Lexus
A Toyota luxusgyártó karja, a Lexus – amely Észak-Amerikában már évekkel korábban meghódította az ottani autósokat – most itt a vén kontinensen is újabb rohamra készül: 2020-ra 100 ezer Lexus eladását tervezik. E nagyra törő programban kulcsszerepet remélnek a most bemutatott prémium kivitelű UX szabadidős terepjárótól. A közepes méretű SUV-szegmens már eddig is viharos, kétszámjegyű növekedést produkált, s az „urban crossover” névből eredeztetett UX lesz a belépő modell a Lexus SUV-világába – a márkától már eddig is megszokott merész formatervével, igényes belső kidolgozásával, biztonsági megoldásaival, de mindenekelőtt környezetbarát hibrid hajtásláncával. A méreteiben az NX alá pozicionált UX oldalról nézve a széles kerékjárati ívekkel és a karosszériába vasalt markáns, élekkel, görbületekkel, továbbá elől a nagytestvéreihez hasonló méretes harcsaszájú hűtőrácsával újabb dizájnparádé. A kocsibelső kárpitozásai, felhasznált anyagai, kivitele is lexusosan elegánsak, bár megjegyzendő: a csomagtartó mérete – a kategóriához mérten – meglehetősen szűkösnek tűnik.
Ám az UX legfőbb ütőkártyája, hogy erőforrása úgynevezett öntöltő hibridmotor. A kínálatban szerepel ugyan egy kétliteres benzines, de a márka képviselői arra számítanak, hogy a vevőkör oroszlánrésze azt a benzin- és elektromotorral szerelt hibridváltozatot választja, amelynek összteljesítménye 178 lóerő, végsebessége 177 km/óra, gyorsulása az óránkénti 100 kilométerre 8,5 másodperc, kombinált fogyasztása pedig öt liternél kevesebb, gyári adatok szerint akár 4,1 liter is lehet. Mindemellett a hibrid hajtásláncra – a többi Lexus modellhez hasonlóan – 10 év vagy 200 ezer kilométerig gyári garanciát vállalnak. A vadonatúj UX forgalmazása csak jövő elején startol, hazai ára még nincsen, de mint mondták: az nem lehet magasabb a nála eggyel nagyobb, a 13 millió forint körül startoló NX-énél.
A pesti beharangozó másik „nagyágyúja” az ES luxuslimuzin volt. Ez már a hatodik nemzedék (korábban GS néven futott), s azokat a piaci hadállásokat ostromolja, ahol az európai prémiumgyártók, mindenekelőtt a Mercedes E osztály, az Audi A6 vagy a BMW 5-ös sorozat hagyományszámba menően a legerősebbek. Az új ES hosszan elnyúló kupés vonalvezetésű luxuslimo, s a Lexus itt is bevetett mindent a már-már kézművesnek tűnő, pazar kidolgozástól az innovatív járműtechnikákig, beleértve ebbe a sokféle vezetést segítő digitális rendszereket és a tovább tökéletesített hibrid hajtásláncot. A közel öt méter hosszú, 1,8 méter széles és 1,45 centiméter magas kocsi egyetlen motorváltozatban, de háromféle felszereltségi szinten és számtalan változatban lép majd színre. Az elsőkerékhajtású ES 300h-ban – a Lexus zöld hibridfilozófiája szerint – ezúttal egy soros, négyhengeres, 2,5 literes benzines, valamint egy elektromotor dolgozik 218 lóerős összteljesítménnyel, 180 km/óra végsebességgel és az óránkénti 100 km-re 8,9 másodperces gyorsulási értékkel. E mutatók elmaradnak ugyan a sportosabb német dízel-riválisoktól, de mint a márka hangsúlyozza: a zöld ES-ben nincs turbó, kettős tömegű lendkerék, nem kell bele gázolaj, s e tulajdonságokat a környezettudatos üzleti vevőkör mindinkább értékeli. A Lexus luxusszedánja ugyanakkor gazdag alapfelszereltséggel és csomagban kínált extrákkal érkezik – teszik hozzá – s mint a többi hibridben itt is 10 éves vagy 200 ezer kilométer garanciát vállalnak. A Lexus most árfronton is tovább élezi a versenyt, ugyanis szeptemberi rendelés esetén másfél millió forint kedvezményt is felkínálnak a listaárakból.
Heimer György