az öt különleges üzemmódhoz.

Az innovatív, 10 colos műszer-kijelző hatalmas előrelépést jelent az eredeti Ford GT-ben alkalmazott megoldás helyett; abban az autóban még egy sor általános rendeltetésű analóg műszer, kapcsoló és gomb uralta a műszerfalat. - A nagy teljesítmény kiaknázásához kulcsfontosságú, hogy a vezető tökéletesen összpontosíthasson - magyarázta el Jamal Hameedi, a Ford Performance főmérnöke. “Ezért a GT-hez egy letisztult digitális műszer-kijelzőt terveztünk, ami a kiválasztott üzemmódtól függően mindig azokat az adatokat mutatja, amelyek hasznosak és fontosak az autó vezetőjének.”


A Ford mérnökei és dizájnerei által megalkotott legmodernebb, 10 colos digitális műszer együttes személyre szabható, elegáns, és az egyes üzemmódokhoz tartozó adatok kiválasztásával lehetővé teszi, hogy a vezető a megfelelő információk alapján gyorsan és hatékonyan hozhasson fontos döntéseket, tökéletesen kiaknázva a Ford GT képességeit. A program különleges lehetőséget kínált a kijelzők újragondolására, még plasztikusabban megmutatva, milyen lehet majd egy kommunikáló autó, és előrevetítve a Ford-modellek jövőjét.

Az első ötletek kipróbálásához a Le Mans győztesét, Scott Maxwellt meghívták a Ford GT szimulációs laboratóriumba, hogy mondja el a véleményét. Maxwell azt javasolta, hogy változtassák meg a fordulatszámmérőt, mert így a periférikus látással jobban követhető, hogy mikor pörög el az EcoBoost® V6-os motor a vörös mezőbe. Az is a versenypilóta ötlete volt, hogy a teljesítménnyel kapcsolatos információk milyen fontossági sorrendben jelenjenek meg.


A képre kattintva videó indul

Az öt üzemmód egyszerűen kiválasztható a volánra szerelt gombokkal, így az autós a tekintetét mindig az úton tarthatja, és egy pillanatra sem kell elengednie a kormánykereket. Minden üzemmódhoz másféle információ-csoport tartozik, attól függően, hogy az adott szituációban melyek a legfontosabb adatok – így a képernyő is ennek megfelelően rendeződik át.


A Normal üzemmódban az adatok célszerű, praktikus elrendezésben láthatók. A grafikus megjelenítés egyszerű: a középen elhelyezett nagyméretű sebességmérő jobb oldalán a sebességfokozat-kijelző, baloldalt felül pedig az üzemanyagszint és a hűtőfolyadék hőmérséklete olvasható le. A hokiütő formájú fordulatszámmérő alacsonyabb tartományai kissé tömörítve jelennek meg, mivel ez a rész nem igazán érdekes a vezető számára. A műszeren a 3.000-7.000 1/perc közötti fordulatszám-tartomány a domináns; ez jelenik meg leglátványosabban a kijelző felső részén


A Vizes út üzemmódban a képernyőn nagyjából ugyanolyan elrendezésben jelennek meg az adatok, mint a Normal beállításban, ám a grafika kékre vált, ezzel is utalva a ‘nedves padló’ táblákra. A sebességmérő alatt megjelenő grafika is a nedves aszfalt csillogását idézi, emlékeztetve a vezetőt a kiválasztott üzemmódra


A Sport üzemmód fontosságuk szerint rendezi az információkat. A leghangsúlyosabb adat a középen megjelenített fokozatválasztás, amitől jobbra, kisebb méretben látható a sebesség. A grafika színe agresszív narancssárgára vált; a legtöbb tesztvezető számára ez az ajánlott beállítás


A Versenypálya üzemmódban a kijelző fekete hátteréből élesen tűnnek elő a szöveges és grafikus információk; a vörös színű grafikai elemeket a szem könnyebben megtalálja a száguldó autó képernyőjén. A kiválasztott sebességfokozat és a motor fordulatszáma jól látható, nagyméretű számokkal jelenik meg, jobboldalt alul pedig egymás alatt sorakoznak a hűtőfolyadék hőmérsékletét, az olajnyomást, az olajhőmérsékletet, az üzemanyagszintet és a még megtehető távolságot mutató adatok; e két utóbbi közül az elsőt százalékban, a másodikat pedig pontos értékkel jelzi a rendszer


A V-Max üzemmód kiválasztásával egy egészen másféle, célirányosabb és letisztultabb kiosztást lát a vezető. A kifejezetten a végsebesség elérésére optimalizált beállításban a nagyméretű, középen megjelenített sebességmérő dominál, a fordulatszámmérő pedig vékony csíkként jelenik meg, hogy a lehető legkevésbé vonja el a figyelmet. A hűtőfolyadék hőmérséklete, az olajnyomás, az olaj hőmérséklete és a turbónyomás mértéke jobboldalt olvasható le, az üzemanyag szintje pedig baloldalt fent látható

- Rengeteg időt töltöttünk azzal, hogy mindent tökéletesen rendezzünk el - mondta Nick Terzes, a Ford GT vezető mérnöke. “Az eredmény egyszerűnek tűnhet, ám éppen az ilyen letisztult tökéletesség megvalósítása jelent komoly kihívást.” Joey Hand, aki a Ford GT volánja mögött aratott győzelmet Le Mansban, nagyon élvezte a különféle üzemmódokhoz tartozó kijelző-változatokat, amikor nemrégiben ellátogatott a Las Vegas Motor Speedway pályára. “Ez a műszer pontosan azt mutatja, amit látni akarok – és pontosan akkor, amikor szükségem van rá,” nyilatkozta. “A srácok remek munkát végeztek!”
 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.06
Tovább fokozza régiós terjeszkedését az AutoWallis Csoport, miután nemzetközi üzletfejlesztésért....
2024.05.06
Összesen 14 külföldi állam magyarországi külképviseletének 26 vezető tisztségviselőjét, köztük négy....
2024.05.06
„A MINI Aceman egy erős egyéniség, saját fiatalos jegyekkel a MINI új modellcsaládján belül. Önálló....
2024.05.06
Mintegy 10 perc alatt töltötték 10-ről 80 százalékra a Polestar 5 prototípusát az új szilícium....
2024.05.05
Egy elektromos autó használata csak akkor klímasemlegesebb, mint egy belsőégésű motoros autóé, ha....
2024.05.05
Két gyermek életveszélyesen megsérült egy közlekedési balesetben Ceglédnél vasárnap - közölte az....
2024.05.05
Ennél nagyobb átalakuláson autó nem is eshet át, mint a többszörös Le Mans-i győztes hibrid Porsche....
2024.05.05
A vitorlázó gép a Turócszentmártonhoz tartozó Tomčany melletti, az Aeroklub Martin polgári társulás....
2024.05.05
Ma már alap, hogy az autóra ötvenezres garanciát adnak. Az első autóknál nem volt természetes a....
2024.05.05
Az egykori Győri Keksz- és Ostyagyár vezetőjének tiszteletére emléktáblát avattak a Széchenyi....