vasút

Jövő nyárra újra járhatnak a vonatok Szeged és Szabadka között

2021.08.23.

A csongrád-csanádi megyeszékhely és Szabadka között teljes hosszban megújuló vasúti összeköttetés magyarországi szakaszának munkáira 41 milliárd forint forrást biztosított a kormány.

- A jövő nyárra közlekedésre alkalmassá válik a Szeged és Szabadka közötti vasútvonal – mondta Szijjártó Péter június elején Belgrádban. A külügyminiszter hansúlyozta, a szerb féllel megállapodott arról, hogy tovább bővítik a két ország közötti összeköttetést, és segítik a határon történő átjutást. A jövő nyárra közlekedésre alkalmassá válik a Szeged és Szabadka közötti vasútvonal.
 
A szabadkai állomás
 
A 13,3 kilométeres Szeged-Röszke vasútvonal átépítésével és villamosításával az érintett nagyvárosok, regionális központok elérhetősége javul. A közel 41 milliárd forinttal támogatott beruházás további haszna, hogy megfelelő minőségű kerülőutat kínál majd a Budapest-Belgrád korszerűsítés miatt szükséges vágányzár idejére - közölte a szakminisztérium.
 
A közlekedési infrastruktúrafejlesztések jelentős szerepet tölthetnek be Magyarország határmenti területeinek gazdasági-társadalmi fejlődésében, az egykor természetes egységet képező térségek összekapcsolásában. - A kormány friss döntése szerint idén és jövőre összesen 40,9 milliárd forinttal járul hozzá a Szeged-Röszke vasúti vonalszakasz felújításához, villamosításához - közölte a szaktárca július végén.
 
Röszkénél is újra járnak majd a vonatok
 
A jelenleg 60 kilométeres sebességű közlekedésre alkalmas pályaszakaszon 80-120 kilométerrel járhatnak majd a vonatok. A vonalat villamosítják, vonatbefolyásoló, távvezérlő és biztosítóberendezéseket telepítenek. Röszke állomás vágányhálózatát korszerűsítik, az új megállóhelyen, Szentmihálytelken is magasperon, esőbeállók, P+R és B+R parkolók épülnek. - A fejlesztés összekapcsolódik a szerbiai oldalon, Horgostól Szabadkáig zajló felújítással. A személyszállítás színvonala így érdemben javul Szeged és az észak-bácskai települések között - áll a közleményben.
 
Az ITM a napokban megjelent kormányhatározat értelmében támogatási szerződést köt a MÁV-val a projekt megvalósításáról. A vasúttársaság korábban feltételes közbeszerzési eljárást folytatott le a kivitelezésre. A nyertes vállalkozóval aláírt szerződés a szükséges forrás rendelkezésre állásával hatályba lép. A tervezési és építési munkálatok várható időigénye 14 hónap, a fejlesztés így akár már jövőre befejeződhet. A megújuló vonalszakasz a vonatok számára kerülőutat biztosít a Budapest-Belgrád vasútvonal beruházás miatt Szabadka és Kiskunhalas között szükségessé váló teljes kizárásos vágányzár idejére.
 
Szeged, Nagyállomás
 
- A vajdasági magyarok anyaországi kapcsolatait is szorosabbra fűző újabb beruházás e folyamat soron következő eleme. A röszkei vonal felújításával előrébb lépünk az egyébként is környezetkímélő vasút további zöldítésében. Általa 500 kilométer fölé növeljük a 2010 óta villamosított vonalak összes hosszát - idézték a közleményben Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkárt.
 
A kormány azt szeretné, ha a 2021-27-es uniós programban megvalósuló közlekedési beruházás lenne a Szeged és Szabadka közötti építkezés, vagyis uniós forrást is szeretnének igénybe venni a munkához. Cél az, hogy a tehervonatok is használni tudják a vasutat, ezért egy modern biztosítóberendezéssel is ellátják majd a vonalat, függetlenül attól, hogy érkezik-e ehhez uniós pénz.
 
Már dolgoznak: zúzott kő Királyhalmon. Fotó: Pannon RTV/Kovács Róbert
 
A Szeged–Szabadka-vasútvonal az Alföld–Fiumei Vasúttársaság által Nagyvárad–Eszék között épített, úgynevezett Alföld-Fiume vasút egyik szakasza volt. A vasút első, Szeged és Zombor közötti, 101 km hosszú vonalát 1863-tól kezdték el építeni és 1869. novemberében lett kész. A vonal 1885. januárjától a MÁV kezelésébe került, mivel a vasúttársaság az évek során eladósodott, amihez a gyakori árvízkárok is hozzájárultak.
 
A trianoni békeszerződés a vasútvonalat kettévágta, a Horgos és Szabadka közötti szakasz a Szerb-Horvát-Szlovén Királysághoz - későbbi Jugoszláviához - került, így periferiális mellékvonallá vált. Az 1968-as közlekedéspolitikai koncepció alapján 1971-ben megszűnt a vasúti személyszállítás a vonalon, ami csak 1988-ban indult újra.
 
2015-ben járt utoljára Szegeden az Ezüst Nyíl. Archív fotó: delmagyar.hu/Karnok Csaba
 
2015 nyarán a vasútvonal határszakasza a Magyarország felé irányuló menekülthullám egyik legfontosabb határátlépési pontja lett. Augusztus végén a MÁV-START a Szeged–Horgos közötti napi 2 vonatpár forgalmát ideiglenes leállította, mert a síneken gyalogló emberek miatt a vasúti közlekedés nem volt fenntartható.
 
2015. szeptember közepén az épülő műszaki határzár utolsó szabad átjáróját lezárták egy tehervagonnal, melyre hétsoros pengés drótot tartó acélkeretet erősítettek. A határzár miatt a személyforgalom visszaesett, ezért 2015. november 10-vel megszűnt a személyforgalom a Röszke–Szeged szakaszon, az utolsó vonat november 9-én, 16:05-kor indult Röszkéről Szegedre.
 

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.04.18
Miután Donald Trump amerikai elnök nagyobb katonai hozzájárulásokat követel európai NATO....
2025.04.18
A Kia EV3 lett az abszolút győztes a 2025-ös World Car Awards díjátadón. A rangos elismerést a 2025....
2025.04.18
Nézze meg a videót! ..
2025.04.18
A Budapest felé vezető oldalt teljes szélességében lezárták, a Nagykanizsa felé egy sávon halad a....
2025.04.18
Közel 18 kilométeren újították fel a 3719-es számú Sátoraljaújhely-Hollóháza-Kéked közötti....
2025.04.18
A BMW Art Cars kollekció dubaji meglepetésvendége az Andy Warhol ihlette BMW M1 modell. ..
2025.04.18
A MÁV új dízelmozdonya csütörtöktől a Balaton északi partján, Balatonfüred és Tapolca között....
2025.04.18
A Datahouse adatai szerint 2025 első három hónapjában 38 ezer 922 új személygépkocsit és....
2025.04.18
Elkészült a kamion EB idei sorozatára készülő Révész Racing új versenygépe, Az új technika a héten....
2025.04.18
Nagy ütközésekkel indult a hosszú hétvége. ..